Lilla B behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mami22 »

Det tar runt 10 min för henne och dricka upp vällingen. Ger henne 210ml ibland dricker hon upp allt och ibland bara hälften. Sedan brukar vi har skrattet innan godnatten. Då leker vi med bägge barnen så att dem verkligen skrattar och har skoj. Efter det så lägger jag henne för natten.
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Hej alla!

Nu har jag äntligen fått boken och läst igenom den EN ggr! Ska läsa några ggr till så det verkligen "sitter". Har gjort ett schema till lilla B som ser ut såhär:
7.00 morgon
7.30 frukost gröt+ frukt
8.30-9.15 vila
11.00 lunch mat + frukt
11.30-13.00 vila
14.00 mellis ersättning
16.00-16.20 vila
16.30 middag mat + frukt
18.30 välling
19.00 Gonatt

Dagsschemat har vi använt oss av nu i 3 dagar och jag tycker att det har fungerat hyfsat. Upplever honom gladare och verkar ha mer aptit. Däremot så verkar han även tröttare och jag får lägga in powernaps på 5min minst 2ggr/dag. ÄR det normalt?
Jag tänker att i helgen borde jag klara av att börja kura honom. Nästa lördag ska Lilla B vara hemma med mormor hela dagen och vi kommer först lagom till läggningen, är det ok eller bör vi vänta till efter den dagen med att börja kura honom?
Hur gör man med tiden nu när det snart är dags att vrida klockan? Ska jag kanske redan nu anpassa schemat och i så fall hur gör jag det?
Tack för er hjälp!
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi brukar ju säga att sömn föder sömn, så ja att han är MYCKET tröttare är inte ovanligt! :D

Försök gärna gå in under "kontrollpanel/signatur" och skriv in hans födelsedatum och kurstartsdatum, så blir det lättare för oss att hjälpa dig. :wink:

Jag ser inga problem med att ni startar kuren om mormor haft honom hela dagen, det är attityden som styr. Har du läst boken 4-5 ggr, läser i den varje kväll under kuren så brukar det gå prima. Men tänk på att inte konstra till de närmaste 2 veckorna något.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Jag menar att om jag startar kuren imorgon (29/9) och mormor passar honom en hel dag 7/10, är det ok, om hon då följer schemat?

Hur tänker man kring den nalkandes tidsändringen?

Napp -jag har förstått att den ska bort inför första natten, helt och hållet då mao eller hur?

Dagslurarna: Idag tar jag en kort promenad för att söva honom i vagnen. Han har alltid sovit i vagn ute. Kan jag fortsätta med promenader eller ska jag vagna honom i samband med kuren? Jag har inte riktigt förstått den biten.

Uppskattar om jag får svar på dessa frågor innan kurningen imorgon (fredag) :)
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej gör inga byte av kurare, visst kan man turas om som föräldrar om båda är väldigt insatta men att ta in mormor i ekvationen kan vara att be om problem. Ta det efter att mormor passat honom som Tors mamma säger, samma kväll eller efter.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

MammaA menar du även om det är 8 dagar senare?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade inte haft några ändringar under de två första veckorna så jag rekommenderar att vänta i så fall. Det tar två veckor innan det sitter ordentligt, ibland mer för finliret så det kan ge bakslag om man är för snabb att avvika från rutinen.

Du ska inte söva honom i vagn på dagslurarna :wink: . Vill du att han sover i vagn då så vagnar du eller ramsar, lite olika där hur man väljer att göra men man väljer EN strategi. Vill du promenera så låter du honom somna först i stillastående vagn och går 10 minuter efter han har somnat. glöm inte att mörklägga vagnen för att minska synintryck vid uppvak.Långluren rekommenderas dock i säng då den är svår att få till i vagn såvida du inte har en väldigt rymlig vagn.

Tidsomställningen har jag ingen koll på när den är :oops: men det brukar ju vara på hösten ja :lol: . Antingen gör du schemat nu så det är en timme "fel" så det blir rätt sen eller så när tidsomställningen väl sker så ändrar man tiden gradvis över några dagar, tex en kvart om dan i fyra dagar eller 30 minuter på två dagar.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Ok. Tack för svar!!
Jag väntar med att kura till nästa helg. Vill helst ha gjort det igår men men , jag förstår :)

Behöver dock hjälp med hur jag ska gå tillväga för att söva honom inne under dagslurarna? Då främst i sängen? På samma sätt som på kvällen fast med dahramsa eller? Jag förstår inte. Just nu sover han alla sina lurar i vagn, ute. Att vagna honom kommer nog inte bli några problem, problemet är att söva han i sovrummet i sängen. Tips?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läs boken igen är du rar. Man gör samma sak på dagen som på natten. Dock vill jag poängtera, detta är ingen "SÖVA" metod, du skall inte "söva" honom alls! Han skall lära sig somna själv utan vagning gungning m.m. Så läs läs läs! Ramsan skall göra jobbet! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Jag läser o ska läsa mer! Jag uttryckte mig fel, jag vet att han ska somna själv ;)
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
bra. :thumbsup:

Las, las, las sager vi irriterande nog. Men man far en sa sjukt bra bas och attityd som foralder under kuren om man kan det innan och utan.
Sammanfattning i lanksamlingen ar super ocksa men det ar inte istallet for boken, utan ocksa: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Vi hejjar pa er, detta kommer ga bra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Läser och läser och läser :)
Visst fanns det en lathund här på sidan någonstans eller har jag drömt det? Skulle vilja få en snabb överblick känner jag.

Behöver bara bekräftelse på att jag har förstått det rätt: Jag buffar o solfjädrar tillls han är lugn och avslappnad i kroppen sen går jag ut med ramsan, gör så tills han somnat vilket kan ta 20-45min första kvällen? Senare under samma natt gör jag precis likadant, elller hur? Eller kommer han att somna innan jag ramsat under natten? Är det ok om det skulle hända?

I boken skriver Anna att barnet ska sova i vagn på dagarna o säng på natten. Lilla B är van vid just detta, dock somnar han under en promenad och inte under vaggning. Kan jag fortsätta med promenaderna under kuren eller ska jag ta tjuren vid hornen och vagna dagslurarna oxå?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du gör alla förändringar på en gång, man skapar liksom ett nytt sovmönster så det vore konstigt att säga till henne att hon ska somna själv på natten men att samma inte gäller på dagen :wink: . Kurfrågorna lämnar jag över till någon annan, det kurtekniska inte mitt absoluta expertområde :-D, däremot är jag suverän på attityd och övrigt :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Ok. Tack!

Förutom mina frågor här ovan, har jag nu en ny :oops: Lilla B har aldrig sovit middag i sin säng, men det vill jag gärna att han gör nu. Är det ok att blanda? jag menar att han ibland sover i vagn och ibland i säng på dagarna?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur kommer schemat se ut?
Jag brukar rekommendera att man har den långa luren i sängen, svalt rum och mörklagt. Om du inte har en jättevagn ( som de ju hade förr när Anna hade sina barn ) :wink: Den kortare luren kan du i vagn om du vill.

Man går INTE med vagnen utan man lär dem somna i stillastående vagn. Måste du promenera gör man det när de sovit exakt 10 min. Vaknar de stannar man och de får somna och sova 10 min igen. Men säng är lättast tycker jag.
Vi brukar säga ha samma lur på samma plats. Så har du fm lur i vagn är det ok och sen långlur i säng. Men håll det de första månaderna.

Här är länk till lathunden, skriv ut och läs läs läs... Lathunden är också i boken!

http://www.annawahlgren.com/index.php/l ... n/lathund1
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"