Marginal kvart på 45 minuters sovpass??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindborgskan

Marginal kvart på 45 minuters sovpass??

Inlägg av lindborgskan »

Snabb fråga.

Läste ngn stans att om sovpasset bara är 45 minuter så skall man se till att det blir exakt det och inte längre.

Theo ska sova 45 minuter på förmiddagen men ofta får jag väcka honom, gör jag det inte vaknar han själv inom 1 timmes gränsen alltså inom marginalkvarten. Hur ska jag göra låta honom sova 1 timme och sen väcka om han själv inte vaknat eller väcka efter 45 min???

Samma fråga gäller 20 min pass på kvällen. Väcker jag honom inte sover han ca 30 minuter.

/Jenny
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Som jag har förstått det ska lilla älsklingen väckas, ingen marginalkvart! Det beror på att 20 och 45 minuter är s.k. sömnrytmpass. Efter en tid kommer han lära sej tiderna själv.

Men var glad, det är lättare att väcka än att söva om, vilket är mitt öde... DÅ kan man dock utnyttja marginalkvarten på så sätt att om man får till ett omsomnande, ser man till att väcka igen (helst efter 5 eller 20 minuter = sömnrytmpass) inom marginalkvarten.

Något klokare?

/Piggelin
lindborgskan

Inlägg av lindborgskan »

Ja, det är så jag oxå förstått det, men blev lite osäker. Det känns så taskigt att väcka honom när han sover så gott. Lätt att tycka att han ska få sova tills han vaknar eftersom det bara handlar om ngra minuter till. Men det är nog som du säger, att han lär sig tiderna snart.

Idag fick jag väcka honom efter 1 timme (glömde tiden var inne här på forumet) och då var han svårväckt, ville bara sova vidare i famnen så att väcka efter 45 min är nog trots allt mkt bättre...han är glad direkt då :D

/Jenny
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Kan berätta lite mer om mina 45:or, jag har två om dagen och har haft STORA problem att få henne att sova hela tiden ut. Oftast har hon vaknat efter 30 minuter. Men nu (drygt två veckor efter påbörjad kur) så fungerar dom! Jag är så glad! Idag fick jag väcka henne på första luren och vid den andra hämtade jag henne i vagnen där hon låg nöjd och glad med öppna ögon. Så det finns hopp! Jag tror absolut på detta med sömnrytmpass.

/P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"