Hjälp dag 6 på kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tröttmössa85

Hjälp dag 6 på kuren

Inlägg av Tröttmössa85 »

Hej på er!

Jag är ny till forumet och detta är mitt första inlägg.

Vi har en tjej på snart 10 mån. Hon sov bra fram till att hon var 4 mån sedan har det varit nätter med många uppvak, tidiga morgnar (kl 4 eller 5). Efter att ha provat lite allt möjligt kom vi fram att SHN är vad vi behöver, tydliga verktyg som vi kan slaviskt följa. Vi påbörjade kuren i fredags, alltså natten till lördag den 18 feb. Så vi är på natt 6 nu.

SCHEMA:
Vaknar: 6.30
Frukost: 7.00
Morgonlur: 8.30-10.00
Mat: 11.00
Em-lur: 13.00-14.30
Mat: 15.00
Mat: 18.00
Nattslurk: 19.15
Sova: 19.30

Nattslurken hamnar lite väl nära inpå sista måltiden så vi har inte fått till någon ordentlig nattslurk någon av dagarna. Har funderat korta ner mellan måltider så att sista måltiden blir tidigare men frågan är om hon kommer att vara hungrig. Några förslag?

LÄGET JUST NU: Hon somnar relativt snabbt och vi tycker att ramsan gör sitt. Dock är det fortfarande flera uppvak under natten, ibland räcker det med påminnelseramsa men 3-4 gånger handlar det om tillrättaläggande med solfjäder i flera omgångar per uppvak. Som oftast vaknar hon första gången vid midnatt. Kan det vara maten som spökar, att hon inte får tillräckligt med nattslurken? Sen vaknar hon tidigt men det är vi beredda att jobba med ett tag till. Sedan natt 3 så har skrattet till go nattet inte funkat. Så snart vi är på väg till hennes rum så byts skrattet till skrik och tårar. Även om vi lyckas få henne le lite så börjar hon skrika igen så snart vi släcker och en av oss lämnar rummet. Vad kan vi göra annorlunda?
Dagslurarna fungerar bra.
Hon äter bra trots att vi lyckats tajma in kuren med vad vi tror är första tand på gång. Så hon är snorig och lite hostig. På nätterna står lök/timjan blandningen vid sängen.

Har läst mycket på forumet och ser fram emot lite tips och trix från er kunniga mammor och pappor.

Tusen tusen tack!
Tröttmössa85
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp dag 6 på kuren

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Schemat tycker jag ser bra ut överlag, dock är det ganska ovanligt att ha 11 tim natt och 2 lurar. Vanligaste är att man har 12 tim natt. Men skall hon inte gå på förskola inom en snar framtid kan detta fungera.

Ang. mat så är "kvällsslurken" bara en påfyllning om man missat något de andra måltiderna, det är alltså ingen måltid. Många har den inte alls, typ vi, andra erbjuder något litet typ yoghurt, frukt, banan, avocado osv.
Om hon är hungrig undrar jag vad ni serverar till frukost, lunch, mellis och middag. Som min son säger, "på fett blir man mätt" så mera fett i maten brukar vara svaret.

Att natt 6 i kuren gå in och lägga tillrätta och solfjädra är inte enl. boken om jag skall vara ärlig. Läs gärna boken 2-3 ggr till för pepping, samt lathunden. Nu skall ramsan fungera 100% även om uppvaken kvarstår så skall ramsan och husljud räcka för omsomnande. :D :wink: Så här får ni nog backa lite och jobba in ramsan så den faktiskt gör det jobb den skall, den SKALL fungera, det är ert jobb att få till en dialog med den. :D

Ang. skratt till gonatt är min erfarenhet att man oftast drar ut på läggningarna för länge. Skratta ordentligt MINST 20 min innan läggning, flyg in i redan mörklagt och släckt sovrum, lägg, soljfäder, och ramsa ut skall ta MAX 2 min. Inga godnatt lampan, godnatt gosedjur osv....
Vi brukar säga ju ledsammare läggningar desto gladare skratt till gonatt och desto HURTIGARE ramsa! :lol:
Den skall vara så klämkäck att du inte står ut själv hur klämkäck den är! Sen REJÄLA HÖGA husljud, helst så höga och annorlunda att hon nästan chockas av ljuden och glömmer bort att tycka synd om sig själv.

Läs i boken 2 ggr till, speciellt Trygghet är säkerhet kapitlet. Samt våra favorit trådar här på forum! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tröttmössa85

Inlägg av Tröttmössa85 »

Hej och tusen tack för ditt utförliga svar!

Hon ska inte börja på förskolan för ens i januari 2018. Men om vi ändå ska ta nya tag så ska vi försöka ändra på schemat och införa 12 tim nätter och sen lurar på 45 min och 1,5 tim på dagen.

Frukost brukar vara gröt och katrinplommonpure, lunch hemlagat eller köpt burkmat med fruktpuré (hon äter i princip allting), samma vid kl 15 och sen gröt på kvällen med banan eller fruktmos. Hon får lite småbitar att pilla med när vi äter också. Gröt serverar jag med massa kokosolja. Men då ska jag inte oroa mig alltför mycket för nattslurken. Hon vill inte äta på nätterna, det slutade hon med helt för nästan en månad sen. Men ska tänka fett ännu mer!

Tack för tipset med skrattet till godnattet!

Om vi ska börja om och det känns att vi borde för ramsan tar inte som den borde, antar att det är bara börja om så snart vi läst på mer? Och under tiden underhåller vi det lilla vi åstadkommit hittills? I natt vaknade hon 5 gånger och jag var inne alla gånger. Hon vaknar snabbt, ställer sig upp i sängen och skriker. Hon är inte ledsen utan arg.

Oj vad det ska läsas igen!

TACK!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja oftast ser man saker med andra ögon om man läser boken igen. Speciellt kapitlet "Säkerhet är trygghet" HETT tips!

Att bli arg är ju liksom hennes privilegium kan jag tycka och vi säger alltid, man kan inte verktyga arga barn! Då får man tyvärr vänta och använda adekvat verktyg när hon faktiskt BEHÖVER hjälp. :wink:

Så det ni gör är att ni gör kuren från natt 2 enl. lathunden är mitt tips. Vaknar hon, PANG ramsa, och sen rejäla höga husljud, hon skall ha annat och lyssna på än sitt eget klagande. Blir hon då ledsen, ja DÅ får man den där smekande, hjälpande ramsan man skall ha så man får förtroendet att man kan själv lägga sig ner och lugna sig och sova.

SHN är ingen "söva barn" metod, det är en "lugna barnet" metod så de kan sova själva. Så släpp tanken att hon skall skrika minimalt, sova maximalt, eller somna så fort som möjligt. Det kan vara så att ni har en "ramsdiskussion" i över 1 timme innan hon fattar hur saker går till. Du ramsar och blir JÄTTEARG, lugnar sig, du ramsar, hon blir VANSINNIG, hon lugnar sig, du ramsar osv... 100 frågor skall få 101 svar är tanken med SHN. Här finns ingen genväg eller knapp att trycka på, bara envist hårt, betryggande, lugnande arbete. :wink: :P

Läs runt en del, finns MASSOR med trådar som är super! Läs boken, igen och igen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tröttmössa85

Inlägg av Tröttmössa85 »

Än en gång stort tack! Ska sätta mig och läsa boken igen och fortsätta läsa här på forumet.
Om du på rak arm vet några extra bra trådar, är jag tacksam för länkar.

När du tipsar om kapitlet "Säkerhet är trygghet", menar du kapitel som heter "Säkerhet"? Tänkte ju läsa hela boken men bara för att dubbelkolla.

I natt får bli en "mellan-natt" medans jag läser på men det blev 3 st tillrättalägganden med solfjäder (där var jag inne på rummet max 30 sek) innan hon var lugn och kunde ta till ramsan. Annars ställde hon sig upp och skrek, trots Mozart;) Ska jag bara låta henne skrika? För hon kan inte lägga sig från stående och därför måste jag in och tillrättalägga, annars uppnås inte lugnet. Så snart jag kommer in och lägger ner henne, slutar hon skrika.

Återgår till boken:-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Menar du att hon inte kan sätta sig från stående alls? Eller att du uppfattar det som att hon inte lugnar sig om du inte lägger henne ner?

Om hon inte kan lägga sig ner själv, har du ett hästjobb att göra dagtid. :wink: ÖVA! Upp, ner, upp, ner, upp, ner osv.... För hon skall kunna ställa sig och sätta sig och lägga sig själv. :D

Sid. 57. Säkerhet var det jag tänkte på. Även kapitlet efter. Dessa två behöver man oftast läsa 2 ggr varje dag under kuren är min erfarenhet. :D

Så läs läs läs. Öva dagtid, minst 10ggr/5min/dag att lära sig sitta själv från stående, och sen ligga ner. Gör en lek av det hela, gärna mot något hon kan ställa sig upp i vardagsrummet exempelvis.
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj på er, hur går det för er nu? har ni påbörjat ny kur eller har ni paus. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"