Vi har funderat på om det kan vara vi som föräldrar som dels har för dåliga rutiner vid matbordet hemma, och att vi blir nervösa när vi ska nånstans med honom, och att han känner av det och reagerar på det.
När han har ätit brukar han få gå från bordet, men då måste vi oftast starta en film åt honom för att han inte ska fördärva resten av vår måltid. Egentligen tycker jag att han skulle sitta kvar tills alla har ätit färdigt, men han får såna utbrott, klättrar ur stolen och springer runt och kladdar med händerna överallt, att det har känts lättare att låta honom gå.
Vi förstår ju på nåt sätt att det är våra tama regler vid maten hemma som gör att han inte kan uppföra sig på lokal heller. Hur ska han kunna uppföra sig där när vi inte har lärt honom hur man uppför sig hemma?
Jag vill inte ha en unge som är som ett bortskämt, ouppfostrat monster när vi är bland folk. Jag vill inte behöva känna mig nervös och spänd som en fiolsträng varje gång vi ska ut på nånting med honom.
Vissa barn verkar ju kunna sitta stilla och uppföra sig ganska långa stunder, men inte vårt. Är det individuella skillnader eller ett resultat av uppfostran, tro? Jag sjöng i kyrkan på första advent, och i bänken satt en man med en pojke som är ungefär lika gammal som vår. Han satt tyst och stilla i en hel timme, och när han skruvade lite på sig fick han en klubba och då blev det lugnt igen. Ett mirakel i mina ögon. Kanske har det betydelse att pappan är diakon och att sonen har varit i kyrkan sedan han föddes, men min son hade inte blivit lugnare av en klubba, kan jag säga. Snarare hade han hängt i takkronan då