Efter lite diskusioner om storasysters prinsessfixering har jag nu natt fas tva med lillebrors inträde i killträsket. Sedan skolstarten sa har lillebror gatt fran att intressera sig för djur, dockor, pussel, teserviser, bilar, tag osv till att BARA leka krig, död, vapen, jägare, riddare osv
Tänkte att jag behöver vädra hur man förhaller sig till det här. Jag har liksom precis vant mig vid storasysters flicklekar (barbie, prinsessor osv) och börjat acceptera att hon maste fa testa sig fram och syssla med det hon vill även om de är sterotypa kvinnoförnedrande skitsymboler.
Men hur gör man med killar?? Det känns ju ännu värre att de ska halla pa med valdsamheter hela tiden...Jag som tyckte det var direkt osmakligt med barn som sprang omkring med leksaksvapen och tänkte "mina barn ska ALDRIG leka med vapen" har nu en fullfjädrad krigsmilitär hemma. Känns fel att förbjuda...och sen är ju gränsen för vapen svar att dra, till exempel är det mycket sjörövar lekar och när vi var pa sjöfartsmuseet pa höstlovet var det full koncentration och brinnande historiskt intresse, varje monter synades i detalj och batar, porslinsskatter fran havets botten med sjötulpaner, hamnarbetare, svärd, kanoner, ALLT inspekterades och pojken lyssnade högtidligt pa alla historier. Det är ju roligt när barnen lever sig in i historien och leker hur det var förr osv men det är ända mycket döda,kriig, döda....
Det bjuder liksom in till att göra illa pa riktigt, även om lillebror 3ar oftast klarar att leka krig sa händer det lite för ofta att katter eller kompisar eller förbi passerande blir hotade eller stuckna av svärdet pa riktigt. Ute är det mycket pinnar som ska stickas väldigt nära där gränsen för pa riktigt oftast är näst intill osynlig.
Sa, ska man fa leka med pinnar, vapen osv? Finns det nagon gräns? (har svart att tänka mig att köpa en leksaks kalashnikov i present...
Det är trist att hans enda reflex när det komemr till djur, numer är att de ska dödas....men jag kanske tillskriver det för mycket oviktig och överdriven analys...
Kram