Snart 6 månader inne på fjärde natten--hjälp!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Blåbäret111

Snart 6 månader inne på fjärde natten--hjälp!!!!

Inlägg av Blåbäret111 »

Hej,
Vi har en tjej på snart sex månader och vi började kura i onsdags natt. Vi har läst boken om och om igen men nu känner vi att vi fastnat :( jag längtar efter kontakten som alla skriver om men där är vi fortfarande inte.

Dagarna börjar stämma enligt förväntan men vid nattning så känns det som att hon låser sig i skrik och vi kan inte lugna henne och vi börjar nu misströsta. Hon är hysteriskt arg fortfarande, innan har kunnat lugna henne något och ibland med Vagning men det känns som att det är hög tid att släppa det nu. Vi får ingen kontakt med henne. Nu går vi in på fjärde natten och hon har skrikit hysteriskt i en 50 min.

Första natten, börjar med kort buffning på mage o hon blir lugn sen ramsar jag snabbt ut. Går sedan in och ut 3ggr kort och buffar och ramsar. Somnat efter ca 30 min. Vaknar ca 30 min senare sen buffar jag och ramsar om vart annat, hon blir mer och mer arg så fort jag slutar buffa efter en timme när det inte går att lugna henne vänder vi till rygg, hjälper inte och gör det svårare att buffa, vänder tillbaka till mage. Håller på så i över två timmar med mer eller mindre avbrott. Tillslut får nog och tänder i rummet ( [-X stor tabu jag vet) och ser att hon vrålar i sömnen och får ingen kontakt när jag försöker ropa på henne. Väcker hennes genom att skaka liv i henne och hon lugnar sig. Försöker börja om på ryggläge och håller på på samma sätt en timme till när jag känner att det här är plågeri, ger henne nappen, hon lugnar sig nästan direkt och har somnat efter kort buffning och solfjäder. Då är klockan 23:25. Måste säga att jag vid det här laget undrar om detta är en bra idé. Sover till 4:30 sen börjar det om på samma sätt igen med buffning och ramsa till 5:40 då hon somnar. Sover sen till 7:00 då det är god morgon.

Andra natten, nya tag, börjar på rygg utan napp. Lägger tillrätta och ramsar ut. Hon skriker upp sig direkt på max. Går in och buffar och ramsar och hon kommer ner i varv och somnar efter ramsa och bekräftelse ramsa. Sen är det samma visa med nästan hysteriskt skrik. Ger efter med napp igen efter 1,5 timme när det inte går att lugna, lugnar sig igen och somnar nästan direkt. Sover sen länge, 7h. Bestämmer att nappen måste bort om den är så viktig för att sova, läser SHN boken hela natten och letar tips på bloggen. Hittar tips om att Vagning kan funka bättre än buffning vid kris, och att man kan vagna ett visst antal gånger sen gå iväg och komma tillbaka. När hon vaknar på vargtimmarna lägger jag över i vagn och vagnar av och till i en timme innan hon somnar precis innan hon ska gå upp för morgonen.

Tredje natten, skratt till gonatt så gott det går med trött och tjurig storasyster som vill ha uppmärksamhet. Lägger i vagn skakar och ramsat ut, ej nöjd. Vagnar och pausar kort och hon har somnat inom 15min. Sover sen länge till 2 tiden. Börjar muttra så jag svarar med ramsor, går fram och tillbaka men är svårt att hitta kommunikation. Skriker upp sig mer och mer. Vet att hon inte bajsat på flera dagar så är rädd att det kommit, så går in. Ingen bajs. Ramsar ut sen blir det högre och högre och nästan hysteiskt igen. Efter 1 timme ger upp och går in och börjar vagns alternerat med pauser, efter Vagning i 2 timmar och hon bara skriker så tänder jag och hon skriker i sömnen igen och är helt okontaktbar. Måste göra något så väcker henne handgripligen och börjar om Vagning. Somnar ganska omgående efter det och sover till godmorgon sista 2 timmarna. Börjar bli uppenbart att hon gillar att bli vagnar lite för mycket, nya tag i morgon. Måste försöka att inte hamna i nästa träsk.

Fjärde dagen, börjar vi få kontakt och lyckas få henne att somna på lunch och eftermiddagslur med enbart ramsa. Uppenbarligen har hon väldigt många frågor och vill ha många svar innan hon kan lugna sig, två steg framåt. Går inte titta på tiden blint när man ramsar, förstår att hon behöver många svar för att lugna sig.

Fjärde natten, vi gör kvällsrutinerna som vanligt. Lägger ner henne och direkt börjar hon skrika. Vi kör ramsan på väg ut från rummet, går direkt över i panikskrik. Avvaktar lite, kör ramsan högt och försöker överrösta henne till svar. Efter tio min kör jag Vagning, hon lugnar sig men skriker så fort jag slutar. Kör ramsan på väg ut, skriker hysteriskt så efter att jag avvaktat lite går jag ingen igen och vagnar, samma sak. Skriker för full hals till svar och det är dessa gånger som jag ändå känns att kanske minskar det lite. Går och slamrar lite, hon gnäller i någon minut sen ökar det igen. Upprepar.. Känns inte bra, känns som att det inte funkar på vårt barn, anledningen till att hon lugnat sig nu kan lika väl vara utmattning känns det som. Nu har vi kört i 50 min, med olika röstlägen (beroende på hennes skrik) och hon gnäller fortfarande men skriker åtminstonde inte.. Ska det vara så här? (Nu 19.55 har hon somnat).

Schemat vi kör:
7.00 väckning +amning
8.00 påfyllnad av mat
9.00-9.45 sova
11.00 mat (burk eller hemmagjord+frukt och amning)
12-13.30 sova
14.00 mellis (frukt och amning)
15,45-1630 sova
17.00 gröt+frukt och amning
18.30 pyjamas, amning
18.45 skrattet (vilket har blivit sådär, kämpar men stora syster skriker och är på dåligt humör för att det är läggdags, försöker involvera henne och ge henne samma start på natten men hon är också övertrött- ska kuras om/när vi klarat av lillasyster).
19.00 sova
Flicka 11-11-25 (kommer också behöva kuras, sover allt bättre men vaknar runt vargtimmen varje natt, alltid sovit dåligt)
Flicka 14-05-27 (kursstart 19 nov)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Snart 6 månader inne på fjärde natten--hjälp!!!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till oss! :D

När jag läser ditt inlägg hittar jag mycket, väldigt mycket "osäkerhet" och "frågor" från dig. Du skriver "försöker" "rädd" osv...

Har du läst denna tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=51047

Du behöver läsa, och läsa och läsa så du verkligen VET vad du gör och framför allt VARFÖR. Du stoppar i napp, tar ut napp, vänder barn, buffar barn, skrattar inte, skrattar lite osv...Det är för mycket osäkerhet här och för många frågor jag tycker du skall finna svaren på först igen innan du fortsätter. :wink:

:wink: En 6 mån kan ha många frågor men skall ha massa svar på dessa från en stensäker och självsäker mamma. Inte "när/om" du lyckas kura utan man bara GÖR, genomför! Det finns liksom inget alternativ om du är med?

Vad gör du om kuren inte funkar? Vad har du för plan? Vad är svaren på dotterns alla frågor? Kan jag sova utan napp? Kan jag sova utan vagning? Vet du vad du gör? Är man verkligen säker från vargen här?

Man jobbar metodiskt och strukturerat och målmedvetet. Tar fram en plan, läser och sen läser man lite till. Övar buffning på en vuxen och ramsan i duschen tills det sitter.

Har du läst kapitlet om säkerhet?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Mitt förslag är att du trycker på pausknappen och startar om när du känner att du är 100% säker och laddad och vet vad och hur och varför du vill genomföra kuren. då kommer den funka. Dock tar det tid, allt tar tid och man måste ha en rejäl skopa is i magen. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Tack för ditt snabba svar och kloka råd!

Länken var till stor hjälp och jag har repeterat säkerheten igen. Tror att jag varit för fokuserad på lugnet. Behövde också kicken "vad gör du om kuren inte funkar.." Det är klart det måste funka! :).. Känner mig även stärkt av att hon vaknat till flera gånger nu men somnat om helt själv. En gång ramsade jag en gång.

Problemet vi har är att båda barnen vaknar så mycket och vi är för ivriga att få sömnen och tänker inte logiskt. Fastnat i "hur kunde vi låta det gå så här länge med den stora" varför har vi inte gjort något åt det. Istället för att tänka framåt så har vi fokuserat på alla aha upplevelser på vad vi gjort fel..

En fråga till, vi har tanken att damerna ska kunna dela rum då båda sover bra. Men om jag tolkat det rätt så är inte det en god idé då boken pratar så mycket om att de ska klara av att vara ensamma och inte vara beroende av någon för att somna.. Är risken då att De måste ha varandra?
Bör vi vänta till att de inte vaknar alls eller kan vi flytta in dem om en av dem vaknar till lite? Tänker att det kommer ta tid att bryta mönstret för den stora eftersom hon är så stor.
Flicka 11-11-25 (kommer också behöva kuras, sover allt bättre men vaknar runt vargtimmen varje natt, alltid sovit dåligt)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Härligt med nyfunnen attityd!! =D> =D> :mrgreen:

Tänk att det tog ett antal månader att komma dit ni är, ni kan inte förvänta er en knapptryckning så ordnar sig allt. :wink:

Vet inte vart du läst detta?
Men om jag tolkat det rätt så är inte det en god idé då boken pratar så mycket om att de ska klara av att vara ensamma och inte vara beroende av någon för att somna.. Är risken då att De måste ha varandra?
Vi på forum är ju pro att syskon sover tillsammans, stärks tillsammans och jobbar tillsammans för sammanhållningen. Finns inga som alls skäl till att de inte skall dela rum och sova ihop. Man ramsar dem båda över en och samma kam. Inga problem. Så försök att sluta analysera vad ni gjort fel, läs Barnaboken och nya Internationella Sova Hela Natten boken (ja man behöver båda tycker jag) och kör så det ryker. Titta framåt, skapa mål och nå dem. Analysera inte så mycket det som hänt är ju liksom hänt. Nu vet du annorlunda och kan göra annorlunda. Som tur är så kan man lätt reparera små barn så jobba på nu med målet i sikte. :lol: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Okej va bra! Det kan ha varit här på forumet som jag misstolkat det hela. Men det låter bra. Dock har vi fortfarande problemet med läggningarna, båda skriker upp sig. Den stora är övertrött och vill verkligen inte lägga sig även om vi förlägger detta tidigare eller senare än "normalt". Vi kämpar med att vi alla ska ha en positiv stund och har börjat bada som hon tycker är roligt innan läggning och sen busar med henne. Men så fort det är dags för sängen så skriker hon och är arg. håller därför fast på tiden och upprepar enträget visan. Hon lugnar sig efter ca en halvtimme. Sen sover hon numera till vargtimmen och där ska vi från och med i natt börja köra visan. Vi har även ställt in pottan och prata med henne om att den nu står där, då hon ibland vaknar och behöver kissa. Känns som att det kommer ge sig ganska snabbt och lätt.

Den lilla har jag fortfarande problem, går i början mellan mer arg till gnäll och upprepar detta om och om igen. Skriker högt men mattar sen av det själv och då har jag inte ingripit. Men sen kör hon på igen och igen och då och då har jag testat att ramsa men ofta har jag bara orsakat mer irritation. Så därför har jag valt att avvakta mycket ikväll. Stundvis har hon blivit tyst för att sedan ta ny fart. Tyvärr tog det 1,5 timme ikväll innan hon gav sig. jag gick in och vagnade två gånger då jag kände att hon verkade låsas sig och ramsade ut sen fick jag upprepa detta en gång igen. Då gick det över till högt gnäll och emellanåt lite ilska igen. Körde därefter ramsan så fort hon ökande och till slut tror jag att det tog. Är jag på rätt väg? Min man har fastnat i osäkerheten och tycker att hon skrikit för länge ikväll och att hon säkert somnat av utmattning. Vilket såklart gjort mig lite osäker igen. Han tog de tre första kvällarna och detta är min andra vet inte om det påverkar också.

Igår tog det en timme innan hon slutar skrika och till slut somnade (så kvällen har hittills inte gått åtvrätt håll), sen hörde jag henne muttra och somna om själv flera gånger. Vaknade vid 02.40 och då höll min man på i nästan två timmar innan hon somnar om. Samma problem som med läggningarna. Dagarna går däremot enligt plan, rutinerna följs stenhårt och hon blir kinkig när det närmar sig att hon ska äta och sova. Det känns som hon börjar känna igen sig om vad som ska hända. Läggningarna tar Max 10 min dagligen och då behöver jag aldrig vagna och knappt ingripa alls. Ramsat en enstaka gång och sen somnar hon om efter att ha legat att muttrat en stund. Här undrar jag också om jag stå kvar och köra ramsan precis innan hon somnar så att hon hör? Tycker att det är svårt så jag har gjort det hälften av fallen, vill inte göra henne upprörd när jag vet att hon kan somna själv.
Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Vet att det inte finns något alternativ, vi måste fixa detta annars går vår familj under. vet också att jag kan, det är läggningarna och natten jag låser mig och fastnar.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tror du behöver "läsa på" om ramsan! den är ALLTID mins X4 och vid behov X6, X8 eller tom X12! Den skall ALLTID HA SISTA ORDET. Det är det sista barnet skall ha med sig in i sömnen.

Man "testar" inte ramsan en gång för att SEN gå in, då betyder ramsan "jag kommer snart, håll ut". :roll:

Antingen går man IN och vagnar TYST och går ut med den hurtigaste och gladaste av ramsor X4. Sen en separat bekräftelse X4 som är som en smekning. Här bara MÅSTE ni öva på varandra som vuxna. Det är TONLÄGET som man jobbar med. Om barnet jagar upp sig av ramsan ja då gör man inte riktigt rätt eller svarar "rätt" på frågan. Man lyssnar ordentligt, avgör VAD frågan är och sen svarar man. Det är liksom DIALOGEN i det hela. Frågar hon 100 gånger skall hon ha 101 svar. Det är JOBB!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Den sker som ett fyrfaldigt leve!! Hurra! Hurra! Hurra! HUUUURRAAAAAAA!!!!!! Inget trefaldigt, inget enfaldigt. :wink:

Ju argare och irriterande desto gladare och övertygande måste man vara. Ju ledsammare och ynkligt desto mera smekande och glad måste den vara. ÖVA! :P 8)

På samma sätt som du lugnar med vagning nu skall du klarar av att lugna med ramsan. Inget alternativ finns. Läs i boken igen om ramsan! läs kapitlet njutning igen.

Ang. läggning. En liten lägger man på 10 sek. Skratt innan sker i 20 min UTANFÖR sovrummet, man snurrar på huvudet, flyger flygplan, jagar syrran osv.. 20 min inte mindre!! Sen flyger man in i redan mörklagt sovrum POFF ner på mage, lägg tillrätta och GÅ UT med den absolut hurtigaste och gladaste av ramsor X4. Detta tar max 30 sek.

Den stora kan behöva lite längre läggning men inte över 2 min. GÅ UT!

Det går inte att verktyga ARGA barn, utan här får man ha lite is i magen och lyssna noga när frågan letar sig in. Göra HÖGA husljud så man har något annat att lyssna på än sitt eget klagande. Skramla rejält med disk, skåp, dammsugare osv...

Glöm inte bekr. ALLTID i några dagar. Om säg 3 dagar får du baka ihop hela ramsan till X3+X1 bekr. som ihop blir 4 :wink:

Det sista man har med sig in i sömnen är den där mjuka mjuka fina lena bekräftelsen.

Nya tag och jobba på nu! Inget förska, inget testa, inget osäker, vad är alternativet? Barn hör och känner exakt det du känner. Så yoga andas och ta det lugnt. Förmedla LUGN och TRYGG! och tänk på något roligt när du säger ramsan! :lol:
Tor 2006

Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Ska läsa på igen om ramsan och ikväll ska vi påbörja allt tidigare så att vi hinner 20 min skratt :)
I natt vaknade den lilla enbart en gång 0200-0230. Gick in och lugnade med yoga andning och solfjädern. Ut och ramsade och fick sedan gå in och göra det igen, därefter tror jag att vi började kommunicera lite med varandra. Lite tyst gnäll och sen somnade hon :) känns riktigt bra att det gick så mycket snabbare än igår och läggning.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: :D 8)
Tor 2006

Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Vi har läst och läst, boken som forum. Vi har fått henne att sova ca sju timmar i sträck i fyra nätter vilket är en jätte förbättring men vi får helt enkelt inte kontakt med henne via ramsan. När hon vaknar i vargtimmen så får vi inte henne att somna om. Hon ligger och halvpratar till en början och blir sedan förbannad efter ett tag, testat med pangramsa,testa med avvakta tills hon blir irriterad istället för pratat, testat med olika tonläge.. Håller på i timmar tills klockan ringer och samma problem med läggning tar två timmar innan hon ger upp, vi lyckas inte lugna henne med ramsan. Vinklingar henne tillfälligt känns det som men sen börjar det om igen, att vagga om sängen eller solfjädrar funkar tillfälligt men det känns verkligen som att vi borde komma förbi det Stadiumbutiken för länge sen,

Vi lyssnar på varandra och har övat tonläge jag kan verkligen inte se vad vi gör för fel. Känner att vi fram tills ikväll varit enormt hoppfulla och taggade men nu brakade min ork alldeles samman när jag återigen löser om alla solskens historier i boken och önskar att det vore vi.
Jag vet ju att inte anna har möjlighet att hjälpa till praktiskt länge men finns det folk som gör det? Eller finns det kurser? Vill så gärna att detta ska funka innan vi ger upp...
Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Kan tillägga att min ork tog slut ikväll när hon beslutat sig för att vakna efter tre timmar sovande och åter vägrar somna om.. Denna tiden har funkat i fyra nätter och jag hade hoppats att vi var förbi det men nu har vi kämpat i två timmar igen utan att kunna få henne att somna om. Hon skiner inte men gnäller i olika tonfall och kommer inte till ro, lugnar sig, skriker irriterat, gnäller och om och om igen.. Precis när vi tror att hon somnat.
Lugnar sig enbart en länge stund när vi går in och vagnar.. Tycker absolut inte att hon svarar på ramsan, hon kan lugna sig på påminnelser ramor men skriker snart upp sig igen..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Var snäll och läs Annas svar i denna tråden.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 58#p347058

gör en minikur och läs också igen kaptlet "säkerhet är trygghet" i internationella Sova hela natten igen. Ni har fastnat i "krisläget" och inte jobbat vidare. Då undrar så klart dottern vad ni gör. Ditt jobb är att lugna med ramsan och inte ge dig med mindre än ATT den faktiskt funkar. Sen är kuren inte en knapptryckning som funkar på 4 dagar utan ett arbete utan dess like. Så arbeta på med tålamod och lugn och målmedvetenhet. Vad är alternativet?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006

Blåbäret11

Inlägg av Blåbäret11 »

Tack! Ja där har vi alldeles fastnat nu inser jag. Nu har vi precis kämpat oss igen läggning så vi får starta upp mini-kuren imorgon.
Det jag känner mig osäker på är solfjädern, vår dotter vägrar ligga på mage så vi har givit upp det och låter henne sova på rygg. Men vi kan därmed inte solfjädrar henne enligt boken utan vi håller mjukt fast henne för att lugna henne. Vilket funkar men hon somnar inte utan lugnas bara tillfälligt. Hur kan vi göra istället?
Blåbäret111

Inlägg av Blåbäret111 »

Tack, ja det ser jag också nu. Fattar inte att vi hamnat i även detta träsk men upp igen :)

Vårta problem inför minikuren är att hon inte sover på mage. Hon fullkomligt vägrar och eftersom det ändå gick framåt och hon sov så bra på dagarna så beslöt vi oss för att fortsätta med ryggläge då hon varit betydligt lättare att lugna. Solfjädrar blir därför ganska mjukt och jag är inte säker på att den tar lika effektivt på rygg. Hon har aldrig somnat men däremot blivit mycket lugnare.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

En 6-mån vet inte riktigt vad de "vill". Hon har lärt sig sova på rygg och därmed ifrågasätter om du lägger henne på mage. då bekräftar du ju mest att ligga på mage är livsfarligt. Hon börjar bli stor nog att kunna vända och vrida sig själv, så jag skulle utan att tveka en sekund lägga på mage, lägga rätt, trycka till och GÅ. Hon kan sen själv vända sig om hon vill. Men en 6-7 mån brukar om de får korn på magläget faktiskt gilla det. Hon bara vet inte om det än skulle jag påstå.....
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"