7.5 månaders stökar på natten...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
a_nettan
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 22:20

7.5 månaders stökar på natten...

Inlägg av a_nettan »

Hej,
Vår son är idag 7.5 månad. Hans sömnschema är enligt nedan (+- 1 minuter men de tider som anges är de som han oftast somnar/vaknar):

07:00 Godmorgon
07:30 Gröt
09:15 Sova 45 min (10:00)
11:30 Lunch
12:15 Sova 1.5h (13:45)
14:30 Mellanmål
16:00 Sova 45 min (16:45)
17:30 Gröt
19:15 Natti natti (lägger honom 19:15 men somnar oftast 19:30)

Jag har haft fasta sovtider sen han var ca 2 månader, men började kura honom 21 september så efter det har vi kört SHN-metoden rakt igenom.Dagslurarna funkar jättebra, kan vara den sista vid 16 som stökar lite ibland.

Nätterna gick kanon i början, efter en vecka (då hade han haft 2 nätter som han sov HELA natten utan knyst), då blir han ju såklart förkyld. Storebrorsan drar hem förkylning efter förkylning så på en månad så har förkylningarna avlöst varandra. Han behöver givetvis sova ändå, men vi behöver ha nässug på nätterna trots ”upphissad” säng i huvudändan. Vid nässugen störs givetvis sömnen och ALLT är kaos.

MEN vårt stora stora problem är att han ofta vaknar på natten, förkyld eller inte förkyld (men han har oftast väldigt snorig pga storebror samt tänder). HUR ska vi göra. Han försöker verkligen somna och komma till ro (tillrättaläggande på mage, buffning behövs nästan aldrig, räcker med solfjädern, sen slumrar han in, vaknar o skriker efter mindre än 5 minuter). SÅ håller han på i 1.5 timma varenda gång han har sådana nätter. Efter 1.5 timma så sover han gott igen tills morgonen. Jag blir tokig! Han försöker komma till ro, men kommer inte till ro. Ibland har han fått alvedon för sina tänder, då degkar han så fort den verkar. Men näsan som rinner/tjockar till sig är stökig. På denna månad har vi kanske haft 10 nätter utan täppt näsa, hälften av dessa har han sovit till 05 för ett kort uppvak/ramsa och de andra 5 nätterna har han stökat någon gång mellan 22:30 - 02:00 och då hållit på i 1.5 timma. Men det är inte att han vill vara vaken och vara med, utan han vill sova, men kommer inte ner i djupsömn…


Att tillägga: Jag har slutat att amma kvällsslurken sen en vecka, och då har uppvaket börjat stöka vid 06, men han vägrar flaska på kvällen… Mer mat på dagen? Resten av familjen äter 17:30 samt att han är jättehungrig så därför vi har den tiden med gröten.
Son - jan 2013, SHN sen han var 6 månader
Son - mars 2016, SHN sen han var 2 månader
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 7.5 månaders stökar på natten...

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit :D

Underbart med era rutiner, bra jobbat :thumbsup:

Som jag läser ditt inlägg så beror hans uppvak på täppt näsa, alltså inte på något man kan verktyga bort (otrygghet o.s.v.). Bra att ni höjt upp huvudändan på sängen, det gör nog sitt även om det inte är hundra än. Har ni provat lökknepet? Hacka en stor gul lök grovt, lägg i en kastrull och häll över kokande vatten. Ställ in i rummet (gärna under sängen om det går, nära i alla fall). Det luktar inte så gott, men brukar hjälpa bra.

Antar att ni rengör näsan ordentligt innan läggning också? I förkylningsperioder kan det vara skönt att bada lite längre och stänga dörren till badrummet så att det blir ångigt och varmt där inne, då brukar nästäppan släppa ännu lite mer och det kan vara lättare att rengöra innan läggning.

Skulle ni kunna avlösa varandra i familjen så att det inte bara är du som går upp så länge förkylningen varar?

Hoppas han snart kryar på sig, och resten av familjen förstås!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"