Hej,
Mitt största tips är att du använder "sök" funktionen här ovan och söker på tvillingar och under kurforum, så kommer du få massa tvilling tips.
Sen läs, läs, läs, läs boken är det andra!
Ta fram en plan, en rejäl plan.
Det går bra att kura dem i sina sängar. Men då behöver ni öva buffning på vuxna och varandra! Samt ramsan!
Introducera RIKTIG mat om ni inte gjort det. 3 mål om dagen och 2 mellis skall in.
Om du gör ett BRA schema kommer de sova när det är deras tid och när de skall. Annars kanske du får se till att lägga just luren medans ni åker i bilen enl. schema och sen kanske ha lite extra tid när du kommer fram att ha måltid och annat på. Men första månaden håller man tiderna enl. schemat på minuten.
När min son var 4 mån hade vi babysim, jag fick förlägga detta så inte simningen var på sovtider samt förlägga bilfärden på lurtiden och sen körde jag faktiskt en omväg dit så luren blev just 45 min.
Jag anser att en 4 mån lägger man på mage MED andningslarm och kurar på just mage, de kommer sova så mycket bättre och buffning och allt annat fungerar mycket bättre så. För att inte sala om den motoriska utvecklingen.
Att ha 11 tim natt går bra men det förutsätter att du har lätt för att ha långa dagslurar, det hade inte jag utan min son ville inte sova mer än 45 min i taget och därför tyckte jag att 1 lur på dagen som var mer än 45 min räckte att jobba med. Så våra tider var 12+45+2+45 (naturliga sömnpass)
Sen skulle jag om möjligt rekommendera att ni helst är 2 stycken som kurar de första 2 nätterna om möjligt, inte för att det inte går, men det blir mycket lättare att ha ett barn var!