Schema 4 månaders tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
oloj

Schema 4 månaders tjej

Inlägg av oloj »

Hej!

Vi har en fantastisk liten tjej på exakt fyra månader. Jag helammar henne och hon har sovit bra sedan födseln. Ofta sov hon 8 timmar åt gången, ibland vaknade hon för att äta och då kring 05. Sedan hon blev två månader har hon sovit hela nätterna, från ca 21-22 till 07-08. När hon blev tre månader förändrades det och hon började vakna oftare på nätterna och blev samtidigt mer "gnällig" på dagarna. Vi trodde att det var en utvecklingsfas och en ökningsperiod och eftersom vi hört att mjölkproduktionen ökar bättre på natten så började jag amma henne när hon vaknade. Det här har lett till att vi idag har en liten tjej som oftast sover hela nätterna men där läggningen är fruktansvärd för oss alla och sömnen på dagen inte fungerar alls. Hon sover oftast bra i vagnen på förmiddagen men efter det går det bara utför.

När vi läste "Sova hela natten" kändes det som att så mycket föll på plats! Sedan födseln har hon tydligt visat att hon vill sova själv och nu är vi i ett läge där hon gråter eller gnäller i vår famn innan hon slutligen somnar på oss eller med bröstet i munnen och vaknar efter korta stunder. Vår nöjda och glada tjej har blivit mer missnöjd, gnällig och övertrött och nu vill vi verkligen hjälpa henne så att hon får sova ordentligt! Både jag och min sambo har läst boken och på forumet och känner oss motiverade till att börja. Vi hade tänkt oss första natten på lördag och försökt att utarbeta ett schema vilket vi upplever har varit ganska svårt! Därför skulle jag bli så glad om någon av er skulle kunna ta en titt på det och ge ett uttalande?

07:00 Godmorgon! Ammas
09:15 Sova 45 minuter
10:00 Ammmas
11:30 Sova 2 timmar
13:30 Ammas
15:30 Sova 45 minuter
18:30 Nattslurk
19:00 Godnatt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Schema 4 månaders tjej

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

JAg skulle rekommendera att ni verkligen läser, läser, läser boken om och om igen. Man behöver läsa den ca 5 ggr var samt under kuren. Man ser saker från olika håll hela tiden.

Ang. schemat skulle jag vilja peta i det lite så här:

07:00 Godmorgon! Ammas (+gröt)
08:45 (senast) Sova 45 minuter
10:40 Ammas (+ riktig lunch)
11:30 Sova 2 timmar
14:15 Ammas (gärna lite mellis)
15:30 Sova 45 minuter
17.30 Middag (riktig mat)
18:30 Nattslurk (amning)
19:00 Godnatt!

Jag skulle verkligen INTE rekommendera er att påbörja någon kur på enbart amning och att försöka få henna att sova 12 tim natt utan mat. Det är mycket få barn som klarar detta tyvärr. Men man kan introducera mat i samband med kur, det har jag gjort många gånger. Men riktig mat/välling/gröt måste till här för att man skall bli ordentligt mätt och sova gott. Det är inte när man äter utan hur mycket över hela dagen som räknas. Så 4 riktiga måltider och en kvällsslurk.

Fundera och återkom, läs, läs, läs är mitt tips! Läs också andra trådar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oloj

Inlägg av oloj »

Tack snälla för ditt svar! Eftersom hon sovit 10-11 timmar utan att ammas på nätterna tidigare och även nu så funderade vi aldrig på att det skulle vara ett problem. Trots att hon sovit så långa pass på nätterna har hon gått upp i vikt som hon ska sedan födseln och ligger över sin kurva. Amningen är väldigt viktig för mig och jag skulle så gärna vilja helamma till hon är minst sex månader, är kuren helt utesluten då eller går det att göra någon variant?

Jag tänker att man då kanske kan införa ett mål vid tex 22? Jag har läst mycket här på forumet och även på andra forum och sett att vissa infört ett nattmål och att det verkat fungera bra. Våran tjej har aldrig, förutom perioden där hon var 3 månader, ätit mitt i natten så därför skulle det passa oss bättre att i så fall införa ett mål under senare delen av kvällen. Hittills har hon sovit i sin säng som har stått intill vår, med en sida borttagen, men i samband med att vi börjar kuren tänkte vi flytta den till hennes egna rum. Är det oklokt att göra det om hon ska äta ytterligare en gång på kvällen? Hur skulle det praktiskt gå till i så fall, tar man upp henne ur sängen och ger henne mat och sedan lägger tillbaka?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag skulle nog i så fall "spara" på kuren tills hon är 6 mån om du är 100% säker på att du tänker helamma tills dess. Även WHOs rekommendationer har ändrats så man faktiskt får ge smakisar från 4 mån om man vill. Men de flesta BVC känner inte till detta. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=24625

Tänkte ni även att hon skall sova på rygg? Oavsett rekommenderar ju vi andningslarm.

Någon "variant" på SHN brukar vi inte rekommendera. Men man kan göra det vi kallar för SM i raketfart. Detta finns under forumsrubriken "Späda och Små" och då rekommenderas att man läser Barnaboken istället. Och då sparar man på alla "verktygen" till om man faktiskt vill göra en kur senare. (hett tips att inte förbruka dessa i förtid) :wink:

Precis som du säger kan man ta upp och mata på ett nattmål och då brukar antingen 23 eller 04 vara de hetaste tiderna är min erfarenhet. Hon kan absolut sova i eget rum och att du sätter larmet på den tid ni bestämmer och tar upp och matar på i sömnen. Dock (jag säger tror) tror jag inte hon kommer klara sig på 1 nattmål till 6 mån då en 6mån har en otrolig aptit och vill äta nästan hur mycket som helst. Vissa som helammar förbi 6 mån brukar också behöva amma ganska så ofta och då fungerar inte alltid mattiderna på ett schema. Utan man kanske måste mata 2 ggr på 1-2 timmar. Men detta tror jag ni kommer att märka. :D

Att ett barn "följer sin kurva" säger inget om att man är mätt och glad, blir man grinig, sover dåligt osv... är det också tecken på att man kanske just inte är så mätt som vi AW-folk tycker är rimligt. BVC och AWs definition av mätt är ganska olika. Men detta kan du läsa massor om i Barnaboken. Mitt tips är att du antingen lånar den på Bibblan eller köper den på hemsidan och läser där. STartar en tråd på Späda och Små och kanske den vägen kör SM i raketfart.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"