Bröderna väcker varandra alldeles för tidigt!!

Skriv svar
Pink Monkey

Bröderna väcker varandra alldeles för tidigt!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hjälp!

Min äldsta son O på 2år 8mån kurade jag vid ca. 7månaders ålder och sover som en gud. Han har haft perioder med ledsamma nattningar men annars sovit väldigt bra.
På förskolan sover han ca. 45-60min efter lunch men hemma på helgerna sover han ingenting, men klarar det ändå.

Lillebror V är nu 8,5månad och vid ca. 3,5månads ålder började jag med SM, det var kämpigt ett tag men sedan dess har han varit mycket duktig han med!

Båda har natt 19-07 och en period fick jag väcka båda, storebror kunde tom sova till 7.30 ett tag!
Nu har det däremot börjat bli alldeles för tidiga uppvak!
V vaknar runt 5-5.30 och pratar lite, hostar(är lite förkyld) och tystnar efter 20-30min. Sedan drar O igång, och han sitter och ropar efter mig och V, högre och högre!! Oftast runt 6, har vi tur är det först vid 6.30. Första dagarna lät vi honom vänta och tog upp ca 6.45. En helgmorgon tog vi upp direkt och tog in i vår säng för vi tänkte att han ville mysa lite och ge lillebror en chans att somna om, vilket han gjorde, men O ville bara upp.
De har varsitt rum bredvid varandra så de väcker varandra.

Jag har provat att ramsa några dagar nu, men det verkar inte bita.
Jag går själv upp vid 6.15-6.30 för att göra frukost till alla osv och blir så himla stressad av att de inte får sin sömn, väcker varandra och att O sitter och skriker efter mig. Och på helgen skulle man själv vilja få "sovmorgon" och kunna ligga till 7.

Snälla hjälp mig!!!!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Bröderna väcker varandra alldeles för tidigt!!

Inlägg av Tin »

Hej, och för att inte tala om hur duktig mamma har varit som skänkt sönerna sån underbar nattsömn. Applåder och visslingar. =D>

Tidiga uppvak kan ha olika orsaker, dagarna börjar ju bli ljusare nu. Är du säker på att ingen liten ljusstrimma har letat sig in i pojkarnas rum? Dubbelkolla det först och främst.

När du är säker på att det är bäcksvart, tar du till "tidiga uppvaks verktygslådan". I den finns en pangramsa, husljud och musik och en väldig massa ingenting. ;) Lillebror kommer vara nöjd med att ni hanterar storebror efter ett par gånger så oroa er inte för honom. Oftast är det ju där vargen smyger sig in hos de ömma föräldrarna som börjar göra en massa knas för att inte syskonet ska svara, varpå det stora barnet som frågar om det är morgon får vatten på sin kvarn för mamma och pappa verkar konstiga.

Nej, back to basics säger jag. Bäcksvart, PANGramsa vid första pip och gör och säg sen ingenting mer .......ingenting, ingenting, ingenting.......(svårt jag vet)..... eskalerar det dra till med ordentliga husljud alternativt musik. Hos oss fungerade det med mozart utanför dörren. Men inga ramskonversationer på morgonen.

Har ni väckarklocka till dom? Det är magiskt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"