Nu måste jag få hjälp igen…. Rutinerna har helt brakat ihop under sommaren. Problemen är följande:
Sonen vaknar varje natt, ibland fler än en gång, för att kissa på pottan. Han är torr på dagarna sedan flera månader, men har fortfarande blöja på natten. Tydligen vaknar han av att han är kissnödig, och det är väl ett steg på vägen till att bli nattorr, antar jag. Jag tar in pottan i mörkret i hans rum och viskar att det är natt. Det funkar bra, men sen kan jag inte somna om igen på flera timmar, så detta förstör hela natten. Ibland är han också vaken ganska länge efteråt. Nu har jag tänkt förbjuda vattendrickande efter maten vid halv fem. Jag hoppas verkligen att det går över, så att han kan hålla sig hela natten. Kan det vara att hon sover dåligt/vaknar flera gånger och då känner att han är kissnödig, eller vaknar han av att han är kissnödig

Hans rum är ju helt mörklagt, och han ligger fortfarande i spjälsäng så han kan/vill inte gå ut själv, vilket ju är bra, för annars kanske det skulle bli ett okontrollerat springande ut och in. Dessutom har vi gamla dörrar med gamla kammarlås som sitter ganska högt upp.

Andra problem som har följt med sommaren är väl slappare rutiner. Han ska sova 19 - 07 och 12.30 - 14, är det tänkt. Tiderna har varit lite flytande, men nu måste vi ta tag i det igen. Ibland somnar han inte förrän 20, 20.30 och vaknar (förutom på natten) före 7, kanske redan vid 6. Det stör mig otroligt att veta att han inte sover de timmar han behöver! Jag tycker att det märks på hans beteende också ibland (grinig) och han är mörk under ögonen. På dagen har han för det mesta inga problem att sova 1,5 timme eller mer än så. Vissa dagar har jag fått väcka honom efter 2 timmar (när han skulle vara uppe extra länge på kvällen). Alltså kan han ju sova, men tydligen inte 12 timmar i sträck. Eller egentligen 11,5 timmar, för jag vill lägga honom sju så att han har chans att somna till halv åtta.
Är det inte 13 timmar man brukar säga för 2-3-åringar

Snälla hjälp

Tack på förhand.