Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Ladybird

Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Nu måste jag få hjälp igen…. Rutinerna har helt brakat ihop under sommaren. Problemen är följande:

Sonen vaknar varje natt, ibland fler än en gång, för att kissa på pottan. Han är torr på dagarna sedan flera månader, men har fortfarande blöja på natten. Tydligen vaknar han av att han är kissnödig, och det är väl ett steg på vägen till att bli nattorr, antar jag. Jag tar in pottan i mörkret i hans rum och viskar att det är natt. Det funkar bra, men sen kan jag inte somna om igen på flera timmar, så detta förstör hela natten. Ibland är han också vaken ganska länge efteråt. Nu har jag tänkt förbjuda vattendrickande efter maten vid halv fem. Jag hoppas verkligen att det går över, så att han kan hålla sig hela natten. Kan det vara att hon sover dåligt/vaknar flera gånger och då känner att han är kissnödig, eller vaknar han av att han är kissnödig :?: Jag själv brukar sällan vakna av att jag är kissnödig (om jag inte har tryckt i mig en massa te på kvällen), men om jag vaknar av någon annan anledning kan jag ju känna att jag behöver gå på toa när jag ändå har vaknat.

Hans rum är ju helt mörklagt, och han ligger fortfarande i spjälsäng så han kan/vill inte gå ut själv, vilket ju är bra, för annars kanske det skulle bli ett okontrollerat springande ut och in. Dessutom har vi gamla dörrar med gamla kammarlås som sitter ganska högt upp.

:arrow: Hur har ni andra det? Det kan ju inte vara helt ovanligt att de vaknar på natten och vill kissa, eller? Har ni en potta i rummet så de sköter det själva, eller hjälper ni till? Sonen vill inte göra någonting när det är mörkt där inne, och jag är glad att han inte har kommit på att han kan tända lampan.

Andra problem som har följt med sommaren är väl slappare rutiner. Han ska sova 19 - 07 och 12.30 - 14, är det tänkt. Tiderna har varit lite flytande, men nu måste vi ta tag i det igen. Ibland somnar han inte förrän 20, 20.30 och vaknar (förutom på natten) före 7, kanske redan vid 6. Det stör mig otroligt att veta att han inte sover de timmar han behöver! Jag tycker att det märks på hans beteende också ibland (grinig) och han är mörk under ögonen. På dagen har han för det mesta inga problem att sova 1,5 timme eller mer än så. Vissa dagar har jag fått väcka honom efter 2 timmar (när han skulle vara uppe extra länge på kvällen). Alltså kan han ju sova, men tydligen inte 12 timmar i sträck. Eller egentligen 11,5 timmar, för jag vill lägga honom sju så att han har chans att somna till halv åtta.

Är det inte 13 timmar man brukar säga för 2-3-åringar :?: I så fall ligger vi väl bra till (i ambitionen i alla fall), 11,5 h + 1,5 h = 13 h. I realiteten blir det snarare 10 + 1,5 = 11,5 h totalt, vilket känns alldeles för lite. Jag skulle väl kunna låta honom sova 2 h på dan, antar jag, men jag vill att han ska sova hela nätter! Jag längtar så tillbaka till våra vanliga, bekymmersfria nätter…… :cry:

:arrow: Sen har vi tänkt att byta spjälsängen mot en växasäng senare i höst, för han börjar bli väl lång, plus att det är tungt att lyfta honom upp och ner ur sängen, särskilt för farmor. Hur har det funkat för er andra att byta säng :?: Han kan ju klättra ur spjälsängen själv, men han gör det aldrig när det är mörkt i rummet. Jag hoppas att det blir samma med den andra sängen.

Snälla hjälp :!:
:arrow: Hur ska vi komma till rätta med nattkissningen?
:arrow: Hur ska vi få till 11,5 h-nätter igen, dvs somna och vakna i tid?
:arrow: Växasängen?

Tack på förhand.
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen du fått vänta på svar. :)

Jag kan bara säga att från att min son var 4 till han blev av med blöjan på natten (säg runt 3 år) så har jag aldrig varit uppe så mycket på natten, bytt lakan, kissat, osv... :roll: Detta höll i sig i flera år.... :roll: Så jag vet inte om jag är rätt person för att ge just råd i denna frågan. :lol:

MEN, ja, man ställer in en potta med lite papper brevid och säger att de kan kissa på pottan själva. Ställ en stol vid sängen så han kan klättra i och ur själv om det går som exempel.

11,5+1,5 tycker jag låter lagom så det kan du ju absolut ha, men se till att hålla tiderna ordentligt. Säg att du har natt 19.30-07 då bör du ha middags lur inte senare än 12-13.30 och sen väcka. Efter 3 år kan du behöva dra ner luren till säg 45 min och vid riktigt trötta dagar lägga 30 min tidigare istället är mitt tips.

Ang. växa säng rekommenderar inte jag (eller Anna W heller) att man inför detta före 4 års ålder, de är helt enkelt inte mogna. Om möjligt vänta till långt efter 4 faktiskt är mitt tips. Om du kan och han är för lång så kapa några spjälor på sängens fotända, då kan han dels sticka ut fötterna eller gå in och ut den vägen för att kissa och sköta sig, då slipper du det problemet. (ja det låter konstigt, men spjälsängen är en sån enorm trygghet, ta den inte!)

Det är mina tankar i alla fall.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Hej och tack för svar!

Ok, vi behåller spjälsängen. Misstänkte nästan det.

Men det andra....det är absolut becksvart i hans rum på natten. Hur ska han kunna klättra i och ur sängen, även med hjälp av en stol, hitta rätt på pottan och torka sig i mörkret? Dessutom är han lite mörkrädd. Det går otroligt nog bra att ligga i sängen, både vaken och sovande i mörkret, men om jag inte drar upp gardinerna på dagen så att det är skumt därinne, då vågar han inte gå dit in.

Att lära honom att tända sänglampan vill jag inte. Tänk vilket problem det kan medföra när han kan göra dag när han vill... Otroligt att han inte har kommit på det än. Eller så är det för att han ligger still i mörkret och inte vill röra sig onödigt mycket.

Måste iväg, hinner inte skriva mer nu.
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Ja, nu är jag hemma igen :) .

:arrow: Det här med mörkret. Har ni inte becksvart, eller hur kan era barn sköta pottan i kolmörkret? Eller öppnar de dörren och går på toan? Jag har sett att en del har dörren på glänt och en nattlampa i rummet bredvid, försvinner inte hela nyttan då?

:arrow: Det är ju en procedur när han ska lägga sig också. Först sitter han på toa länge och väl, men han ska ändå pinka på pottan direkt när vi kommer in i rummet. Och sen ropar han minst en gång till och ska pinka innan det blir tyst. Jag fattar ju att det är trots, han vill få oss att göra som han säger, men vi kan ju inte neka honom. Det kommer ju faktiskt kiss varje gång. Om det vore nåt annat, t ex dricka vatten, kunde man ju neka, men inte pinka tycker jag. Jag vet inte hur vi ska komma till rätta med det. Han är också noga med att allt ska vara bra innan man går ut, säger flera gånger "det gick bra, ingen fara" och man måste försäkra honom om det så han blir nöjd. Och då brukar vi ändå alltid skoja innan han lägger sig, så det är aldrig nån dålig stämning eller så.

:arrow: Tiderna. Som sagt, jag vill lägga honom sju för att ge honom en halvtimme att somna på. Sen tar jag upp honom sju, även om han vaknar och vill pinka kl sex. Han är nöjd med att pinka och lägga sig igen till kl sju. Han somnar inte alltid, men det brukar inte vara nåt bråk. Om han inte börjar ropa bajsa efter ett tag, förstås.... Han är på dagis 8.30 - 11.45 måndag till torsdag, så vi hinner inte lägga honom förrän 12.30. Blir det för nära inpå natten, menar ni?
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej, ni har en sån fin dialog, tänkte bara flika in lite tankar:
  • vi kör med en liten röd nattlampa (ett sånt där spöke man trycker på huvudet från ett stort känt svenskt möbelföretag), potta bredvid sängen, spöklampan för att se vad man gör, den är bara till för att ha som hjälp när man kissar, och ta i trä, det har aldrig missbrukats. Jag förklarade nogsamt hur kissandet om natten går till och sen fick hon ansvaret att ta hand om det själv, och se, det gick galant.
  • Jag har märkt att om man ger lillfingret tar det hela handen, han har hittat din "svaga punkt" med kissandet efter nattning och trycker på den om och om igen. AJg skulle samla ihop mig och bestämma mig för att nattning sker utanför rummet, vi går och kissar (1 gång) förklara nogsamt igen att det är bara 1 gång som gäller. Min lilla är väldigt noga med att väckarklockan står perfekt och täcket är helt slätt etc. Så vi går snabbt igenom de 3 grejer vi kommit överens om typ, täcket, klockan, gosen (tar typ 10 sek) och sen är det bara godnatt och jag ramsar ut. Hon ställer frågor då och då i påstående form (som de lite större barnen ju gör) om mörkret, monster, ja vad som helst. Men är absolut nöjdast om jag inte viker en tum från rutinerna. Allt svaras med, "Imorgon" från min sida på väg ut ur rummet.
  • Måste du anpassa till dagis så gör det såklart, men ja poängen är att inte sova för sent så det stör nattinsomnandet. Skapa ditt schema runt den verklighet som finns såklart.
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!

Inatt har han otroligt nog sovit hela natten.... vilken känsla det är att åter få sova en hel natt! Men, en fluga gör ingen sommar. Vi ska ta tag i rutinerna på riktigt igen, det gäller det mesta från matbordet till sängen. [-X

:arrow: Jag tror inte att han är mogen att sköta pottningen på natten själv. Han har ju blöja också, och då ska han kunna få på den igen efteråt, och det kan vi ju inte begära. Hellre då försöka begränsa vattendrickandet på kvällen och vara benhårda med EN kissning.

:arrow: Kanske vi ska ändra tiderna till morgon 07.30, middagslur 12.30-14 och natt 19.30? Då har vi skjutit fram dagen en halvtimme så att det kanske passar bättre med dagis. Man får ju räkna med att han inte somnar förrän kl 20 ändå, så det blir ju samma sömntimmar som tidigare.

:arrow: En tanke bara, skulle man kanske bygga en väggsäng/sängskåp? Ni vet, en sån där gammaldags säng som brukar finnas i gamla stugor, med skåp över och under och draperier för sängen. En bekant till mig har gjort en liknande till sin son, och han älskar den! Jag har varit inne lite på detta tidigare. Den sängen blir ju verkligen ombonad som en koja. Det kanske är ett alternativ den dagen man ska byta säng?

:arrow: Ja just det, matsituationen är lite knepig också. Han vill ju aldrig sitta och äta med oss, utan ska springa runt och fjanta på med allt annat. Vi tänkte börja med att säga att om han inte äter när vi gör det, så får han vara utan. Och då får han inget annat heller under kvällen (banan, macka etc). Tidigare har jag skrapat ner maten från hans tallrik och tagit med i en burk om vi skulle ut i skogen t ex, och där verkar allt smaka bra. Men det är ju inte alltid man ska iväg nånstans, och jag tycker faktiskt att han borde kunna uppföra sig och lära sig att man äter när det står på bordet eller så blir man utan. Tycker ni att jag är hård? Andra tips istället :?:
helamig

Inlägg av helamig »

Hej! Ville bara ge mina tankar.. :D

Är han snart 3 år? Vår stora var 2år och 8månader när hon slutade sova på dagen(tvärvägrade) Hon sover runt 10 h nu och klarar sig bra på det. Glad för det mesta. Hon är snart fem så det är ju lite individuellt med hur mkt sömn dom behöver. Vår andra dotter har velat sova middag till mer än 3 år men då varit vaken till nio-tio på kvällen :roll: Hon behöver mer sömn och har i perioder sovit 13 h på natten.

Är han en piggis eller tröttis?

Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!
Jo, han blir tre år i oktober. Han har alltid sovit som en prins, så jag skulle nog tycka att han är en tröttis. Åtminstone om han brås på mamman :D

Jag har också märkt att han behöver mer sömn i perioder. Just nu är han inne i en väldig trotsperiod, allt man säger får svaret nej. Dessutom har talet utvecklats enormt i sommar. Jag tror att båda dessa saker tar en otrolig energi och kraft från honom, så det är bra om han får sova sina timmar. Normalt är han väldigt glad och snäll, har alltid varit, och jag tror att detta mycket beror på att han har sovit så bra jämt. Jag kan ju jämföra med en del jämnåriga som inte har sovit särskilt mycket, och de har oftast en mycket grinigare "grundpersonlighet". Det är i alla fall en gissning att det kan ha med saken att göra.

Peppar, peppar, två nätter i rad har han sovit hela natten nu. Jag har varit hårdare med pinkningen på kvällen, ingen potta när han har lagt sig. Igår på dagen däremot, var han så arg att han inte sov alls, bara låg och skrek och bråkade om allt möjligt i 1,5 timme: dricka vatten/ont i magen/ont i ryggen :D /åka traktor....you name it. Idag sover han som vanligt igen. Vi får väl se när det är dags att dra ner luren till 45.
helamig

Inlägg av helamig »

Låter kanon =D> Bra om han kan sova sina timmar som du säger. Hejaheja :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej svejs,

bra jobbar med kisseriet. =D> =D> =D>

Och ja låt han ställa sina frågor (bättre dagtid än nattetid)....... och du ger dina svar - ramsa det är sovdax. Han kommer fatta, när 1,5 timmar har gått så stormar du in som vanligt som om inget har hänt, glad i hågen åsså börjar eftermiddagens göromål. När du är redo att dra ner till 45 gör det du.

Vad gäller sängen så låter sängskåp fint, men så länge han får behålla sin spjälis till 4a års åldern (efter trotsen) så kan du efter det ge han vilken säng som helst. Vi hade säng party för vår stora, och gjorde en stor grej av den och hon var så nöjd med sin vanliga 90 säng. ;) Det är ju mörkt när de sover så egentligen spelar det ingen roll hur sängen ser ut så länge tryggheten finns där.

Din matfråga har kommit bort lite, men vet du ställ den inne på Matforum, där är dom experter på det och kan svara mycket bättre än vad jag kan.

kram Tin :heart:

Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!

Såg inte förrän nu att det hade kommit ett svar till, förlåt! :oops:

Kissandet på nätterna har nästan helt slutat, men han tar jättelång tid på sig att somna både på dagen och kvällen. Allt har brakat ihop, känns det som.

Han lägger sig 12.30 men somnar ofta inte förrän 13.15 eller 13.30, och då stiger han upp 14.45 eller 15. Detta (antar jag) gör att han inte somnar förrän 20, 20.30 fast vi lägger honom 19. Ändå vaknar han oftast före sju på morgonen.

:arrow: Ska vi dra ner luren till 45 min? Han har ju inga problem att sova när han väl har somnat. Han kan lätt sova 1,5 eller 2 timmar om han får. Om sömn föder sömn borde ju detta göra att han blir tröttare på kvällen, men det verkar inte fungera så.

Vi ska till Kreta om två veckor också, så jag vet inte hur mycket jag borde ändra tiderna innan dess.

Tacksam för svar! [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja en 3 åring bör inte sova mer än 45 min och helst inte efter 13.30 skulle jag säga. Så somnar han 13 får han sova 20 min (ett naturligt sömnpass)

Sover han för lite på dagen lägger du med fördel 30 min tidigare på kvällen så han kan sova mera då. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack!

Ok, då ska vi försöka styra upp rutinerna lite då, och byta till 45 min. Jag undrar dock om vi ska vänta tills efter utlandsresan. Vi åker den 21 sep och kommer hem den 28:e. Han fyller ju tre först i oktober också.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Äsch, jag skulle köra nu och ha det uppstyrt på semestern. Mycket skönare! Tydligt tecken på att det birde göras genast m man vill skjuta upp det. ;) 45 min sömn på semestern ger er ju mer tid till annat. På med attityd mössan bara, och kööööör.

Kram Tin :heart:

Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Hej igen!

Vi har fortfarande problem med sömnen här. Pinkandet har blivit mycket bättre nu, han säger bara någon gång ibland att han vill pinka efter han har lagt sig, så det går bra nu. Men....vi har stora problem med sovtimmarna fortfarande.

:arrow: Som det ser ut nu, sover han inte alla dagar. Vissa dagar kan han inte somna, så då får han i alla fall ligga och ta det lite lugnt en timme i sängen i sitt mörklagda rum. Dessa dagar lägger vi honom 18.30 och han brukar somna inom en kvart.

:arrow: De dagar han sover får han sova 45 minuter, och så lägger vi honom 19.00 istället.

:arrow: Oavsett hur dagvilan har sett ut, vaknar han tidigt på morgonen, oftast strax efter sex, men ibland före. Dessutom har han börjat vakna på nätterna och skrika ganska ofta. Det kan bli flera gånger per natt. I natt tror jag det var fem-sex gånger.... Antagligen drömmer han något otäckt och vaknar, men ibland tror jag inte att han är riktigt vaken heller. Vi har en babyvakt som man kan tala i, så jag behöver inte gå dit. Det räcker med att jag pratar i högtalaren och säger att det var bara en dröm, att det är mitt i natten och ingen fara, så brukar det bli tyst. Men det känner på att vara vaken flera gånger på natten, för oss alla.

:arrow: Nu har jag börjat fundera på att ta tillbaka 1,5 timmes lur på dagen de dagar han somnar, för att han åtminstone ska få ordentligt med sömn några gånger i veckan. Tror ni det funkar :?: Han verkar kunna sova länge bara han väl har somnat. Eller blir det för mycket ruckande på schemat :?:

:arrow: Jag försöker lägga honom senast 12.15 så att han har tid på sig att somna fram till 12.30, 12.35. Fram tills nu har jag låtit honom sova till senast 13.40 (alltså om han somnar 12.45 får han sova till 13.30, t. ex). Men om vi ska försöka med 1,5 timme blir det ju svårt att hinna få till det innan 13.40. Om man utsträcker tiden till kl 14, när kan han då tidigast lägga sig på kvällen :?: 19, 19.30 :?:

:arrow: Hoppas ni förstår vad jag menar.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"