Kura 10-månaders - moraliskt stöd...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johannaxx

Kura 10-månaders - moraliskt stöd...

Inlägg av Johannaxx »

Jag skulle behöva lite tips och moraliskt stöd...

Har en dotter på 10 månader. Hon har sovit väldigt bra från start, men inte somnat själv. Fram tills hon var 5 månader somnade hon väldigt lätt, ibland direkt jag la ner henne i sängen. Efter det har jag använt mig av bärsele... burit henne i den tills hon somnat (tagit några minuter bara) och efter det lagt henne i sängen. Hon har även sovit hela natten i sin egen säng, 10-11 h. Vaknat upp 1-2 ggr per natt men räckt med en klapp så har hon somnat om. Slutade äta på natten när hon var ca 3 månader.

Jag känner till teorin om hur man sover bra men har inte orkat ta tag i det fram tills nu, när det ändå fungerat relativt bra. Nu sedan 2 månader är dock sömnen sämre. Det tar längre tid för henne att somna (bärselen funkar inte längre eller tar väldigt lång tid, och hon känner av och protesterar när hon läggs ner i sängen) och hon vaknar flera gånger per natt och vill sova hos oss. Hon har även varit vaken i perioder på natten och snurrar runt i vår säng, vilket gör att ingen i familjen sover riktigt bra. Även varit uppe och lekt på natten eftersom jag inte vill att hon ska väcka resten av familjen...

Nu har jag bestämt mig för att köra SHN-kuren på henne, och jag har läst boken. Till saken hör att jag även har ett barn på 5 år som aldrig sovit bra och det gör också att det börjar kännas kritiskt att göra något åt detta. SHN-boken köpte jag när han var liten, men jag lyckades aldrig vara konsekvent och följa upp och göra det ordentligt. Han somnar fortfarande inte själv och han kommer varje natt. Behöver jag säga att jag inser att jag inte klarar av två sömnvägrare på kvällarna... Min man jobbar mycket och kommer ofta sent och reser även en del, så jag lägger oftast båda själv. Behöver rutiner och bra sovvanor. Snart 6 år av dålig sömn börjat ge sig till känna i form av sur mamma :( Vill att vi alla i familjen ska vara glada och pigga!

Jag har alltså läst teorin många gånger och tror på konceptet. Idag har jag kört igång, första kvällen för att kura dottern. Jag har gjort ett schema som jag försökt följa, gick relativt bra och hon sov sista gången fram till kl 14.45. Jag flyttade in hennes säng i vårt tv-rum inför kvällen där jag gjort en liten hörna till henne för att hon ska få sova ostört. (Vet inte om det är bra att flytta säng och låta henne sova i ett helt nytt rum första dagen man kör kuren... dessutom tog jag bort nappen idag, första gången....)

Jag har satt sovtid till 20.00 och jag började lägga henne då. La henne på mage i sängen och buffade. Hon slappnade av relativt snabbt men började skrika direkt när jag gick ut. Normalt skriker hon direkt när jag lägger henne i sängen och ställer sig upp och skriker, sträcker ut armarna mot mig. Så även idag. Jag sa ramsan och gick ut. Var inne ett antal gånger. I början slappnade hon av när jag la henne ner på mage och tog henne på ryggen (trodde att jag skulle klappa henne till sömns tror jag) men direkt när jag tog bort handen och började säga ramsan och gå ut ställde hon sig upp och skrek. Hon skrek ihållande men ändå med tysta pauser emellan. Skrek 2 sek, tyst 2 sek osv. Jag sa ramsan när det var tyst några gånger så att det blev som kommunikation. Jag var inne då och då och efter ca 15 min la hon sig inte ner och slappnade av längre när jag var inne utan ville hela tiden stå upp och komma loss. Då lät jag henne resa sig och gick ut med ramsan bara. Efter totalt 30 min tystnade hon och somnade. Jag sa den sista ramsan utanför dörren när hon tystnat.

Nu har hon sovit i 1.5 h utan att vakna iaf. Hoppas att jag gjort rätt!!!??? Vet inte riktigt hur jag ska klara av att hantera det när hon vaknar på natten (OM hon vaknar på natten så klart) men hon har ju nu vaknat varje natt ett bra tag så jag skulle bli förvånad om hon inte vaknar. Att inte ta upp henne utan få henne att somna om med ramsan känns som en utmaning. Men jag vill vara konsekvent för en gång skull för jag vet att hon (och jag!!!!) behöver det! Några tips på vägen?

Kommer även att behöva göra något åt min 5-årings sovvanor, han måste också kunna somna själv utan att bli kliad till sömns. Men en sak i taget...

Tack!
Johanna
Son, född 2009
Dotter, född 2013
Sigyn

Re: Kura 10-månaders - moraliskt stöd...

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Duktiga du, det låter ju strålande!
Ja, din dotter kommer ifrågasätta, och du har ju alla svaren nu, inte sant?
Hur gick natten, eller nätterna?
Känns lite sent att svara på din fråga om vad man gör natt ett nör dom vaknar, men jag tror nog att du hade koll :)
Numer om hon vaknar så är ett ramsan som gäller! :D

Angående storebror tänker jag såhär:
Kura lillasyster först, och när hon börjar sova bättre så flyttar lillasyster in i storebrors rum tex. Förklara för storebror att nu sover ut dom i samma rum och då behöver han inte längre sova med er. Förklara hur läggningen kommer gå till numera, " nu kan både lillasyster och storebror somna själva, så bra!" 8)
Och när ni flyttar ihop dem så kurar ni storebror. :) mer hjälp om honom kan du få på kurvan över ett år :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Kurbarn, inte kurvan ;)
Johannaxx

Inlägg av Johannaxx »

Med risk för att få med det dubbelt här - mitt inlägg försvann, provar igen...

Tack för ditt svar!!! Bra tips när det gäller 5-åringen, det ska jag verkligen fundera på! Jag ska läsa på lite mer om det sen! En sak i taget...

Första natten gick över all förväntan. Lilla sov till kl 3. Jag rusade in och la henne ner på mage (glömde det där med att ramsa först...) men var bara inne i 10 sekunder och gick ut direkt med ramsa. Hon protesterade ett tag och jag svarade ett tag men efter 10 minuter sov hon igen. Sedan sov hon till 6.45. Jag hade bestämt att morgonen börjar kl 7.30 och försökte då få henne att somna om igen, men det gick inte så bra. Jag var inne 2 ggr och la ner henne (protest) och ramsade av och till ändå till 7.30. Hon skrek inte ihållande utan var tyst några sekunder då och då, så jag tror inte att hon var så jätteupprörd, men hon somna inte heller. Jag tror att hon stod upp i sängen hela tiden. Hon sov inte när jag kom in och tog upp henne men hon blev iaf glad när jag kom :) Till saken hör att det inte är helt mörkt i rummet på morgonen. Det finns gardiner men ljuset kommer ändå in så hon ser. Storebror är uppe och det är ljud i lägenheten. Jag tror helt enkelt inte att hon var trött länge. Och så är hon så nyfiken, vill inte missa något... Tycker ni att jag ska försöka hålla fast vid gå-upp-tiden eller ändra till kl 7.00 istället... ? Tips på strategi imorgon om samma sak?

Dagen idag har gått bra enligt schemat. Hon har fått väckas båda sovpassen... En fråga om dagslurarna. Hon fick nu sova i vagnen. En gång ute på promenad och en gång inne i hallen. Båda gångerna rörde sig vagnen när hon somnade... är det ett problem. Borde man försöka få henne att somna i sängen själv även på dagslurarna? Så som vår vardag ser ut är det bra om hon kan sova var som helst... men funderar på vad som är bäst under just dagarna då det ska sätta sig.

Nu andra natten - la henne ner mot protest. Hon ville INTE ligga på mage. Jag la ner snabbt och gick ut ur rummet med ramsa. Ramsade ca 3 ggr. Efter 5-10 minuter sov hon :shock: Hon vaknade dock idag efter 30 minuter men då räckte det med en ramsa utanför dörren. Nu håller jag tummarna för natten! Vi är alla lite förkylda här, jag hoppas att det inte kommer störa för mycket...

Hennes schema:
7:30 frukost
9:30-10:30 sova
11:00 lunch
12:30-14:00 sova
14:30 mellanmål
18:00 middag
19:00 bad, lek, flaska
20:00 sova...

Tusen tack för feedback!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det här går ju strålande. =D> I natt är det ramsan som gäller och buffning alternativt solfjäder endast vid KRIS. Läs på ett varv till om natt 2 i boken så att du känner dig trygg i vad som gäller. Jag tyckte också att Safariallegorin var till stor hjälp. Jag klistrar in den på slutet av detta ifall du inte hittar den. :)

När det gäller daglurarna finns det ju fördelar med att barnet kan somna själv även då, så jag gjorde så att när jag ändå kurade natten så tog jag dagen också. Jag valde att gå med vagnen en liten, liten stund - stanna och stå still en stund - gå en stund till om det kom starka protester - sedan stanna när barnet tystnat (inte somnat bara tystnat). Det funkade bra. Vi använder också en dagramsa de gånger vi lägger barnen inne i spjälsängen dagtid.

Något som också är viktigt är den social deltaktigheten dagtid. Jag har märkt med mina barn att ju mer social delaktighet desto nöjdare barn. :D

Du berättar att det inte är riktigt mörkt på morgonen och det är nog en av förklaringarna till varför hon inte kunde somna om på morgonen trots dina goda försök. Vilka möjligheter har du att ordna med bättre mörkläggning? Tejpa svarta sopsäckar över fönstrena utifrån/inifrån? Byta rum där mörkläggningen funkar bättre? För oss har det varit A och O att få till mörkläggningen om man vill att barnen sover tills det är dags för morgon enligt schemat.

Tänk på att naturliga sömnintervaller är 5, 20, 45, 90 minuter samt 2 och 3 timmar. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet när du skissar på kommande schema.

Jag lägger med några länkar som du kan roa dig med att läsa i kväll om du orkar, plus Safariallegorin som är toppen att tänka på när man är mitt i kurandet. :)

Det går hur bra som helst! Och tänk på vilken skillnad mot för innan du började kura! Lysande! =D>

/Kristiina

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... barnaboken

Sen skulle jag rekommendera att läsa avsnittet safarin ur SHN. Jag citerar det här nedan.

Citera:

Safarin. En allegori

Tänk dig att du är ute på safari. Du har drömt om att resa på safari i flera år. Och nu är du där!

Du befinner dig långt borta i ingenmansland. Redan första dagen nu har du fått se en mängd vilda djur. I morgon ska det bli fågelskådning i ottan.

Ni är ett litet sällskap som brinner för storslagna naturupplevelser.

Och guiden verkar fantastisk. En riktig eldsjäl, kunnig och säker. Du hyser totalt förtroende för honom. Till sin hjälp har han både tältbärare, matlagare, stigfinnare och allt man kan önska. Ett strålande arrangemang, det hela!

Från första stund har du känt dig betryggande professionellt omhändertagen.

Resan var inte billig men värd vartenda öre. Det här kommer att överträffa dina vildaste förväntningar!

Ni slår läger, och natten faller. Du njuter en god middag vid lägerelden. Samtalet är uppspelt. Ni har till och med fått se ett livs levande lejon i dag. En stor hanne låg lojt utsträckt i solen, alldeles där ni var.

Tänk att få uppleva detta! Dina reskamrater är lika entusiastiska som du.

Nu får du ett eget tält att övernatta i därute i bushen. Det finns enmanstält för dem som reser ensamma, och det uppskattar du. Du vill gärna vara i fred och slippa bli störd. Du sover mycket bättre då.

Guiden förser dig med filt och kudde och önskar dig god natt. Innan han går, ger han dig förtroligt ett varningens ord:

”Det är bra om du håller dig uppe på britsen i natt. Det kan ju komma skorpioner och lite otäcka spindlar här."

Du kravlar dig hastigt upp på britsen och skulle gärna dra upp fötterna till hakan, om du kunde.

Men inte vara nervös nu, förmanar du dig själv. Dagen har varit lång och omtumlande, tusentals intryck har bombarderat ditt arma huvud, och nu är du trött. Det ska bli underbart att sova!

Du ligger där i mörkret, anar lägereldens sken någonstans där ute och lyssnar till kakofonin av djungelns alla ljud. Ögonlocken blir tunga.

Men vad var det? Vad var det för ljud? Var det inte ett lejon som röt? Alldeles utanför tältduken?

Du sätter dig käpprak upp på britsen. Det är ett lejon där utanför! Du hörde ett rytande! Och där – där var det igen! Ett lejon ryter i natten precis utanför ditt tält!

Hjärtat bultar. Du stirrar skräckslaget i mörkret mot ingången till tältet. Den är ju alldeles mjuk, bara en vanlig tältdörr, den ger inget skydd. Du ser framför dig i fasa hur lejonet slår upp den hur lätt som helst och kastar sig över dig i mörkret.

Gode Gud, där var rytandet igen! Var det inte ännu närmare nu? Ditt hjärta slår så att du knappt kan höra dina egna förskräckta tankar.

Du försöker ta dig samman. Du måste göra någonting. Men vad? Du ligger ensam i ett ynkligt tält ute på savannen och har inte en chans, om lejonet anfaller.

Där var rytandet igen! Nu dryper kallsvetten om dig.

Du skriker inte. Du är en vuxen människa, och även om du väl aldrig har varit så rädd i hela ditt liv, vill du försöka uppföra dig civiliserat.

Du harklar dig nervöst.

"Hoho!” ylar du försiktigt mot tältdörren. ”Är det någon där? Hohoo...?"

Och vilken obeskrivlig lättnad! Tältdörren öppnas en aning, och i det svaga skenet från lägerelden kan du se en gevärspipa stickas in genom tältöppningen. Och vem håller i bössan? Guiden, den härliga, trygga, underbara guiden!

Nu ser du honom tydligt, och ingen syn kunde gjort dig gladare.

"Ingen fara", säger han och ler betryggande. "Jag är här. Jag håller vakt. Du kan sova fullkomligt lugnt."

Å, du skulle gärna rusa upp och kasta dig om halsen på honom, så lättad är du! Men så var det ju det här med skorpionerna ...

”Jag tyckte jag hörde ett lejon”, hasplar du ur dig.

”Det finns inga lejon som vågar sig hit”, försäkrar guiden. ”Och skulle de komma på den idén, tar jag hand om dem, var så säker.”

Han går. Tältdörren faller på plats. Du lägger dig ner igen, lugnad. Hjärtat sjunker tillbaka från halsgropen till sin vanliga plats, och nu somnar du verkligen gott.

Men - vad var det? Nu hörde du det igen!

Du sätter dig upp på britsen med ett ryck, klarvaken. Hjärtat slår som en stångjärnshammare. Nu hör du flera lejon! Det är minst tre lejon som ryter! Du har ett på varje sida om tältet och ett bakom dig - det kan du svära på!

Hur länge har du sovit? Det vet du inte. Om det ändå vore en mardröm alltsammans, men det är det inte. Du kan riktigt se hur lejonen smyger runt ditt tält och kastar sina hotfulla skuggor över tältduken. Och du hör dem från alla håll! Deras rytanden omgärdar dig i den svarta djungelnatten.

Febrilt försöker du lugna ner dig. Svetten dryper, hjärtat bultar. Du måste försöka tänka…

Guiden sa ju att han skulle hålla vakt. Han sa att du kunde sova lugnt. Skulle det komma några lejon, skulle han ta hand om dem. Det lovade han.

Men tänk om han inte är kvar, då? Guiden måste väl sova någon gång han också? Tänk om han inte hör lejonen? Han kanske har en dam härute i djungeln någonstans och ligger och sover hos henne, långt borta i ett avskilt tält?

Han har säkert inte en aning om att du svävar i livsfara!

Nu ryter lejonen ohyggligt. Du är övertygad om att ett av dem, eller två, eller alla tre på en gång, kommer att kasta sig över tältet vilket ögonblick som helst, slita sönder det och sätta sina blodtörstiga käftar i dig. De kommer att slita dig i stycken!

"Hoho", kvider du igen, och nu låter du precis så vettskrämd och olycklig som du är. "Hoho... Är det någon där? Hohoooo…?”

Törs du hoppas på samma underbara syn som förra gången? Nej, du vågar inte tro det! Lejonen vrålar i natten. Kan guiden höra dig ens, även om han skulle stå alldeles utanför?

Kanske har de tagit honom också?

Men tack, gode Gud! Han är där!

Bösspipan sticks in genom tältöppningen, och guiden följer efter. Stor och trygg står han där med geväret i handen i ett fast grepp.

"Ingen fara”, betygar han. "Jag är här. Du kan vara alldeles lugn.”

Å, du skulle kunna falla på knä i rena lycksaliga tacksamheten, om det inte vore för alla spindlarna och skorpionerna.

Rädd är du fortfarande, men låter inte lejonens rytanden lite mer avlägsna nu? Kanske inbillade du dig bara att de var så nära? Kanske var de inte alls framme vid tältet? I djungelnattens mörker är det svårt att bedöma avstånd, det förstår du också. Och skuggorna på tältduken… Kanske var det bara lägereldens uppflammande lågor du såg?

Men nej, förnuftet förmår inte riktigt övertyga dig. Du är fortfarande så rädd att du knappt kan andas.

”De låter väldigt nära”, pressar du fram.

Guiden ser din oro. Han ställer ifrån sig geväret och kommer närmare.

”Vi är flera som håller vakt därute”, försäkrar han. ”Här sätts inga safarideltagares dyra liv på spel, inte!”

Det låter ju bra… Du lägger dig ner igen på din smala brits och försöker svälja undan klumpen i halsen.

Guiden ser bekymrad ut.

”Stackare”, säger han och kommer ännu lite närmare. ”Blev du så rädd? Men du behöver inte vara rädd. Jag är ju här! Jag är hos dig.”

Det är just det, tänker du medan klumpen i halsen växer. Guiden står inte skjutklar och beredd utanför tältet. Han är här hos dig. Han har ställt ifrån sig bössan borta vid tältdörren utom räckhåll. Han står vid din brits och tittar på dig i stället för att hålla vakt.

Det gör dig inte mindre rädd, precis.

Nu börjar du känna dig osäker. Den här professionella guiden, han som utstrålar en sådan trygghet, han som är säkerheten personifierad - han står nu bara där och hänger framför dig och ser orolig ut.

Och nu hör du lejonen igen! De är här! De invaderar lägret! Du kan höra dem alla tre! Och de kommer närmare och närmare…!

Du stirrar skräckslaget på guiden. Hör han inte? Varför gör han ingenting?

Nu håller hjärtat på att stanna i bröstet på dig, så rädd är du.

”Men kära nån”, säger guiden medlidsamt. ”Är du så rädd? Jag tycker så synd om dig!”

Nu kommer han ända fram till dig, där du ligger stel på britsen med paniken krypande i nerverna.

Tröstande lägger han huvudet på sned:

"Jag kan ligga en stund hos dig, om du vill. Jag kan ligga och klappa på dig lite!"

Klappa på dig? I din skräck och fasa vet du varken ut eller in. Det var väl snällt, men... Lejonen ryter ju där utanför! Tre stycken! Du hör dem nästan lika öronbedövande tydligt som om de vore inne i tältet.

Hur kan han tro att de skulle försvinna av att han låg och klappade på dig?

Du försöker intala dig sans. Han måste ju veta vad han gör, guide som han är, erfaren safariledare och djungelkännare. Vad skulle hända om ditt ynkligare jag tog emot hans erbjudande om att ligga hos dig en stund och klappa på dig lite?

Då vore det han som låg ytterst, närmast tältdörren. Då blev det honom det första instörtande lejonet tog först. Det skulle ju innebära ett visst skydd för dig.

Men bara tillfälligt! Det finns ju två lejon till! Står ett och glufsar i sig guiden och lämnar dig i fred, är de två andra fortfarande hungriga. Du skulle bli ett lätt byte för dem. Din sista stund vore kommen, om än något fördröjd.

Nej, du tycker inte alls det verkar vara någon bra idé!

Guiden ser bekymrad ut. Så lyser han upp och kommer med ett nytt förslag:

"Vi kan dansa lite! Visst vore väl det lugnande och skönt?”

Och så brer han inbjudande ut armarna som för att ta dig i famnen till en sakta vals.

Lugnande och skönt? Det vet du inte om du tror. Du tycker inte att det verkar särskilt lugnande att sätta ner fötterna bland giftiga spindlar och skorpioner och börja dansa vals med guiden. Dessutom förstår du inte hur ni två, dansandes omkring därinne i tältet, skulle kunna avhålla de livsfarliga lejonen från att gå till attack vilket ögonblick som helst.

Nej, du tycker inte det heller verkar vara någon bra idé.

"Men ska vi ta en kopp te, då?” föreslår guiden. ”Vi kan fika lite, du och jag! Det vore väl mysigt? Vill du ha en liten möggås, kanse?"

Nu börjar han prata babyspråk också ... "Kulle det inte maka gott med lite te och möggås?"

Guiden, mannen i vars händer du har lagt ditt liv och din säkerhet, ler så ömt och rart mot dig. Han tycks verkligen vilja göra allt för att du ska ha det riktigt mysigt där i tältet.

På savannen.

I natten.

Med lejonen rytande utanför.

Vad ska du tro? Håller du på att förlora förståndet? Här befinner du dig i omedelbar livsfara, och där står han och gullar med dig som om du vore en barnunge på mammas bröst!

I den stunden är det ett lejon som ryter till så nära att du skulle kunna sträcka ut handen och få den avbiten. Ditt blod fryser till is. Du inser att lejonet nu har avancerat till just den plats där guiden borde stått på vakt.

Då är det något som brister inom dig.

”Ut och skjut!” vrålar du och ger upp alla ambitioner på att uppföra dig civiliserat. ”Jag har betalat dyra pengar för den här resan och vill vara garanterad den säkerhet jag har blivit utlovad. Dessutom ska jag upp klockan sex i morgon bitti och skåda fåglar. Jag behöver sova! Och jag behöver sova lugnt! Spring inte här och stör mig! Du ska bara precis sköta ditt jobb. Ställ dig på din post och låt mig vara i fred! Ut och håll vakt, människa!”

”Tycker du inte om mig?” säger guiden.

”Va?”

Du tror inte dina öron. Och apropå öron – nu hör du plötsligt inga lejon längre.

”Jag trodde du tyckte om mig”, säger guiden.

Han ser ut som om han tyckte att du kunde bry dig om honom i stället för en massa lejon och allt vad det är som du är så rädd för. Du kunde gott tycka synd om honom, rentav, för att du är så dum mot honom. Efter allt vad han har försökt göra för dig så skriker du bara åt honom!

”Vad har det med saken att göra?” utbrister du. ”Det här handlar väl inte om känslor! Det här handlar om att jag vill kunna sova lugnt, och då ska lejonen bort härifrån.”

”Här finns inga lejon”, säger guiden trumpet. ”I alla fall inga farliga. I alla fall inga farliga som kommer särskilt nära. I alla fall inga farliga som kommer särskilt nära som man behöver vara rädd för. I alla fall inga farliga som kommer särskilt nära som man behöver vara rädd för som skulle kunna äta upp en. I alla fall inga…”

”Prata inte så mycket”, avbryter du. ”Övertyga mig.”

Du börjar undra om inte guiden och hans medhjälpare, som skulle fungera som en pålitlig vaktstyrka här ute i natten, har seriösa problem i arbetet.

Trodde de verkligen att gullande, duttande, klappande, tröstande, dansande, pratande och pratande – och te och möggås – kunde garantera safarideltagarnas säkerhet?

Guiden förstår vinken, till slut. Han tar sin bössa och går. Äntligen! Tältdörren faller ljudlöst igen efter honom, och du känner frid.

Lejonen har tystnat. Skönt är det, för nu är du dödstrött. Det är inte många timmar kvar tills du ska upp och skåda fåglar. Då gäller det att orka med.

Inte bara orka med, förresten. Njuta!

Det är enastående naturupplevelser du har kommit hit för, inte cirkusnätter som den här.

Du lägger dig tillrätta på britsen, väl medveten om att det när som helst kan komma ett nytt, hotfullt rytande ur djungelnatten och skrämma slag på dig. Men nu vågar du förlita dig på att guiden står på vakt med bössan laddad.

Du tänker sova lugnt! Han kommer inte att hänga här inne mer och prata känslor.

Men vad nu? Var det ett skott som avlossades?

Eller var det något annat du hörde, något av alla de hundratals safarinattens läten som du inte känner ännu?

Eller var det bara inbillning…?

Hur som helst ska du få sova nu i lugn och ro, och det ska bli alldeles underbart skönt!
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Johannaxx

Inlägg av Johannaxx »

Tack HÖNSMAMMA för tipsen och ditt stöd :)

Jag har fått lite kalla fötter här, gjorde precis allt fel med första dagsluren och det är väl ungefär här jag brukar bli inkonsekvent normalt och varför jag aldrig lyckades med 5-åringen... :( Men det måste gå!

Tvivlar på mitt schema också.. Går det att justera under dag 3...? Borde kanske hålla fast vid det under kuren nu och tänka bort alla tankar på att ifrågasätta och istället justera litegrann efteråt, med sovtiderna på dagarna. Behålla 2 sovpass men justera tid till naturliga vakentiden och kanske eventuellt lägga det tidiga passet lite tidigare, hon brukar somna om rätt snabbt på förmiddagen.

Natten gick bra iaf. Hon vaknade iofs några gånger, vid 2-3 tiden, men det räckte att ramsa. Hon somnade om snabbt. Vaknade sedan kl 6 på morgonen men jag ramsade och hon somnade om några småsnuttar fram till 7:30 så det var ändå ok tror jag. Nu var tanken att hon skulle sova 9:30 igen. Tyvärr lämnar jag sonen på förskolan och gick med dottern i vagnen. På vägen hem kl 9 verkade hon jättetrött, och då började jag ifrågasätta mitt schema och funderade på att låta henne somna. Kvart över, nästan hemma, somnade hon till, men bara för att vakna 2 minuter senare när vi kom in. Pigg. Jag tog upp henne, bestämde mig för att köra på schemat ändå. 9:30 försökte jag lägga henne i sängen, men det gick inte alls. Då bangade jag igen när jag läste i en tråd att det var bra att dagsömnen gick till på samma sätt varje gång, plockade upp henne och stoppade henne i vagnen och gick en liten sväng. Kl 10 somnade hon tillslut i vagnen, stillastående i hallen igen iaf. Och nu bör jag alltså ta upp henne igen 10:30 enligt schemat, trots lite för kort sömn om jag förstått det rätt...

OK. Verkar som om jag bestämt mig själv för vilken strategi jag ska ha :D Jag håller fast vid schemat men ser över daglurarna när det satt sig lite. Kör hädanefter konsekvent på sova i vagnen på dagtid (också mest praktiskt eftersom vi även är ute en del dagtid) men med fokus på att få henne att somna själv där som du rekommenderade. Jag tycker om att hon sover tryggt i vagnen. Och ska tänka självklarhet och trygghet! Ska se om jag kan göra rummet mörkare, men det är dock svårt, möjliigtvis sopsäcksvarianten då! :)

Jag loggade in här full av misströstan, men nu känns det lugnt igen! Tack! Det här ska gå bra!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Toppentips till att mörklägga: tejpa fast folie! Det är heeeeelt tätt! Det brukar jag göra när vi semestrar, enkelt å ta med lixom :)

Angående dagslurarna, om du vill ha kvar dom som dom är nu, ha det. Men du kan ju tex ändra till 45-2, vilket inte är så stor förändring egentligen så lilla kommer inte ens märka av det.
Det viktigaste av allt är attityden av självklarhet, så om du anser att hon kan sova i vagnen på dagen och somna rullandes, så kommer det att fungera utmärkt! Om hon somnar på vägen hem från fsk kan hon ju sova den luren i vagnen och nästa i sängen tex. Eller båda i vagnen eller ingen i vagnen ;) även om du kör båda i sängen nu, så betyder ju inte det att hon aldrig kommer sova i vagnen sen. Min yngsta sover nästan alltid i sängen men om vi är iväg hela dagen så blir det vagnen å då brukar jag gunga henne tills hon somnar. :)
Johannaxx

Inlägg av Johannaxx »

Nu har vi kört 3 nätter. Natt 3 somnade hon på 30 sekunder, skrek bara lite i protest och somnade sedan. Vaknade en gång kl 2 (ramsade utanför dörren) och sedan 5:30 (ramsade) och 6:10 (ramsade) Efter det sov hon ihållande till 7:30 (trots att jag inte gjort något åt ljuset än...

Jag justerade litegrann i schemat och ändrade till 45 min fm och 2 h eftermiddag på dagslurarna, tror att det blir en bättre dagsplanering på sikt. Förmiddagssömnen fick jag dock väcka henne och eftermiddagssömnen vaknade hon efter 45 minuter och ville inte somna om. Var ute och gick med vagnen och efter 30 min somnade hon om igen, ytterligare 30 min. Känns inte som om dagslurarna är så givna. Än så länge har hon alltid fått sova så länge hon vill, när hon vill. Är det bara att hålla ut och bara ge henne sovmöjlighet på dessa givna tider, eller kan det vara så att sovtiderna inte passar för henne, eller att hon inte behöver så mycket sömn? Hon har sovit allt från 11-14 h per dygn beroende på hur väl nattsömnen funkat men hon är i princip alltid glad och nöjd ändå...

Nu när jag skulle lägga henne idag blev jag lite övermodig och glömde bekräftelseramsan :oops: Får försöka skärpa till mig! Var så glad att hon sov så bra igår natt att jag slappnade av. Det är väl nu jag kanske inte ska behöva ramsa henne när hon vaknar... Håller tummarna.

En fråga för framöver. Bör hon fortsätta sova i eget rum även efter fortsättningsveckan? Vi kommer att få besök om några veckor och behöver då det rummet som gästrum, frågan är vad vi gör då...? Kan vi ta tillbaka henne till vårt sovrum eller kommer det att ställa till det? (Vi kan inte skärma av med skenor i taket, skulle eventuellt kunna fixa någon skärm eller dylikt...) Eller ska vi ta storebror till oss och sätta in hennes säng i hans rum? Hur mycket tror ni att det stör att sova i olika rum? Vi måste fundera ut en mer långsiktig lösning...

Undrar också hur man bör göra när man reser bort, relativt snart. Vi kommer åka bort med övernattning om några veckor, och hon kommer då att dela säng med oss. Hur mycket ställer det till det med en sådan natt lite då och då? Något man bör tänka på, mer än att hålla sig till mat- och sovtiderna?

Tack så mycket för hjälpen. Fantastiskt att ni lägger tid på att svara!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Se vad bra det går! =D>
Daglurarna kan vara lite stökiga ett tag, men hon behöver lite tid på sig att få in schemat "i kroppen" hon också. Snart sitter de. Tänk att du ger henne möjlighet att sova den tid det är tänkt, det betyder inte att hon måste sova varenda minut från det hon läggs tills hon väcks. Det gör ju inte vi vuxna heller. ;)
Jag brukar också tänka att det viktigaste är att barnet sover på NATTEN. 8)

När det gäller schemat är det viktigt att du håller det du lagt under kuren och hela uppföljningsveckan. Det är inte läge att justera i schemat då för det förvirrar barnet mer än det hjälper. Hon måste få en chans att lära sig schemat hon också. Så vänta med justeringar till efter uppföljningsveckan.

Jag ser det inte som något större problem att flytta hennes spjälsäng till annat rum, så länge hon ligger i samma säng som under kuren. Jag skulle nog välja att lägga henne i storebrors rum under besöket, och se till att det blir riktigt mörklagt. Bara i undantagsfall skulle jag lägga henne i vårt rum - och då med skärm och total mörkläggning även där. Jag tror att det sistnämnda alternativet kan störa och förstöra det du åstadkommit under kurnätterna. Hon är ju nämligen ingen säker sovare ännu.

När ni reser bort har det ju gått ett tag om än inte så länge, vilket gör att hon inte heller då är en säker sovare. Försök få tag på en resesäng så att hon kan sova för sig själv, och inte dela säng med er. Att dela säng kan ställa till det mer än ni tycker det är värt. Tyvärr är det så enkelt. Det kan funka när hon är större, kanske ett par, tre år men inte nu. Men det avgör ju ni hur ni vill göra, om ni vill riskera det ni nu har uppnått. Så det man bör tänka på är:
Egen säng
Eget rum om möjligt, eller skärm om man är i samma rum
Total mörkläggning
Svalt i rummet
Och för övrigt precis som vanligt, med mat- och sovtider, skrattet till gonattet, läggning, ramsor etc

Tänk vad ni lyckats med hittills - fantastiskt! Gläds åt det och fortsätt följa schemat slaviskt. :)

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"