Hemkommen från resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Hemkommen från resa

Inlägg av Tess »

Hej!
För en vecka sedan kom vi hem från en veckas semester på Lanzarote. Jag var ju så orolig innan vi åkte, för att dottern var i värsta åttamånadersångesten. Jag var så orolig för att allt skulle haverera med sömnen. Nu kommer rapporten om hur det gick:

Dagen innan vi skulle åka varnades det för ordentligt snöoväder, så vi beslöt oss för att ta in på hotell vid flygplatsen kvällen innan avfärd. Vi checkade in där ca 18.00. Sedan var det bara att ge välling och lägga lilltjejen som vanligt i spjälsängen. Lite gnöl ca 10 sek, men sedan började hon låta som hon gör innan hon somnar och sedan sov hon! Resan gick sedan bra trots mycket tidig uppstigning. Vi hade dottern i knäet under hela flygresan och lyckades faktiskt få henne att sova ett par omgångar.
Väl framme gick också läggningarna utan problem, hon sov i spjälsäng även här, med lakan över en större del för att hon inte skulle se oss. Vi sov i samma rum hela familjen och detta gjorde nog att hon stördes lite. Hon vaknade ca 3 -4 ggr per natt. Hon var då inte jätteledsen utan gnällde mest. Och sedan "problemet" att vi hade "svårt att ställa om" hennes vakna-tid ( det skiljer ju 1 timme) så jag och hon var vaken från ca 5.45 varje morgon. Vi la inte ner någon större energi på detta heller eftersom det bara handlade om en vecka.
Dagsömnen fick hon i spjälsängen på fm samt i vagnen vid poolen på eftermiddagen. Överlag funkade allt jättebra och hennes "ångest" märktes inte av så mycket.
Och när vi kom hem på kvällen förra fredagen suckade hon trött när vi gick runt och tittade på hemmet innan läggningen. Sedan la hon ner huvudet direkt i sängen och somnade och sov hela natten och det har hon gjort varje natt sedan dess, trots jobbig förkylning! Hon vaknar nu också inte innan det är dags att vakna, som hon gjorde innan vi åkte. Så allt känns frid och fröjd! :D
Min stora oro innan vi åkte berodde endel på att vi har med oss en smärre katastrofresa m ed äldsta tjejen ( ej Barnaboks-trimmad) i minnet. När hon var lika gammal åkte vi till Mallorca och allt som kunde gå fel gjorde det. Innan hade jag börjat trappa ner amningen, men under resan vaknade dottern nätterna igenom och jag ammade ca 15-20 ggr per dygn, vi hade hemska läggningar om kvällarna där vi satt i kolmörkret och vaggade och vyssjade för att få en tvärilsk unge att sova. Hon matvägrade allt utom bröstmjölk under hela veckan osv. Så jag är så lycklig för att detta inte upprepades denna gång!
Tack Anna för att du finns för oss och jag är så tacksam för att jag fann denna metod!!! :D :D :D
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken underbar rapport :D Tack för att du berättade :lol:

Kom just själv hem från en resa, åtta timmar flyg, som var rena mardrömmen för ett par föräldrar till en liten tvåårig gosse. Som skrek, skrek och skrek - de fick gå undan i toalettutrymmet en trappa ner för att inte störa alla andra, men det hemska skrikandet hördes naturligtvis ändå. Korta, korta pauser - och så skrik, skrik och åter skrik. Mamman stod och höll barnet i famnen i timtal och försökte trösta, vagga, vyssja. Barnet somnade inte. Pappa stod och hängde bredvid, i lika många timmar, och såg lika uppgiven och hjälplös ut som han uppenbarligen var.

Så tragiskt. Och så onödigt. En resa som kunde ha, borde ha, varit ett spännande äventyr och en god, gemensam upplevelse för den lilla familjen :!: :cry:

Och du vet skillnaden. Jag är så glad för lilla barnets skull :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"