Tack för era svar, Sarisparis och Torsmamma, som skrev i den andra tråden som jag även lyckades göra!
Ja, resesäng är en ide, dock finns ett problem. Eller ja inget är väl problem egentligen
Vi flyttade ihop barnen i januari, och i ca 3 månader sov lillasyster i resesäng i vårt rum på dagarna. Tanken va aldrig att dom skulle sova separat så länge, men lillasyster gick igenom en period där hon sov så dåligt på dagen så det blev utdraget. Vi har alltså nästan precis flyttat ihop dom på dagen. Mycket för att vi tyckte att resesängen tog så stor plats i vårt lilla sovrum, och för att jag inbillade mig att lillasyster sov sämre i resesängen. Storebror frågar fortfarande ofta vart lillasyster ska sova, eftersom hon så länge har sovit i olika rum och det har väl varit svårt för honom att ha koll..
Storebror är väldigt fäst vid sin säng. Det är inga problem om vi sover borta tex hos mormor och morfar. Men hemma vill han bara sova i sin säng typ. Jag har som sagt frågat honom om han vill sova vårt rum men det vill han inte.
Om vi ställer en resesäng i vårt rum, så står den så nära vår säng att han kan klättra upp och ner i den. En resesesäng ger ju kanske ändå mer den trygghetskänsla än att ligga i våra sängar, men kommer inte hindra honom från att kliva ur den och knata ur rummet
Så, oavsett vilken säng jag väljer att han ska sova i om vi bestämmer att han får börja sova i vårt rum, hur ska jag handskas med detta om han blir ledsen och inte vill sova där utan vill sova i sin säng? Attityden, såklart, men utöver detta? Han är ju stor nu och trygg så ja tänker typ om. Man ska ligga med honom ett tag därinne och vila eller nåt. Ja, har ni några tips?