19månaders med mamma som behöver sova!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Petra82

19månaders med mamma som behöver sova!

Inlägg av Petra82 »

Hej,

Jag "halvkurade" min dotter när hon var sisådär tre månader, mer behövdes inte för att det skulle fungera. Det gick fantastiskt bra och jag var så nöjd. Sen vid åtta månader så började sömnen strula, och då jag hade det ganska jobbigt privat just då så orkade jag inte ta tag i det då vilket jag ångrar nu. Mycket.

Just nu sover vår dotter i vår säng, helst på min arm. Läggningarna tar oftast uppemot en timme och hon vaknar ett par gånger per natt och sparkar då hårt på min man. Så hårt att han oftast väljer att sova på soffan. (Inte lugnt med en häl i ansiktet när man sover). Som ni förstår är detta ohållbart och helt enkelt vansinne. När jag skriver ner det så här får jag nästan ont i magen. Det är värre att se det i skrift på något sätt. :)

Jag har ganska bra koll på SHN för små barn men när det gäller lite större har jag några frågor.
1. Vår dotter ska från och med tisdag (laddar nu och läser på) sova i egen säng och dessutom i eget rum. Bör jag göra bägge dessa förändringar på en gång eller ska jag ta det stegvis?
2. Hon är ganska van vid att bli klappad i rumpan tills hon ska sova, en typ av buffning light, bör jag buffa henne första natten såsom man gör med små barn eller hur ska jag göra?
3. Bör jag svara henne endast med ramsan under hela läggningen? Nu säger jag ofta saker som "lägg dig på kudden" eller liknande och pratar lite om dagen för att hon ska slappna av.
4. Hon är ju en smula större än barn som vanligtvis kuras, behöver jag tänka annorlunda när det gäller hur lång tid detta kommer ta eller är det fortfarande fyra dagar plus uppföljningsvecka som gäller?

Tack för hjälpen och tack för världens bästa forum där jag hittar svar på så mycket som jag funderar på!

Petra
Dotter född november 2012
HÖNSMAMMA

Re: 19månaders med mamma som behöver sova!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Jag har ingen erfarenhet av att kura barn som är över ett år, men tänkte tipsa om tråden "minikurhistoria" som finns på denna sida. Du kanske har läst den? Där finns en hel del svar.

För övrigt är det viktigt att du har läst igenom boken internationella SHN, ett par gånger. Det är för att du ska känna dig helt säker på tänket och kuren i sig och gör att du lättare kan hålla din självklara attityd.

Jag tänker så här kring dina frågor:
1. Gör alla ev förändringar på en gång, pang bom bara. Annars blir det bara förvirrande om du förändrar lite här och där, stegvis. Här gäller det att det är tydligt vad som gäller från start så att det inte ges utrymme för frågetecken och tvivel under kuren och uppföljningsveckan.
2. Jag skulle nog inte buffa ett så stort barn, men läs i boken så kanske du får ett bättre svar där. :)
3. Det är ju ramsan som ska arbetas in och så småningom vara verktyget nr 1, så jag skulle nog tänka så som du föreslår.
4. Jag ser inte att det ska ta längre tid att kura än mindre barn, så jag skulle räkna med 3 dygn plus uppföljningsvecka. Sedan är det ju ingen quick-fix utan kräver att du och din man är konsekventa alla dagar flera år framöver. ;)

Verktygslådan är viktigt att ni har med er hela tiden:
schemat
skrattet till gonattet
tillrättaläggandet
solfjädern
godnattramsan
bekräftelseramsan
attityden av självklarhet

Gör nu en så bra kur som bara ni kan! :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Re: 19månaders med mamma som behöver sova!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Glömde påminna om mörkläggningen! Mörklägg så att det blir ordentligt svart i rummet. Då går allt mycket lättare.
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "