Schema sedan länge.
08.00 vakna med stoj och stim
10.00 sova
11.30 lunch (amningsefterrätt) och sedan leka själv när mamma gör annat
13.30 sova middag
14.15 vara med i hushållet, storebror kommer hem från skolan, äta gröt.
16.15 sova
17.00 förbereda middag , äta middag med familjen, bada med pappa gos och lek, gröt med frukt (hon vägrar välling)
20.00 sova för natten
06.00 amningsslurk ca 10 minuter
Vi har kurat och kurat, inne på vecka 3 nu. Det är inte längre en kur, mer en livsstil för oss alla. Vi har varit allt annat än konsekventa, först vagningskur - fastnade i vagningsträsket. Bytte till buffning i sängen - fastnade i buffningsträsket. Försökte ramsning, stod inte ut med gråten... tog upp. Ruta noll. Börja om! Vagning. Går bra några nätter. Sover fjärde natten rakt igenom, Seger!? Nä, femte natten vaknar 8 ggr. OMG jag orkar inte mer, är helt galet trött. Börjar om. Osv osv.
Så slog det mig för 3 dagar sedan. Problemet är inte natten, det är att hon inte kan somna själv på dagen (jag har liksom vagnat henne fast jag vet att det är fel, men jag har varit så trött efter nätterna att jag bara velat att hon ska somna NU). Jag måste lära henne somna själv, med ramsningar så att hon kan somna om själv på natten.
Dag 1 Första sovpasset på dagen gallaskriker hon 30 minuter, andra passet 12 minuter, treje passet gnäller 5 minuter. Seger! På natten vaknar hon 2 ggr 2.50 och 4.20, jag ramsar och hon somnar om. Jippi! Vaknar 5.40 och får bröstet. Vaknar sedan kl 08.
Dag 2 Första passet skriker 20 minuter, andra passet 10 minuter, tredje passet går vi en tur med vagnen hon slumrar in där (fegt av oss, jag vet). På natten vaknar hon 2 ggr 2.55 samt 4.30 somnar om med ramsa. OK
Dag tre (idag) Första passet skriker 20 minuter, andra passet sover i vagnen under promenad, tredje passet gallskriker 20 minuter tillslut går jag ut, pappan stökar vidare i huset och gnolar nån gammal visa, hon somnar efter ytterligare 10 minuter.
På kvällarna somnar hon utan större gnäll, lite tillrättaläggning kan behövas ibland och en ramsa men inget gallskrik på så vis.
Så till min fråga. Kan jag göra något för att reparera detta hattiga kurs-förfarande? Ska jag kämpa på med nuvarande strategi. När dagarna sitter så sitter nätterna? Det här är mitt stredje SHN barn, med standardmodell och allt. Men det är en sladdis och jag känner mig minst sagt ringrostig, var det så här jobbigt med de andra? Det enda jag minns är att dom sov hela natten när "alla andra barn" vaknade 25 ggr per natt och åt.
Synpunkter tankar ideér?
AnnaPannaMamma