Nu har vi blivit erbjudna en plats på ett föräldrakooperativ som även det ligger väldigt nära. Vi ska dit och kolla in det på fredag. Nör jag kollar in hemsidan så ser det väldigt bra ut och jag pratade med en mamma som har sina barn där som är mycket nöjd. Jag tycker ju att det är väldigt bra med föräldrakooperativ eftersom man kan vara med och påverka så mycket, men sen är ju grejen att man måste ställa upp hit och dit och tänk om det inte alltid är möjligt?
Jag hade i alla fall nästan accepterat att barnen kanske får gå på detta kooperativ istället, tills jag stötte på detta, deras dagsschema, som jag tycker är väldigt konstigt:
En dag på förskolan
07.00 Öppning
07.30 Frukost
08.00 Utevistelse
09.00 Aktiviteter startar
10.00 Mellanmål med mjölk, frukt och smörgås
10.30 Småbarnen vilar i vagn/madrass. Sagostund för de äldre barnen
11.00- 12.30 Aktiviteter, lek för barnen som inte sover
12.30 Samling
13.00 Lunch
13.45 Aktiviteter/lek
15.45 Fruktstund
16.45 Vi stänger för dagen
Varför har dom inte ett "vanligt" schema, med lunch kl 11 och sovning mellan 12-14??? Storebror har kanske slutat sova till hösten så han kanske inte drabbas, men lillasyster då? Alltså, hon kommer vara 1 år och 10 månader när hon börjar, så då är det såklart att hon måste sova på dagen. Men vi kliver upp mellan 7-8 på morgonen, så det finns ju inte en chans att hon kommer kunna somna kl 10.30! Hur tänker dom, undrar jag..
En teori är att de rättar sig efter några små ettåringar som vaknar kl 5 på morgonen för att dom typ inte ska somna mitt i lunchen (som jag vet att många fsk har problem med..)
Ja, jag vet ju inte varför dom har detta schema men detta förstör verkligen för mig. Jag känner att jag inte kan sätta barnen på den fsk för det kommer ju inte funka med våra tider. Och jag kan ju inte börja väcka dom kl 5 på morgonen för att dom ska hinna bli trötta tills kl 10..
Jag ska ifrågasätta detta på fredag när vi ska dit, men jag känner att jag behöver skriv av mig..
Input någon?