Nattning + vagning 6 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det där med maten kan ge hjärnspöken hos oss mammor :wink: , ibland får man bara bestämma sig för att de är mätta för att inte tänka sönder det. När attityden sviktar så känner barnet av det ju tyvärr... :^o

Det är lite jobbigt att kombinera amning och flaska, jag hade det tvärt om, min lille ville ha flaskan men inte bröstet så jag gav upp amningen och det var skönt att bara ha ett sätt att mata tyckte jag. För att öka mjölkmängden kan du testa Weledas amningste. Efter jag druckit en kopp så svällde brösten rejält i alla fall :lol: .

Jag upplevde att när de närmar sig två månader så är det så mycket annat intressant så det är svårt att koncentrera sig på maten. Blanda lite kokosolja/rapsolja i ersättningen så mättar den extra bra (dessutom bra för magen) i alla fall.

Härligt med längre nätter =D> =D>

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Mmm, många hjärnspöken är det! Har i alla fall haft en fantastisk natt igen \:D/ , även om läggningen trasslar lite.

Japp, kör på weledas amningste!! Det hjälper verkligen, men det räcker ändå inte!! Men vi kör på med amning o flaska ett tag till. I synnerhet eftersom jag gärna vill amma o liten verkar ju helst vilja det.

Testade även rapsolja, men det verkade han inte gilla. Hur mycket kan man blanda i? Ska testa med kokosolja oxå.

Jobbar lite på attityden oxå. Inser att fastän jag tyckt jag varit sparsam med verktygen så har jag nog ändå gått in för tidigt emellanåt [-X , då jag varit rädd för att han ska jaga upp sig för mkt o att jag inte ska kunna lugna honom. Har coolat ner mig lite och tycker att det hjälper. :mrgreen:

Men det är rätt roligt det där med sömn! Nu har han sovit 7 timmar i sträck första nattpasset två nätter på raken. \:D/ Gissa vem som vaknar efter ca 4-5 timmar o har svårt att sova nu!! ](*,) Så nu är det jag själv som behöver lära mig att sova igen! #-o #-o #-o Haha! Dessutom är jag tröttare än någonsin nu vilket jag själv tror beror på att jag börjar sova ikapp lite!! :shock: :)

Tusen tack igen för att ni tar er tid att svara!! :heart: :heart: :heart:

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Rapsolja har en ganska speciell smak så om du väljer smaklös kokosolja från hälsokosten så borde det funka. En tesked fast olja till en 150 ml flaska typ, man får prova sig fram.

Det tar tid för sömnen att hitta rätt igen. Jag minns att jag var supertrött men vaknade ändå på de tider som jag varit van vid ett tag efter det behövdes :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Kokosolja funkar mkt bättre! Tack för tipset!! =D>

Nätterna har blivit bättre oftast sover han 7timmar första passet utan knussel! Jag har inte pressat mer på det för det trasslar en del på dagarna nu så självförtroendet är i botten igen! :shock: #-o

Han har börjat skarva rejält på dagslurarna o fastän jag försökt vara sparsam med verktygen så blir det en hel del vagnande! O:) ](*,) när han vaknar börjar han först skruva rejält på sig o men jag gör inget förrän han skriker lite argt/irriterat o så slutar jag så fort han slutat skrika - dvs oftast 3 vagntag. Men så jagar han upp sig direkt igen el somnar 5min. Åså håller det på så i 30-60min el till jag tröttnat o tar upp honom... jag har inte kört in honom på ngt schema än då både jag är vrålförkyld (rädd för att jag fått halsfluss...) så jag har inte orkat ta tag i det.... :( kanske därför det krånglar så på dagarna... Tänkte jag skulle ta tag o detta på måndag o då införa följande schema (10v är han då)

7 morgon mat
8.30 vila 1.5h
10 mat o social aktivitet
12 vila 2h
14 mat o social aktivitet
16.15 vila 45min
17 mat o aktivitet o kvällsslurk
20 godnatt
4 nattmål

Några kommentarer?

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

13 timmarsdagar är inte att rekommendera för så små,de blir alldeles för trötta på sista passet, kör på 12 timmars schema istället och lägg 19.Om han sover sju timmar, hur får du in fyra nattmål på resterande 5-6 timmarna då? nej, det är bara nyfödda som man bjuder på 3-4 nattmål. Mitt råd är att göra första sovpasset till åtta timmar(vagna över uppvak innan) och servera sen ETT nattmål(kl 3) då och sen sova till morgon.

Ett schema sätter man efter hur länge man vet bebisen orkar vara vaken i stöten, man observerar ett tag och funderar om det kanske går att förlänga vakentiden på något pass. Sedan har man en mall att luta sig mot och vet att man lägger i tid så liten inte blir övertrött och när mat ska serveras. Förutom att läggningen bör vara 19 ser det ok ut tycker jag. Maten skulle jag dock vilja skjuta lite på 7 , 10,30, 14, 17.30 istället. Det är lite knepigt i början när de små vill ha mat direkt när de vaknar men man kan börja med att vänta 10 min och jobba sig framåt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Hej igen,

Tack för tipsen! :D
Basen i schemat hämtade jag från följande tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Och tänkte mig mat kl 11 efter första luren. Glömde skriva det. Trodde det var ok med 11h natt när han bara är två mån enligt den tråden men jag kanske ska gå på 3mån schema på en gång? :?:

Han orkar två timmar fast på kvällen tror jag det hade varit bäst med max 2,5 innan gonatt.

Jag har vagnat honom så han klarar 8 timmar nu. \:D/ Det var därför jag tänkte gonatt kl 20 o mat kl 4, dvs endast ett mål på natten nu! :D

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Funderade lite till på schema. Vad tror du om att jag försöker dryga ut första nattmålet till 8,5h å på så sätt få 11,5h natt?

07.00 godmorgon - mat
08.30 sova 1,5h
10.00 vaken - mat kl10.30
12.00 sova 2h
14.00 mat
16.15 sova 45 min (mat 17.30 + kvällsslurk 19)
19.30 godnatt
04.00 nattmål

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Självklart kan man ha 11,5 timmes natt men jag tycker det är lite mycket begärt att en 10 v bebis ska orka vara vaken 2,5 timme på kvällen utan att bli övertrött. Min kille som är snart 9 månader har 2,45 vaken på sista passet nu när han sover 20 min bara men min erfarenhet är att när de är små är de trötta på kvällen och inte ha mer än 2 timmar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

hej

Efter en hel del sjukstuga, inklusive en natt på barnakuten pga magsjuka, är vi nu tillbaka och försöker följa schema:

07.00 godmorgon - mat
08.30 sova 1,5h
10.00 vaken - mat kl10.45
12.00 sova 2h
14.00 mat
16.15 sova 45 min (mat 17.15 + kvällsslurk 18.30)
19.00 godnatt
03.00 nattmål

Får hålla med om att lite klarar inte mer än 2 timmar vaken tid förrän han börjar krångla. Vi kämpar på att lägga honom 19 nu, men det strular lite emellanåt. Han tar inte sista kvällsslurken och så lägger vi honom, men då kommer han inte till ro. Så efter 30-45 min vagnande så har vi tagit upp honom och gett honom mat igen och då har han tagit kanske 80ml ersättning. :shock: Tycker han borde tagit det tidigare, men han kanske är för trött?

Natten sover han annars bra. [-o< Vid nattmålet somnar han ofta efter första bröstet och jag kämpar en del med att få i han andra för annars håller han sig inte till morgonen utan vaknar redan efter 1,5-2 timmar. Inte lätt dock. Något jag bör göra annorlunda? :?:

Dagslurararna krånglar dock en del nu! Han skarvar rejält!! :evil: Oftast inga problem att lägga honom när han är trött men medveten. Men så vaknar han nästan alltid efter 20-30 min och börjar skruva på sig. Då brukar jag låta han vara, men han jagar upp sig ganska snabbt o börjar skrika argt. Då går jag in o vagnar ett par gånger tills han tystnar, men inte helt lugn. Så tar det mindre än en minut igen o så skruvar han på sig o jagar upp sig igen och så håller det på så ett tag. Sen kanske han sover i 10-15 min och så börjar det om.

Jag har kollat på vagningsfilmen och tror allt jag har rätt teknik för att vagna. Jag tänker att jag inte ska ingripa för tidigt och jag försöker räkna antal vagntag jag gör och att jag väntar ordentligt tills jag ev ingriper igen. Men han fortsätter att skarva. :evil:

Maten trugar jag som bara den - både bröst och flaska. Har kokosolja i ersättningen för att mätta mer.

Det lustiga är att så här gör han på dagslurarna, men när vi lägger honom för kvällen så är det inte samma sak!! :shock: :roll: Det gör mig så fundersam! Vad kan jag göra fel?? El ska jag vänta in att schemat sätter sig? Har följt schemat i 4 dagar nu.

Första luren tror jag inte det är maten som spökar, för när jag tar upp honom vid 10 så är han lätt nöjd till 10.30, varför jag skjutit lite på lunchen (till 10.45) för att ha den närmre den långa luren.

Några tips?? :?:

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Var sover han sina lurar? I vagn förutsätter jag :wink: , men var, mitt i smeten eller avskilt? När bebisar blir lite större så upplever jag att de sover bättre i ett svalt halvmörkt rum annars är de för nyfikna på allt som händer omkring om de vaknar till. Sover han ute så häng en tunn filt eller barnvagnsgardin över sufletten, se bara till så att luften kan cirkulera ändå.

Får han plats bra i vagnen? Vissa sover bättre i säng, tråkigt men sant :wink: men han är ju ganska liten fortfarande så han borde få plats i vagnen såvida liggdelen inte är superliten. . Det kan bero på så många olika saker att han har svårt att komma till ro. Fyra dagar är kort tid på ett nytt schema, minst en vecka innan du utvärderar och ändrar vid behov.

Jag har inte för mig att jag gav min lille kvällsslurk när han var så liten #-o eller jag erbjöd kanske det som var kvar i flaskan, i alla fall så har ingen av mina herrar varit intresserade av kvällsslurk när de var så små och bara åt flytande föda. Min äldste tog ingen kvällsslurk alls förrän han var typ 1år tror jag och min minsting SKA ha sin flaska men dricker mellan 10-120 ml, oftast bara 10 :mrgreen: .

Jag tror snarare att han kan tänka sig flaskan när han har legat och knorrat lite men inte för att han egentligen behöver den. Min lille kille låg också och knorrade vid läggning i den åldern, men det bästa var att låta honom hållas och bara ingripa vid ledsam gråt. Man vill inte skapa en dålig vana med långdragna läggningar ju :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Han sover på mage i antingen singelvagnen el dubbelvagnen. Oftast inne i det svalaste rummet. Han är visserligen stor o liggdelen till dubbelvagnen börjar bli trång men han kan sova bra i den också. Vi är på resande fot nu så han sover o den hela tiden o syster sover samtidigt på dagen. Han sover faktiskt inte i sängen än alls. Provade för ett par veckor sedan men han vaknade efter 20 min o jag lyckades inte buffa om honom. Så jag tänkte vänta med sängen till han blir lite större. Vagnen funkar ju ändå rätt bra trots allt.

Han verkar än så länge inte störd av ljud. 8) Han verkar inte bry sig när lillasyster skriker el dammsugaren går brevid! Dessutom kan jag flytta honom mellan babyskydd o vagn utan att han vaknar om han bara sover tungt. :lol:
Men jag brukar ha ett ljusskydd för honom, men precis som du säger måste luften kunna cirkulera.

Kvällen har blivit bättre. Tar inte full så lång tid att få han komma till ro nu! =D> Och han sover mkt bra på natten! Äter en gång vid 3.30 o sover sen för att nästan vakna som en klocka kl7!! =D>

Förmiddagsluren har blivit bättre sen jag skrev sist. Inte alls så mkt skarvning. Lunchluren krånglar fortf den första timmen men andra sover han ofta som en stock. Sista luren är svår men den sista tiden har jag lagt han på sidan med nappen i munnen o snuttis som hjälper till att hålla nappen på plats så brukar det bli 35min sovning på sista luren. :?

Annars har jag insett att han är en tröttis! Han orkar inte ofta vara vaken mer än 1,5h utan att bli grinig. Kämpar med 2h vakentid efter lunchluren. Kvällen är tuff med 2h. Men maten har också blivit bättre där. Men helst vill han inte ha falska på kvällen utan bröstet. Så jag brukar spara så att jag kan amma honom som sista "kvällsslurk" o lite extra mys!

Även om han skarvar en del så kämpar jag på med schemat. Hoppas att det blir bättre med tiden om jag bara forts. Tror jag behöver rannsaka mig också vad gäller verktygandet. Kan vara så att jag ingriper för tidigt i vissa fall. Vet att mannen gör det så jag försöker "läxa upp" honom :wink: men jag behöver nog "läxa upp" mig själv också! :lol:

När tror du det kan vara lämpligt att gå över till sängen? Jag tänker att vi behåller vagnen över sommaren då vi på resande fot en del o introducerar buggning o säng i augusti när han är drygt 4 månader. Åh då ryker nattmålet också tänkte jag. :D

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Så länge vagnen funkar så kör på det. Det låter bra att införa säng vid fyra månader, om du vill kan han sova i vagn på dagen ändå om det funkar. Buffning skulle jag nog inte införa vid fyra månader dock för det är då ramsan ska ta över, du kan börja smyga in den två verser nu när du går ut ur rummet. Den sägs bara passivt än så länge för att vänja honom vid den och används inte aktivt som verktyg än.

Och ja, backa så mycket du kan med verktygandet. Ju mindre du verktygar desto bättre kommer han att svara på det. Verktygar man hela tiden /för ofta förlorar det sin verkan :shock: .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Förstår inte vad som hänt!! Över en natt har han blivit omöjlig att vagna om för att sova sina lurar på dagen!! :evil: :shock:
I två dagar nu har han blivit som förbytt bebis o vill bara vara vaken!! Han gallskriker när jag försöker få han att somna om!! :evil: :oops: vad är det som händer?! :(

Jag blir knäckt av det här.... :(

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Glömde säga att han börjar vakna vid 1 på natten också för att få mat... Dvs 2 nattmatpass igen!! :evil: :evil:

På dagen sover han bara 25min innan han börjar krångla efter 45min gallskriker han.... :( :( :(

Förstår inte vad som hände?! Det vände på en natt!! Han som ändå sovit sina lurar med lite hjälp! O dessutom gärna sovit längre på första luren när han väl somnat!! :shock:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av TorsMamma »

En tremånaders ökningsperiod kanske? Lite mera mat! och ett nytt 3-mån schema kanske är på sin plats? typ 12+45+2+45. Det är ganska vanligt med detta runt just 3 mån. Försök mätta med lite mera fett i maten eller börja ge lite smakisar? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"