Jag hoppas verkligen att det är någon som har möjlighet för att guide mig lite närmare omkring det hela.
Jag har en fantastisk lite Sixten som precis blivit 7 månader - lika många månader som han ännu inte sovit i;) Så vi bestämde oss för 6 dagar sedan att börja med kuren.
För att ge er en snabb överblick, så ser dagarna såhär ut:
07:00 Dagen startar / får flaska (Då har han vaknat flera gånger i vargtimmen och är oftast vaken här)
08:30 - 09:15 Sover sin första lur 45 min (inne i vagn)
10:00 âter stor port. gröt och frukt
11.30 -12:30 Sover 1 h (ute i vagn)
13:00 âter stor port. lunch
14.30 - 15.30 sover 1 h (ute i vagn)
16:00 Kvällsgröt
18:30 välling
Då till mina frågor:
På kvällen efter välling, har vi skrattfest - därefter går jag direkt in på hans rum, lägger honom tillrätta - snabb solfjäder och går ut med ramsan. Här blir Sixten alltid förvirrad, han tror ju vi leker och börjar gråta rätt mycket. Jag avväntar och ger därefter en ramsa igen. Och en till. Och här , efter ca 5 min. går jag oftast in och lägger honom ner igen, för han står bara upp och skriker.
När han börjar bli tyst ger jag honom en snabb bekräftelse.
Bör nattningen gå tillväga såhär? Gör jag nattningen rätt? Ska de verkligen gå så fort? Känns som om han inte hinner bli lugn efter lek... Också efter sex dagar? Borde han inte ha fattat galoppen? Och är de meningen att han rent faktiskt skal gråta sig till sömns.
Natten - här vaknar han fort. omkring sex gånger och gråter. Jag går upp och säger ramsan utanför dörren efter att ha väntat för att se om han kan lugna sig själv, det har ännu inte riktigt lyckats. Men han tystar oftast efter en ramsa.
Ska man fortsätta ramsa? Eller? Alltid när han gråter? Ska man försöka minska på ramsandet?
Jag känner inte helt jag har fångat hur de går till på natten.
(kan det vara ett problem att jag och min man har tagit olika nätter?)
Vargtimmen - han vaknar alltid omkring fyra och därefter lite hela tiden, jag tycker det är svårt att han ska ligga därinne själv och gråta. Jag säger alltid ramsan direkt och sätter på mozart - det fungerar lite, men vaken är han ju.
Dagarna har aldrig riktigt varit ett problem, och vi hade faktiskt ett rätt så bra schema redan innan vi faktiskt skulle göra ett - vilket var en fördel. Så jag ramsar aldrig på dagen - borde man göra det? I så fall hur? Jag tycker allti det är svårt när han vill och kan sova lite längre.. Men man ska ju väcka dem.
När uppföljningsveckan är över - hur strikt skal man vara då? SKAL han sova i kolmörker? SKA nattningen alltid vara likadan? Får dom aldrig sova "över" deras tider? Ska man ramsa på natten? Osv. eller hur gör man efter?
Speciellt om det inte riktigt funkar.
Jag hoppas jätte mycket på era svar - vore intressant att höra era tankar:)