Fråga om daglurar - är på första dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Etienne

Fråga om daglurar - är på första dagen

Inlägg av Etienne »

Igår kväll drog vår kur igång. Lillprinsen skötte sig bra och så även pappa! :D
Många uppvaknanden men han höll inte låda så länge. Läggningen tog 20 min, första uppvaket 30 min. Därefter somnade han oftast inom 5-15 min resten av gångerna. Pappa spelade dataspel under natten så han hade inga problem att hålla sig vaken :lol: . Mamma sov däremot illa, alldeles för många vargar :oops: och stinna bröst. Tur att det finns öronproppar! När vi stormade in kl 7.30 sov lilla älsklingen däremot som en stock! På mage...!

Första luren om 45 min gick bra. Han somnade på stört, så fort vi kom utanför huset. Sov 40 min och vaknade sen. Han är förkyld så det verkar som om det var en hostattack som väckt honom. Jag väntade några minuter och tog sedan upp honom när han var tyst och lugn.

Em-luren går hittills också ganska bra. Lade honom i vagnen ute och vagnade lite lätt. Jag bekräftade och han somnade. Nu vaknade han efter 30 min. Jag avvaktade (hörde i baby-vakten att han rumsterade i vagnen) och när han började hojta upp sig gick jag ut. Vagnade och ramsade varpå han faktiskt somnade om efter ca 15 min och sover än. Jag var förvånad vilket visar hur mycket förtroende jag gett honom tidigare... :oops: :oops: :P

Nu är det så att jag har bara en sittvagn där man kan fälla ner till fullt liggläge. Han får inte plats i den på mage så jag tänkte att jag skulle se hur det går att ha honom i den på rygg. Jag undrar nu hur jag enklast förhåller mig till daglurarna under följande kur-dagar. Jag lade en filt över suffletten så att han inte kan se ut och tänker mig denna som ”dörren” till hans rum. Mao minska trafiken och ramsa mig därifrån (med dagramsa).

Ska jag följa exakt samma teknik gällande daglurarna som man gör nattetid? Dvs vagna vid kris, annars påminnelseramsa och bekräftelse? Känner mig osäker då jag tidigare promenerat tills han somnat och sen ställt vagnen utanför huset. Nu kan jag inte riktigt se om han somnat. Under morgonluren hann han somna innan jag hann bekräfta...

Om han nu är vaken tex 15 min under ett 1,5h sömnpass, ska jag då utnyttja marginalkvarten och väcka honom 14.15 istället för 14.00? Risken är ju då att han vaknar av sig själv. :?:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hm, inlägget blev något svamligt. Trötthet och amningshjärnan ställer till det :oops: :shock:

Jag undrar alltså om det viktiga nu under kur+uppföljning är att han sover sina 45 min resp 1,5h under daglurarna eller om jag ska vara slavisk med tiderna?
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tycker det verkar som du har bra koll på detta!
Och det har ju gått jättebra hittills! :D =D> (Applåder till både dig och pappa!)

Nu ska du ju backa lite med vagningen dagtid, ramsan ska ta över.

Håll hårt på tiderna nu såhär i början.

Lycka till!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Det är helt otroligt, det funkar (vilket jag visste men det känns ju ändå som ett mirakel! :shock: )

Han tog ramsan finfint andra natten, maken behövde bara buffa 1 gång och då lugnade han ner sig nästan genast. Han nattades på 10 min och sov sen 4h innan första uppvaket så vi hann både äta en god middag och se en film ensamma vilket inte hänt på myyycket länge :D :D

Gällande dagluren då, om han tex ska sova 9.15-10 och somnar 9.30. Ska jag då ändå väcka kl 10 eller utnyttja marginalkvart? På fm-luren somnade han efter 15 min med ramsande och lite vagnande. Vaknade till efter 20 min, somnade då om med bara bekräftelsen. Vaknade 10.05 och skrek (inte så konstigt för jag var i stallet och han sov i vagnen utanför när det kom en massa bilar och folk som pratade högt). Då skakade jag lite på vagnen så att han blev lugn, väntade ett slag och lyfte sedan bort filten och lyfte upp honom under glada tillrop.

Då hade han alltså bara sovit 35 min. Ska jag då försöka använda marginalkvarten till nästa lur så att han sover en kvart extra där istället eller bara fortsätta schemat som om han sov alla 45 min och köra på vid nästa lur som vanligt?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Men vad HÄRLIGT JOBBAT! :D
Visst är det underbart med lite tid tillsammans när de små liven sover! :D

Ta du tiden, 45 minuter från han somnar och framåt.
På 45 minutrarna ska det inte vara marginalkvart.

Vid 1,5 timmesluarar kan man utnyttja marginalkvart.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Visst är det!!! :P Nu ska bara mamma sluta höra i syne och själv sova :!: Är ju så van att vakna femtielva ggr :roll: Jag hör älsklingen när jag mockar i stallet - även om jag vet att han är hos pappa hemma - en mil bort... :lol: :lol: :lol:

Hm, alltså borde jag kanske satsat på en stund till i förmiddags. Nåja, det gick ju bra ändå. Nu på em-luren somnade han galant och nu ska jag väcka honom om en stund. Ups, nu vaknade han...
Etienne

Inlägg av Etienne »

Och somnade om efter att jag gett en liten påminnelseramsa x4 :thumbsup:

Tusen tack för tips och pepping! Ska nu ladda för fullt för i natt är det min tur att skjuta vargar :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D Vilket fantastiskt jobb du gör :lol:

:D Bra jobbat, Etienne :D Pris och beröm :lol:

Fortsätt bara, med ökande tilltro till både dig själv och lilla älsklingen - det finns fog för det :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"