tuttnisses morgongnöl

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
hannisen

tuttnisses morgongnöl

Inlägg av hannisen »

Hej!
Nu är tuttnisse snart 7 månade & vi har kört SM från början. Kruxet när man inte "kurar på riktigt" är att man lätt som jag nu blir lite tveksam när det strular...

Han har börjat vakna klockan 6.00 & jag får honom inte att somna om! Har ignorerat, spelat klassisk musik, skramlat & till slut tagit upp vid 6.30 för att inte väcka dom andra... :shock:

Hade ju tänkt flytta in honom till systrarnas rum nu men känns ju sådär med en skriknisse!

Mina tankar:
Ta in vagnen, slänga i honom & vagna när han börjar gnöla!?
Är han hungrig måntro? Får honom inte att ta välling så han får ersättning på kvällen men vill sällan ha (tuttar fortfarande).

Så här ser en dag ut:
7.00 vakna & tuttning
8.00 gröt & frukost med familjen
9-9.45 sova
11.00 mat & tutte som efterrätt
12.30-14.30 sova
15 gröt & tutte som efterrätt
16.30-16.50 sova
17.00 mat
18.30 tutte & ev ersättning
19.15 sova

Em luren går sämre & sämre, han somnar sällan här.

Vad tror ni kloka om det? :wink:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: tuttnisses morgongnöl

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tidiga uppvak kan bero på olika saker. Är det kolmörkt i rummet? Är det svalt (svårt just nu :roll: ) ? Är han mätt? I övrigt så saknar jag RAMSAN bland verktygen. Först och främst ignorerar man ju och provar husljud (inte jag, för jag tycker att på natten är det tyst när man sover) men sen hade jag tagit några rejäla ramskonversationer tills den unge herren förstått att det är mamma som vet bäst när morgonen börjar [-X . Plocka fram attityden och visa vem det är som bestämmer :mrgreen: ! Vissa tycker även att det är bra att införa väckarklocka för att signalera när morgonen börjar.

Jag tycket att ni nog kan peta in lite fruktpuré också på lunch och middag och skippa amning här. Bara lassa in mat tills det säger stopp! Min son tog aldrig någon kvällsslurk och sov gott ändå men tycker du inte att amningen räcker och han vill ha mer så prova att gör egen välling. Min son hade jättesvårt att vänja sig vid välling för han klarade inte de större nappstorlekarna så då gjorde jag bovetevälling som det finns recept på någonstans här på forumet. Jag tror det var 2,5 msk bovetemjöl och 2,5 dl vatten som man vispar tills det tjocknar och sen häller i typ 2 dl havremjöl, men jag kommer inte riktigt ihåg #-o . Jag brukade smaksätta den med lite kanel och vill man ha extra fett kan man ta i lite smaklös kokosolja. Det går även att tjocka upp vanlig köpevälling med bovetemjöl om det är det som är problemet.

Em-luren brukar falla bort vid 8-9 månader så om han är en piggis så är det kanske det som han signalerar. OM du tror att han orkar med kvällen ändå så kan du skjuta lite på de två andra lurarna och plocka bort den redan, annars fortsätt som innan, erbjud möjligheten bara.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"