krångel

Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

krångel

Inlägg av Manfred10 »

Ni har jag hoppat hit från späda och små. :-)

Jag har aldrig varit så här krånglig förut och lillebror är nog lite extra krånglig oxå.

Han är smal från start och sömnen har egentligen flutit på hela tiden. Dagarna alltid klockrena, somnar alltid utan kusten dag som natt. Äter, skrattar och hänger med storebröderna och mig på det mesta.

MEN när han vaknar nattetid kan det vara stört omöjligt för honom att somna om. Gaah! Han fastnar liksom direkt och lyssnar inte alls på min ramsa. Antingen rullar han på med AaahAaaahAaah eller så blir han störtförälskad på en gång och vrider sig som en ilsken propeller i sängen. "FAN NUCVAKNADE JAG OCH JAG KAN INTE SOMNA OM! !!!" säger han typ Det slutar oftast med att jag får gå in med solfjädern tills liten sover. Det kan ta LÅNG TID. I kväll tog det dryga timmen. Då är han inte ledsen men vrider och snurrar ömsom slumrar och vaknar när jag går ut.

Jag har liksom inget kvar. :-( jag har "kurat " honom på så vis att jag låtit ramsan tala mer. Vad jag inte har gjort är att låta honom hållas. Han låter verkligen vansinne och inom några minuter har han väckt upp sina bröder i samma rum. Så här rullar det på. Branätter cvarvat med några uslasjälv är han alltid pigg och glad dagtid oavsett hur natten har varit.

Nån med erfarenhet av växtvärk och i den här åldern eller vad ska jag skylla krånglet på??!!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: krångel

Inlägg av Manfred10 »

Härligt att skriva på telefonen. .. ;-)


Lillebror är förstås sm:ad och inte smal från start. ;-) övriga felskrivningar kan ni kanske gissa er till.

Störtförälskad ska tex vara störtförbannad. Etc :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: krångel

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

så tolkar jag det rätt att han är dryga året nu?

NÅgra tankar... Extra Omega-3 massor. Finns magnesium olja man kan köpa och smörja dem med lite kokosolja om de blir torra av den. Det är muskelavslappnande.

Mat? Hur går maten?

Schema?

Mörkläggning?

Social delaktighet?

Utevistelse?

Sen kan man liksom inte ramsa "förbannade, arga" barn. Det vet du ju. Inte heller verktyga dem i ren skräck att de skall väcka resten av huset. :wink:

Så vi börjar där, men jag tror du har koll!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: krångel

Inlägg av Manfred10 »

Jag har koll på allt tycker jag. ;-) Extra mat går väl alltid att peta i och omega-3 då kanske. .. Men det andra har han i överflöd.

Finns det åkommor/krämpor som bara dyker upp nattetid? ??? :shock: På dagen är han alltid en soool. :mrgreen: men vid dessa nattliga uppvak beter han sig som en mycket ilsken liten propeller med tarmvred. :(

Vi har inte kommit vidare. Bra nätter varvas med dåliga. Allergiska besvär och eventuella födoämnesallergier borde väl ge sig till känna även på dagen? :? :shock: :roll:

/konfunderad och frustrerad :evil: :oops: :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: krångel

Inlägg av helamig »

Bara en tanke. Han är inte av den sorten attha behöver mindre sömn på schenat. Min sln är piggis från start och sover nog en timme mindre än rekomenderat. Alltid pigg och glsd. Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: krångel

Inlägg av Manfred10 »

Så kan det väl iofs vara när det gäller tidiga mornar, men jag tycket inte att det förklarar de ilskna uppvaken nattetid.... :shock: 8) :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: krångel

Inlägg av Tin »

Hej, tufft med uppvak på nätterna, då ska man ju sova. Det går ju nästan troll i lillemans uppvak nu. ;)

Jag drar mig till minnes att min lilla 2a faktiskt hade ett par veckor med konstiga uppvak nattetid där hon hade mycket svårt att somna om. Jag gjorde som du ramsade men framför allt lät vara så gott det gick (hon sover också med storasyster). Såg till att allt runtomkring var fixat, täcken som inte halkar iväg, gosedjur som kan hittas, bäcksvart etc etc. Främst för att kunna skjuta min egna vargar.

Min tolkning tillslut var att det kan vara tandsprickning, växtvärk känns tidigt men det skulle ju vara samma molande känsla. Nåväl, då solfjädern aldrig funkat på min lilla fick jag ge henne en dos alvedon :shock: , nu gillar inte alla det men hon tystande faktiskt som om det faktiskt var nåt som störde henne.

Detta pågick ett par-tre nätter under en två-tre veckors period och sedan gick det över.

Förutom detta så gjorde jag allt det gamla vanliga, som du ju redan vet. Med lite extra tanke på att strunta i att storasyskonet så det inte går varg i det. Egentligen är det ju inte orsaken som är det viktiga utan hur man agerar när det nu väl händer. Hur ser lillemans schema ut?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: krångel

Inlägg av Manfred10 »

Hej Tin! :D

Det är faktiskt lugnare nattetid nu. 8)

Lillebror äter fyra mål mat plus nattslurk sover lunch 12-12 natt 19-7.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: krångel

Inlägg av Tin »

Vad skönt,
biland undrar man ju när man gör allt "rätt" åsså krånglas det ändå. ;)
Tur att man har en klok man då som påminner en om att vägen slingrar ibland. Jag tänker alltid som någon på forumet sa: det är de smås jobb att ifrågasätta och mitt jobb att ge svar. Är de små extra frågvisa så får jag vara extra tydlig med svaren. :)

Din lilla har typ samma som min, vi kör 18:30-6:30 och sov 12-13:30. Lite i överkant på sovet men hon är en tröttis. Och ett matvrak. 4a måltider och en smoothie före läggdags kör vi.

Här på Nya Zeeland är det största problemet nu när det nalkas vinter snart att det är kallt i barnens rum, det finns ingen isolering :shock: i väggarna så det kyls av snabbt under småtmmarna. Och mina har alltid repellerat täcket som teflonpannor. Så jag får köra med portabelt värmeelement i deras rum annars vaknar dom och fryser. Snacka om varg annars.

Kram på dig, Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: krångel

Inlägg av Manfred10 »

Han vaknar nu ibland också, men jag har liksom vant mig... ibland fixar han det själv, men märker jag att det är ett ilsket uppvak går jag bara in snabbt och parkerar om och går ut direkt. Det räcker oftast.
Här på Nya Zeeland är det största problemet nu när det nalkas vinter snart att det är kallt i barnens rum, det finns ingen isolering :shock: i väggarna så det kyls av snabbt under småtmmarna. Och mina har alltid repellerat täcket som teflonpannor. Så jag får köra med portabelt värmeelement i deras rum annars vaknar dom och fryser. Snacka om varg annars
:shock: oj då! Värmeunderställ och tjocksockor på då. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"