Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Emmelie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 19:52

Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Emmelie »

Hej!

Jag har läst Sova hela natten ett flertal ggr och även med min förstfödda flicka (som jag nu i efterhand ångrar att jag inte kurade men det är en annan femma). Nu är iallafall lillebror här och han föddes 12 juni och blir alltså 12 veckor idag. Han ligger redan nu i vagn om natten och jag har infört ett schema men har väl inte varit helt konsekvent men nu så! Problemet är att jag har vänt och vridit på schemat men tycker inte att är helt 100procentigt. Min amningshjärna klara helt enkelt inte av att pussla ihop det helt... Jag måste passa in med lämning och hämtning på förskolan med storasyster (åker bil, att gå skulle ta cirka 1h enkel väg) och eventuellt med middagsvila på förskolan sedan som infaller runt 12.30-13.00. Detta om man ska tänka långsiktigt dvs...
:) Poängteras bör att han inte sover mer än 1,5h på dagen, men oftast endast 45 min. Jag har läst alla trådar om olika scheman men tycker inte att något passar just pga hämtning och lämning på förskolan. Natten har jag tänkt 19-7, så här ser schemat ut:

7.00 Vakna, umgås, äta
8.00 Sova 45 min (annars blir han för trött när jag ska lämna på förskolan men 1,5h vakentid på förmiddagen hade varit optimalt)
8.45 Vakna, åka till förskolan
10.00 Sova 20 min
10.20 Vakna, äta
12.00 Sova 1,5h
13.30 Vakna, åka till förskolan, äta
15.30 Sova 1,5h
17.00 Vakna, umgås, äta
18.30 Kvällsslurk
19.00 Godnatt
04.00 Nattslurk

Tycker det blir svårt med mattider också om han ska äta inom 1h, snälla hjälp!!

Har jag förstått rätt om jag ska vagna sovpassen på dagen också? Det kan bli långa vagningar då för han har väldigt svårt att somna om. Vaknar oftast i 45 min skarven om det inte är knäpptyst, då kan han möjligen somna om. Dessutom är storasyster hemma 2 dagar i veckan och hon gillar att väcka honom ;) Han vaknar av varenda litet ljud men jag har radion på högsta volym så han ska vänja sig. Ska jag ingripa direkt vid minsta lilla pip eller ska jag vänta mer tills skrik osv? Och jag slutar väl direkt när han lugnat sig?

Behöver hjälp som sagt, vill för allt i världen inte att han ska göra som storasyster, dvs vakna gallskrikandes efter 30 min varje sovpass på dagen.

Tack så mycket på förhand! Det är fantastiskt att detta forum finns och att verktygen faktiskt fungerar :D
Emm

Storasyster 9/2 2014
Lillebror 12/6 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Som du säker vet är ett vanligt 3-månadersschema 12-45-2-45. Jag tror att du får fundera på att antingen ändra schemat till att vara 18-06 eller 08-20(kan vara svårare att införa). En timmes vakentid på morgonen kommer du inte att kunna ha länge till utan det behöver snart vara 1,45 snarare eller 2 timmar och sista luren är för lång innan natten vilket kan påverka nattsömnen.

När du verktygar så ingriper du inte vid minsta pip, han är ju inte nyfödd :wink: . När han blir arg så vagnar du KORT och går sen iväg. Vänta dubbelt så länge som du vagnade innan du tänker på att ingripa igen. Han behöver ligga avskilt, gärna stängd dörr men med en ljudkuliss i bakgrunden, radio, tvättmaskin, diskmaskin etc. Mörkläggning börjar också bli viktigare på dagtid i denna åldern.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emmelie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 19:52

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Emmelie »

Tack för svar!

Verkar onekligen svårt att få till bra tider just på grund av att jag måste ta bilen vid hämtning och lämning.

Jag ska tänka på mörkläggning och de andra råden som du ger :)
Emm

Storasyster 9/2 2014
Lillebror 12/6 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Ylvispylvis »

Somna i bilstolen på första luren och sedan bara ta med stolen in med sovande barn i?! Skulle jag gjort. Mina barn somnar iofs alltid i bilen om de är lagom trötta. Första luren ska ju ändå bort sedan, liksom. Så lur senast 8.45 istället? Då somnar han antagligen djupt pga trötthet.

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Ylvispylvis »

Så kanske du slipper ha fyra lurar också? Det är inte optimalt, i så fall ha 20-minutaren sist som en nödlösning (eller 5 min) vid totalt trötthetshaveri. Det hade vi ett tag men sista vakenpasset bör vara längst och sista luren kortast för så god nattsömn som möjligt.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Nat »

Eller hoppa över 20-minutaren där efter förskolelämning och istället köra på låång lunchlur?
Natt 19-07
Lur 1: 10:30-13:00
Lur 2: 15:00 - ?
Lur 3: 17:00-17:10

Inte ett optimalt schema men kan funka med attityden på och då klarar du även att ha de hämtning och lämningstider du har..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Emmelie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 19:52

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Emmelie »

Hej igen!

Har glömt att tacka så mycket för svaren så tack!! Jag har inrättat ett schema och följt det iallafall någorlunda men han har börjat vakna vid 5 nu och allt har blivit upp-och-ner pga tidsomställningen. Därför har jag nu bestämt att jag ska kura i helgen eftersom vi hamnat i vagningsträsket och jag märker att han kan/vill sova men behöver ytterligare ledning. Han är nu 4,5 månader. Innan jag börjar har jag bara några korta frågor.

Så här ska schemat se ut (natt 18.00-06.00 alltså):
6.00 Vakna, mat
8.00 Sova 45
11.00-13.00 Sova
15.00 Sova 45
17.30 Kvällsslurk
18.00 Godnatt
22.00 Kvällsslurk
03.00 Nattslurk

Varför jag vill ge två extra matningar är för att jag helammar, har iofs börjat med smakisar men han äter inga mängder direkt. Kan jag ändock köra kuren enligt konstens alla regler med undantag att jag tar upp och matar vid satta tider?

Hur gör jag med dagslurarn? Lägger jag ner och ramsar med dagsramsan direkt eller buffar jag? Han har ju tidigare legat i vagnen och sovit men denna vecka har han fått sova i spjälsäng och det har funkat bra dock somnat han bara om jag buffar. Hur gör jag om han vaknar för tidigt vid dagslurarna om han ligger i spjälsängen? Hittills sover han nämligen endast 1,5 h på dagen och cirka 30 min sista luren.

Tror det var allt jag undrade för nu men varnar för amningshjärnan.

Stort tack för all hjälp, ni är verkligen guld värda som tar er tid!!
Emm

Storasyster 9/2 2014
Lillebror 12/6 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
att kura ar en metod dar man lar barnet att sova hela natten, dvs 12 timmar utan uppvak. Dvs det ar inga maltider under natten. Samtliga uppvak skall besvaras med samma lugna "det ar fortfarande natt, sov vidare". Det blir for rorigt om vissa uppvak besvaras med mat medans andra inte, och kuren maste fa vara tydlig for liten. Vi brukar saga att man kan kura fran 4a manders alder om man ater tva stora mal riktig mat per dag plus bm/ersattning och mellanmal.

Sa i ditt fall skulle jag vanta med kuren och fokusera pa att fa i mer riktig mat, samt att jobba med verktygen, social delaktighet och mycket fysisk traning.

Ja du lagger ner i spjalsang, lagger tillratta och gar ut med en hurtig ramsa. Lagg i dunkelt rum. Buff anvands endast vid kris. Har ar det du som far trana pa att backa med verktygen. Har du buffat honom till somns? Har ar en nykel i sa fall, han maste somna sjalv. Anvand ett svagare vertyg an du kanner att du vill enligt listan:
Verktygslåde listan (Att ta till för små älsklingar som tror att dom inte ska sova... )
INGENTING (svagast)
Ljud i huset
Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
Ramsa
Mozart
Ramsa igen
Tillrätta lägg
Solfjäder
Buff/vagning (starkast)

Som du ser ar buffning/vagning det starkaste verktygen i verktygsladan, sa om du skulle valja ett svagare och jobba dig upp mot INGENTING. T ex kan du dra pa lite Mozart. Men plocka inte upp aven om det vaknas, utan verktyga med det svagast verktyget du kan.

Denna ar bra med: Tidiga uppvak i dagslurar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

Nar du fatt styr pa liten matintag dagtid (bara fortsatt bjussa pa pure och katrinplommon vid varje maltid), da kan vi kura, och vi finns har for att guida dig i Kurforum.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Emmelie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 19:52

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Emmelie »

Tack för svar!

Har du något tips för vad jag skulle kunna göra tills dess? Jag känner verkligen att något behöver göras för sömnen blir bara sämre och sämre. Kanske kan jag buffa bara ytterst lite och successivt lära honom att somna själv så blir det kanske lite lättare när vi väl ska kura? Tanken med matning är ju dels eftersom han helammar men också eftersom jag tänkte att han kanske skulle lära sig klockan till slut, det har funkat när det gäller kvällsmålet vid 22 men förstår att det kan verka förvirrande för honom.

Behöver bara göra något handfast känner jag, är så trött och har blivit en negativ spiral...
Emm

Storasyster 9/2 2014
Lillebror 12/6 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema snart 3-månaders och andra funderingar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Tja, tills dess är nog det bästa tipset att ge mer riktig mat på dagen så han slipper vakna och äta på natten...typ mosade grönsaker med smör och sånt. Kanske inte svaret du önskade men det funkar! ;) Annars håll ut, läs SHN boken redan nu och se fram emot att kunna kura snart!!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"