Stort tack till detta forum som hjälpte mig styra upp Siris sömn, och tack till alla andra fantastiska tips som finns här!
Nu känner jag dock att jag måste skapa en egen tråd då jag inte hittat så mycket om mardrömmar och Siris sömn krånglar igen.
Siri är nu 3,5, har slutat med blöja nattetid och jag vill därför inte ge henne mycket dryck på kvällen. Hon har sen några dagar börjat matvägra, vilket har gjort att hon vissa dagar somnat hungrig. (Vill inte ge extra välling pga av kiss-risk.)
Just dessa dagar har hon vaknat av mardrömmar och inte kunnat somna om på flera timmar. Har gett henne banan på natten då jag misstänkt att delvis hunger ligger bakom mardrömmarna och svårigheterna att somna om.
Nu har det blivit så att hon är rädd för natten. ( men även på dagarna kan hon vara rädd för att vara ensam i ett rum )
Hon vill inte ta på pyjamas etc, hon säger att hon inte vill vara ensam i rummet, att det finns nåt läskigt i rummet. Att hon inte vill vara själv. Jag försöker lugna henne varje kväll, säga att det bara är i fantasin, att drömmar inte är på riktigt etc. Hon har hitintills inte kunnat förklara vad som är läskigt eller vad som händer i drömmen.
Jag har gjort spjälsängen till en liten koja med svart tyg över, typ som en himmelssäng över sängen vilket hon tycker är känns tryggt. Bra eller dåligt? Vet inte om det är att bekräfta hennes tanke att det finns nåt läskigt i mörkret.
Vad gör man? Hur kan man lugna? Har förstått att mardrömmar och fantasi hör till åldern, men man vill ju hjälpa så gott man kan.
Alva 8 månader sover i rummet intill, hon vaknar dock ofta vid 5-6 snåret, ibland tom. tidigare, så har tänkte vänta tills hon slutar vakna i vargtimmen samt efter separationsfasen med att flytta in henne till Siri. Vill ju minska riskerna för att Siri vaknar i vargtimmen.
Tänker jag rätt? Eller skall jag flytta in henne redan nu för att ge Siri trygghet, sällskap?
Stort tack på förhand och med hopp om goda råd