Jag kurade min tjej när hon var 8 månader. Jag läste boken Sova hela natten och övade in allt och sen dess har hon sovit klockrent.
Det enda jag slarvade med var nappen
När hon fyllde 4 år tog vi ett gemensamt beslut att ta bort nappen. Vi pratade om det länge innan. Det funkade bra att ta bort den men numera så har hon svårt att somna. Hon blev 4 år den 4 maj.
Nu ligger hon och ropar ut till mig och frågar om allt mellan himmel och jord. Och när jag talar om att vi får prata om allt detta i morgon så säger hon bara -Jag vet!
Sen tar den en stund och hon ropar om nått annat. Nått viktigt som hon har att säga. Mycket pratar hon om att jag inte får dö. Så det har vi pratat om en hel del men det kommer alltid upp när hon ska somna.
Däremellan är hon kissnödig, törstig etc etc
Hon brukar sova mellan 19:00-07:00 men numera somnar hon kanske mellan 19:30-19:40. Ju längre tiden går känner jag mig bara argare och argare, mest för att man blir så frustrerade över att hon får för lite sömn. Har iofs tänkt att hon kanske inte behöver 12 timmar längre vid 4 års-ålder. Men ser ju att ni skriver att en 4-åring behöver ca 13 timmars sömn.
Har ni några tips och råd?
Hade faktiskt glömt bort detta med att "kura", var ju ett tag sen. Kör dock ramsan fortfarande på kvällen. Men vi har börjat läsa i sängen och sjunger en sång. Det började vi med när hon kanske var 3 år, men det var ingen som störde innan, utan det är sen nappen togs bort som jag märker skillnad.
Ska jag kura om eller hur gör jag lättast för att få in henne i den gamla rytmen igen? Förstår att vi får bryta rutinen med läsandet och sjungandet.
Tacksam för lite hjälp så kvällarna blir lugnare både för Thea 4 år och mamma.