Snart 4 månader och dax att kura

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Smultronmys
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 09:27

Snart 4 månader och dax att kura

Inlägg av Smultronmys »

Hej!

Jag vill gärna veta hur jag ska kura mina tvillingar. Dom är snart 4 månader och dax för att kuras.men jag har lite frågor först!

Dom sover just nu i sina sängar, men ska jag börja kura i vagnen fast dom sover i sina sängar?

Om jag vill åka iväg efter kuren hur gör jag då. För dom somnar alltid i bilen, likadant om jag vill gå en runda. Dom somnar alltid i vagnen men vaknar när den stannar hur ska jag gå tillväga?

Kan jag göra kurandet med barnen på sidan? För dom sover på sidan idag nämligen. ??

Jag vill kura båda mina barn samtidigt hur ska jag gå tillväga?

Dom är ofta trött vid sju så tänkte dom kunde sova från 7-6 till å börja med låter det rimligt?

Med vänlig hälsning, elin fred och Siri :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 4 månader och dax att kura

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Mitt största tips är att du använder "sök" funktionen här ovan och söker på tvillingar och under kurforum, så kommer du få massa tvilling tips.

Sen läs, läs, läs, läs boken är det andra!

Ta fram en plan, en rejäl plan.

Det går bra att kura dem i sina sängar. Men då behöver ni öva buffning på vuxna och varandra! Samt ramsan!

Introducera RIKTIG mat om ni inte gjort det. 3 mål om dagen och 2 mellis skall in.

Om du gör ett BRA schema kommer de sova när det är deras tid och när de skall. Annars kanske du får se till att lägga just luren medans ni åker i bilen enl. schema och sen kanske ha lite extra tid när du kommer fram att ha måltid och annat på. Men första månaden håller man tiderna enl. schemat på minuten.

När min son var 4 mån hade vi babysim, jag fick förlägga detta så inte simningen var på sovtider samt förlägga bilfärden på lurtiden och sen körde jag faktiskt en omväg dit så luren blev just 45 min.

Jag anser att en 4 mån lägger man på mage MED andningslarm och kurar på just mage, de kommer sova så mycket bättre och buffning och allt annat fungerar mycket bättre så. För att inte sala om den motoriska utvecklingen.

Att ha 11 tim natt går bra men det förutsätter att du har lätt för att ha långa dagslurar, det hade inte jag utan min son ville inte sova mer än 45 min i taget och därför tyckte jag att 1 lur på dagen som var mer än 45 min räckte att jobba med. Så våra tider var 12+45+2+45 (naturliga sömnpass)

Sen skulle jag om möjligt rekommendera att ni helst är 2 stycken som kurar de första 2 nätterna om möjligt, inte för att det inte går, men det blir mycket lättare att ha ett barn var! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Smultronmys
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 09:27

Re: Snart 4 månader och dax att kura

Inlägg av Smultronmys »

Hej!
Nu har mina tvillingar blivit 5 månader och vi har nu beslutat att vi ska köra kuren efter många läsningar av boken!

Men jag har svårt att få ihop ett bra sov schema..
Antingen blir det för många timmar sömn på dagen eller för få!
Vad har ni för tips på schema?
Jag tänkte jag skulle kura dom från 19.00-06.00
Så det passar våra jobb tider och kommande dagistider!

Dom äter 1 gång på natten och får napp när dom ska somna.
Den ena använder sen inte sin napp under natten men den andra vaknar runt 01 och vill ha sin napp. Vi har inga katastrof nätter som många andra men det kan vara skönt att slippa gå upp nu när dom är äldre och börjat äta mer matig mat än ersättning!

Tack för hjälpen i förväg
Mvh Elin
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 4 månader och dax att kura

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka, ja då jobbar vi på ett bra schema då. :lol: (men, jag vill poängtera att jag verkligen måste säga att man bör ha 12 tim natt när de går på dagis!!) :D 12 tim natt har man ända upp till 8-9 år sen. :wink:

Hur går det med riktig mat? När man kurar tar man bort samtliga nattmål och alla nappar m.m. Titta under rubriken "klistrade favoriter" där finns en tvilling tråd! :idea:

5 mån = 15 tim/dygn och naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim.

11+1,5+1,5+45 kanske då skulle passa barnen? Men den allra vanligaste är 12+45+1,5+45 då många verkar gilla denna rytm. är de prematurer eller tidigt födda brukar sömnbehovet vara än högre och kan man ibland behöva 12+1,5+1,5+45. Som tips. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"