3,5åring blev storebror för 3 mån, blivit orolig på natten

Skriv svar
lejonkungen10

3,5åring blev storebror för 3 mån, blivit orolig på natten

Inlägg av lejonkungen10 »

Hej igen,
länge sen senast. Har haft minst två fantastiska år med vår älskling. Han blev storebror till en lillasyster för 3månader sedan. Första veckorna gick väldigt bra, senaste 1,5 månaderna har han börjat vakna på nätterna ca 2-4 ggr/och ropa hysteriskt, pappa pappa kom eller mamma mamma kom. Vi sprang in de första gångerna oroliga över att det hänt något och sen var det beteendet invant. Hur skall detta brytas, är det trots eller protest mot att lillasyster sover med mamma.
Vi kurade älsklingen när han va 12 månader och sedan dess har han sovit som en ängel och det behöver vi alla att han skall fortsätta med…. :D
Lucas Pappa
Tin
Rådgivare/advisor

Re: 3,5åring blev storebror för 3 mån, blivit orolig på natt

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen,
här har du minsann fått vänta ett par dagar, ber om ursäkt för det.

Då ska vi se, vi har en nybliven storebror som hojtade till om natten och de yrvakna föräldrarna rusar in för att se vad som står på. Vet du det har hänt oss alla - att de små har sovit gott som de säkra sovare de är och plötsligt dök nya nattfrågor upp och föräldrarna har tappat stinget ;).

Att lillasyster sover med mamma är fullständigt självklart för storebror om det är självklart för er. Och det är det ju! Och när ni tussar ihop dom i ett rum (om ni vill) då är det också självklart.

Egentligen spelar det ingen roll varför storebror ställer frågor om natten, han är ju i trots ålder så det kan vara en sån släng också, det viktiga är hur ni svarar. Mao inge mer spring, bara bestäm er. Och ramsa, ramsa, ramsa. Vill storebror ha raka besked på sin frågor nattentid så ska han få det: "Allt är som vanligt, sov du sött, vi vaktar." Eftersom rumsspring ofta tolkas som fara och färde kan storebror behöva ställa en del frågor tills han trot på era svar.

Så jag föreslår att du pappa - tar nattpassen följande vecka och ramsar storebror närhelst det behövs. Tillbaka till basics - och ni kan det, ni har gjort det förut!
Mamma (om lillasyster ammas) har ju lillasyster, så låt henne sova. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lejonkungen10

Tusen tack för samtliga svar:)

jag testar och återkommer med hur det går….

tack igen och kram :)
Lucas Pappa
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej, hur går det?

lejonkungen10

Hej :D

Förlåt för sent svar men livet rusar på med en liten bebis och lite större aktiv kille(inte en lugn stund).
Skäms lite för att säga det men i samband med förkylningar som gått runt hos samtliga familjemedlemmar, där den stora killen var värst drabbad i början, så fick han sova med mig(för att ha koll på honom med andning, feber mm) Förberedde honom på att han skulle få sova i sitt rum när han blivit bättre. Tre dagar/nätter ihop, så tillbaks till den "vanliga" kvällsrutinen och tala om för honom att på natten sover man, även mamma o pappa, annars orkar vi inte leka på dagen…Dagen efter sprang vi in o berömde honom jättemycket för att han inte varit orolig på natten o skrikit efter oss. Sedan dess har det varit som "vanligt" dvs sover hela natten ca 11.30-12h :)
Så glada att han är tillbaka :)
Nu laddar vi inför att kura 4- månaders tjejen. Tror vi väntar till 5-6 månader…Lite orolig över nappen som skall tas bort…
TACK Ännu en gång för påminnelsen, eftersom det troligtvis kan komma på nytt och då är vi mer förberedda
:heart:
Lucas Pappa
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej hopp, här var attityd mössan på igen, underbart.

Klart som korvspad att stora killen sover bäst i sin egen säng, självklart. :heart:

Vänta ni så länge ni vill med nattmålskurning på lillan, det är upp till er, de små är oftast redo före de ömma föräldrarna. ;) Men man måste vara redo själv innan man kan kura med attityd. Jag väntade till 5,5 månad med min 2a mest för att då var jag redo, alla rutiner var på plats och liten åt som en häst.
De små kan vara redo från 4a månader med att sova 12h natt förutsatt att de äter mer än bara ersättning och bröstmjölk, men det vet ni ju. Jag väntade tills jag tyckte liten hade fått upp portionerna på maten. Och andra kurar vid 4a månader. :)

Gör som känns bäst.
Och oroa er inte för nappen, den glöms bort under kurningen. Det finns massor med napplänkar på forumet, sök på napp.

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"