8 månadersbebis---hjälp med frågor och tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

8 månadersbebis---hjälp med frågor och tips

Inlägg av Jempa12345 »

Hej och tack för alla tips på hemsidan och i boken:-)
Vi har kurat vårt andra barn i helgen som varit. Det har gått rätt bra och han somnar hur lätt som helst när vi lägger honom, både på dagen och kvällen. Dock vaknar han fortfarande till på natten, nu på fjärde natten vaknade han fem gånger. Han somnar om när vi ramsar (dock inte i vargtimmen mellan 06-07. Kämpar med den...). Han vaknar även till efter ca 30 min på dagen, men somnar även då om när vi ramsar. Vad kan vi göra för att han ska sova "djupare" och inte vakna hela tiden?
PS! Han äter superbra och är en väldigt glad&nöjd kille.
Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 månadersbebis---hjälp med frågor och tips

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Man brukar ju säga 3 dagar för kuren och 7 dagar för att den skall sätta säg. Måste säga ni gjort och gör ett strålande jobb!!! Att han inte sover 12 timmar utan att vakna är lite mycket begärt i detta läget tycker jag, att han somnar om på en ramsa är ju absolut strålande! Så jobba på, gör hela tiden lite mindre och lite mindre. Ge mera förtroende för att han klarar det hela lite själv. En ramsa i en vecka eller två tar vi inget extra för.

Han har ju sovit illa i 8 mån så att han på en knapptryckning skulle sova som en stock är ju lite mycket begärt kan jag tycka. Dessutom är ha nog i 8-mån ångesten och att då somna om på en betryggande ramsa är alldeles strålande fint på 4 dagar. så misströsta inte nu. Utan jobba på lugnt och fint, ni kommer nå mål innan ni vet ordet av.

Grattis till ett strålande fint jobb! Jobba på i samma fina lugna takt! =D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: 8 månadersbebis---hjälp med frågor och tips

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för svaret! Ja, vi kanske var lite för optimistiska:-) Har en dotter som sovit 12h-nätter i tre år nu efter SHN, så vi har väl blivit lite bortskämda....
I natt sov han till kl 04:30 och somnade om själv utan ramsa två gånger fram till 06:40. Sedan jollrade han tills det var godmorgon kl 07:00. Så det går verkligen framåt!
En fråga till bara: tycker du man ska ramsa direkt när han vaknar till, eller ska man låta honom somna om själv helst? Ska man bekräfta mitt i natten eller ska han bara få sova på?
Tack igen!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 månadersbebis---hjälp med frågor och tips

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns lite olika taktiker kring det där. Antingen så gör man inget på morgonen säg 30 min innan vaken speciellt som han inte är ledsen. Lyssna på lite morgon sång är ju liksom gratis tänker jag. :wink:

Eller så får man EN pangramsa och sen inget mer. Men det kan orsaka mera ledsamheter än det löser. :D

Gör så lite som möjligt, behöver man en påminnelse så får man en påminnelse eller har man en fråga skall man ha svar. Ingen överarbetning här inte. :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"