Behöver lite input kring antal sovtimmar

Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av lgh140 »

Hej på er alla kloka!

Jag är lite fundersam över om mina små hjärtan sover för mkt eller för lite. Det har återigen börjat vaknas en del på morgnarna, mellan 15-45 min för tidigt oftast och det är inget småprat utan arga och gnälliga små barn. Storebror på 2 år och 8 mån slutade somna på dagarna i somras. På dagis tis-tors vilar de till saga 10-20 min men hemma ligger han i sängen i mörkt rum och vilar 45 min (och somnar ibland). Vi lägger honom 30-45 min tidigare och det är inga problem för honom att somna. Flickorna sover 11:30-13:15/30 och 18:30-6:30. Oftast blir det dock att vi lägger dom 18 då de är trötta och gnälliga redan vid halv sex. Alldeles för mkt sömn enligt schema alltså men det har funkat bra hittills. När Lova började vakna tidigt på morgnarna började jag lägga henne 18:30 igen men det har bara gjort saken ännu värre. Alla barnen har alltid haft lätt för att bli övertrötta, men 14,5 h/dygn känns lite väl för 14-månaders, eller?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av videunge »

Hej hej :D

Skall se om jag kan svara bättre sedan. men det där med tröttisar. Min lilla körde som 18 månaders 15h dygn. lätt... :roll: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
hela andra levnads året är ju riktlinjen är 13,5 h sömntimmar, och mina har legat precis på det vid 14 månader. Men det finns ju såklart tröttisar som sover mycket mer än så.

Att man börjar vakna tidigt på morgonen är däremot ett tydligt tecken på att sömntimmarna kan vara för många, så jag hade dragit ner. Låtit det ta ett par veckor och utvärderat. Tidiga mornar gör ju ingen glad. Har du kollat allt annat? Bäcksvart, inte minsta glipa? Och du väcker dom med väckarklocka?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av lgh140 »

Tack för era erfarenheter! Jag har tänkt precis som du Tin men nu tror jag vi kör tvärt om ett par veckor och testar att lägga tidigare istället. Just läggtiden verkar iaf Lova vara särskilt känslig för och om andra har haft tröttisar kanske jag också har det :) Funkar det inte så kan vi ju alltid dra ner sedan. Väckarklocka är isf flickorna uppväxta med och mörkt är det verkligen så jag tror inte det är det. Återkommer!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av Tin »

Låter bra,
skön attityd. =D> =D> =D>

Kör bara, utvärdera och fundera..... ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av lgh140 »

Nu har de 12 h natt + 1,5 h dagvila sen två veckor ungefär plus att klockan stängs av av alla barnen på morgonen, ett i taget. Mycket uppskattat och barnen sover :mrgreen:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver lite input kring antal sovtimmar

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad jag blir glad! Skickligt jobbat =D>

Hade två tröttisar. Den ena (tvåan) måste väckas till vartenda mål och långt förbi smekmånaden! Jag hade hela tiden en känsla av att hon struntade blankt i maten bara hon fick sova. Hade jag inte väckt henne med jämna mellanrum hela första halvåret, tror jag inte hon hade ätit alls! Under smekmånaden ska ju små Skräp få sova tills de vaknar (I princip) men när hon klämt åtta timmar på raken en vecka gammal (just hemkommen från BB), fick jag ju göra något, insåg till och med jag, ung och oerfaren som jag var. Den andra (fyran) beskrev också hon en märklig historia. Det var som om hon helt enkelt tyckte det var urtråkigt att vara bebis. Hon gäspade och sov, gäspade och sov, som om hon inväntade bättre tider. (Jo, hon åt också, och med strålande aptit. Sov sig väl hungrig?) Och de bättre tiderna kom! På dagen hon lärde sig gå! Plötsligt reste hon sig bara från sitt trista krypande (som det tycktes vara - aldrig någon fart på henne där, inte) och tog sina första steg med en min som sa att "Ja, det var då inte en dag för tidigt! PÅ TIDEN!" Samma första dag gick hon bokstavligen ut i världen, ohejdbar. Hon var elva månader, gick tidigast av alla och längst också, höll jag på att säga. I alla fall geografiskt. Hon blev ett kvicksilver, hela lilla människan - när väl den här trista "stillastående" spädbarnstiden var över.

Båda dessa två små sov, minns jag, 13 tim natt hela första året och "för mycket" (enligt dem som visste) på dagen.

Grattis alla därhemma till det sköna morgonlivet igen :mrgreen:

:P :P :P :P :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"