Förskola förskola förskola...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Förskola förskola förskola...

Inlägg av Sigyn »

Alltså, jag blir helt matt. Vi håller på med ansökan om förskola till sonen till hösten då han blir tre år. Tanken är att han får börja då, lillasyster är hemma ett halvår till och storebror får privilegiet att vara på förskolan när och om han vill fram tills dess. Plus att vi då förhoppningsvis kan få plats till lillasyster via syskonförtur. Men vi har lite problem. Vi har hittat en förskola som vi verkligen gillar ett stenkast från där vi bor. Men det är väldigt högt tryck där så vi har inte fått någon plats till hösten. Det är inte nödvändigt att få plats egentligen för brorsan kan ju va hemma med mig och lillasyster. Men om inte han kommer in nu, så kommer ju inte båda komma in i januari direkt, vilket gör att vi antingen måste lyckas finansiera att vi är hemma ett halvår till (vilket borde gå men jag och sambon är inte riktigt ense) eller ta första bästa plats då vilket inte är så kul.

Nu har vi blivit erbjudna en plats på ett föräldrakooperativ som även det ligger väldigt nära. Vi ska dit och kolla in det på fredag. Nör jag kollar in hemsidan så ser det väldigt bra ut och jag pratade med en mamma som har sina barn där som är mycket nöjd. Jag tycker ju att det är väldigt bra med föräldrakooperativ eftersom man kan vara med och påverka så mycket, men sen är ju grejen att man måste ställa upp hit och dit och tänk om det inte alltid är möjligt?
Jag hade i alla fall nästan accepterat att barnen kanske får gå på detta kooperativ istället, tills jag stötte på detta, deras dagsschema, som jag tycker är väldigt konstigt:

En dag på förskolan
07.00 Öppning
07.30 Frukost
08.00 Utevistelse
09.00 Aktiviteter startar
10.00 Mellanmål med mjölk, frukt och smörgås
10.30 Småbarnen vilar i vagn/madrass. Sagostund för de äldre barnen
11.00- 12.30 Aktiviteter, lek för barnen som inte sover
12.30 Samling
13.00 Lunch
13.45 Aktiviteter/lek
15.45 Fruktstund
16.45 Vi stänger för dagen


Varför har dom inte ett "vanligt" schema, med lunch kl 11 och sovning mellan 12-14??? Storebror har kanske slutat sova till hösten så han kanske inte drabbas, men lillasyster då? Alltså, hon kommer vara 1 år och 10 månader när hon börjar, så då är det såklart att hon måste sova på dagen. Men vi kliver upp mellan 7-8 på morgonen, så det finns ju inte en chans att hon kommer kunna somna kl 10.30! Hur tänker dom, undrar jag..
En teori är att de rättar sig efter några små ettåringar som vaknar kl 5 på morgonen för att dom typ inte ska somna mitt i lunchen (som jag vet att många fsk har problem med..)

Ja, jag vet ju inte varför dom har detta schema men detta förstör verkligen för mig. Jag känner att jag inte kan sätta barnen på den fsk för det kommer ju inte funka med våra tider. Och jag kan ju inte börja väcka dom kl 5 på morgonen för att dom ska hinna bli trötta tills kl 10..
Jag ska ifrågasätta detta på fredag när vi ska dit, men jag känner att jag behöver skriv av mig..
Input någon? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Förskola förskola förskola...

Inlägg av SaraMilana »

Fördelen med föräldrakooperativ är att man har stor möjlighet att påverka verksamheten, tex tiderna på dagen. Nackdelen är att man får lägga en del tid på det, oftast kan iaf vi påverka när vi vill och kan lägga tiden och den mesta arbetsinsatsen schemaläggs långt innan. Vi tycker i alla fall att det är helt klart värt det! Jag har skrivit om vår förskola här på kackel för ett tag sedan...

Hoppas ni får bra svar imorgon! Se till att få noga specat vad som förväntas av er som föräldrar!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förskola förskola förskola...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tänkte som du en gång i tiden Empinane och av den anledningen tackade jag nej till ett annars alldeles förträffligt dagis. Så här i efterhand kan jag bara säga att små barn är anpassningsbara. Man hittar lösningar, jag lovar. Min son har gått på föräldrakooperativ och det ångrar jag inte. Underbar personal, bra för sonen, han längtar tillbaka dit ibland tom. Men visst vi fick arbeta mycket extra, men det var det värt.

På vissa ställen är de felxibla så kanske kan dina barn få "vila" innan lunch där istället säg vid 12. Håll sinnet öppet och gå dit är mitt förslag, vissa är super även om schemat inte håller för just dig så passar det alla dessa familjer som har barn som vaknar 05 vet du :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Förskola förskola förskola...

Inlägg av Sigyn »

tack för era svar!
ja, jag velar fram och tillbaka mellan att tycka att det verkar jättebra och mellan att tycka att det inte är bra alls. vi får se imorrn helt enkelt. ja, att veta vad vi åtar oss känns ju oxå a och o. jag har inga problem med att vara engagerad, men jag pluggar ju så det måste ju kunna vara flexibelt. jag har ofta dagar ledigt men många dagar där jag även måste vara i skolan.. jag hoppas verklgien på det bästa =)
och vem vet, med tanke på att det just är kooperativ så finns ju kanske möjligheten att strukturera om dagsschemat! ;) hoppas =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"