Hjälp mig få bort stökiga nätter- 12,5 mån

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
a_nettan

Hjälp mig få bort stökiga nätter- 12,5 mån

Inlägg av a_nettan »

Hej,
Jag behöver lite hjälp med att få till sova hela natten för vår son. Han är 12,5 månad. Som det är nu så sover han 2 pass, vi har försökt minska det till 1 pass men han klarar inte hela dagen som det är nu.

Lite bakgrundsfakta, skriver allt så jag kan få maximal hjälp, för det behöver vi!
Han sover ute i vagnen själv på dagen, vi lägger honom i vagnen och han protesterar sällan, sover inom 10-15 min. Väldigt sällan det gnälls, kan vara vissa faser ibland att han protesterar, men då är han oftast inte helt tillräckligt trött.

På kvällen busar vi hela familjen på nedervåningen och på skötbordet. Sen går en av oss upp och lägger honom i ett mörkt rum, har en melodi på babyvakten som vi använder oss av, sätter på den och säger ”natti natti, sov gott". Han protesterar och gråter/gnäller, oftast bara i 2-5 min och bökar lite, sen somnar han själv. Detta har vi gjort sen han var 7 veckor. Har alltid funkerat hemma, kan vara lite si så där när vi är borta. Protesterna har kommit allt oftare senaste månaden. Vissa dagar uteblir de hel tack och lov!

Men nu sen ca 1 mån tillbaka, då han började gå, så vaknar han oftare och oftare på natten, vill bara sova hos oss. Så sen 2 dagar sedan kör jag stenhårt med att han ska få sova i sin säng, men har flyttat tillbaka hans säng in till oss då han är mer nöjd, känns som han vill ha mer trygghet och jag är helt slut efter en natts springande, och han ger sig inte förrän han kommer in till oss. Genom att ha honom i hans säng så går det mycket mycket bättre och han är nöjdare där än i eget rum.

Det jag vill komma ifrån är att han vaknar upp, att han behöver ha oss fysiskt hos sig. Jag försöker ramsa genom ramsam ”natti natti sov gott”, men han måste se oss, annars är han så arg. När jag ramsar så behövs det bara någon enstaka gång, sen lägger han sig ner och sover. Ibland krävs det att jag lägger honom tillrätta, ramsar och kryper ner i min egna säng.

Vad ska vi göra för att få till det? vart brister det? Nattningarna funkar bra tycker jag (skulle dock vilja att han slutar protesterar och blir ledsen), likaså fungerar dagslurarna. Men uppvaken på natten vill jag få bort. Hur länge ska man behöva ramsa? alltså i antal dagar, det är väl en kur så det borde väl snart gå över, eller är det alltid ramsning som gäller framöver?

Problemet på morgonen är tyvärr att han ofta vaknar av att han bajsar, slår nästan aldrig fel. Och då är det elakt tycker jag att ramsa honom när byte behövs göras. Försöker då ramsa till han försöker somna, är lugn och gör ett roligt uppvak. Men han vaknar ju oftast pga. blöjan och inte alltid pga att det är morgon. Hans mage har gjort flera blöjor sen han föddes och har alltid varit ett ”problem” för sömnen…

Schemat vi har idag ser ut som följande, +/- 15 min.

7:30 Vakna
8:00 Gröt
10:15 - 11:30 Sova (1-1,5h)
11:45 Lunch
14:30 Mellanmål
14:45 - 16:00 Sova (1h, 15min)
16:45 Middag
19:00 Gröt
20:00 Natti natti (11,5h)

Han tar inte flaskan så att ge honom nattvälling precis när vi går och lägger oss går inte.
Son - jan 2013, SHN sen han var 6 månader
Son - mars 2016, SHN sen han var 2 månader
videunge

Re: Hjälp mig få bort stökiga nätter- 12,5 mån

Inlägg av videunge »

Hej och varmt välkommen till forumet. :D

Vad bra att han kan somna själv =D> Att kunna somna själv är en mycket bra grund för att kunna lära sig somna om själv.

Nu kanske det låter lite hårt men har ni verkligen genomfört en kur efter boken? När började ni i så fall? Om du inte känner dig bekväm med att kura så tycker jag att du ska avbryta. Kuren passar inte alla föräldrar. Om du trots allt väljer att kura så gör det efter att läst boken många många gånger så du vet hur du skall göra och känner dig bekväm med det. Att flytta in barnet till er signalerar inte trygghet utan " mitt rum är farligt". Hela tanken med kuren är att lugna barnet där det ligger. Att nå fram till det med budskapet att Mamma/Pappa har full koll, du kan sova lugnt. Detta står underbart fint i "safarin" som står i sova hela nattenboken.

om man i alla fall väljer att sova i samma rum så bör man som förälder inte sova i rummet under själva kuren.

Barnet säger inte "jag måste vara hos dig" Barnet ställer frågor och i vissa perioder kommer det mer frågor. Kan jag sova här? har du koll? Är du säker. För varje fråga måste vi svara. Men hur svarar vi? Genom att ta in barnet till oss? Vad säger vi då? o du har rätt älskling det ÄR farligt. I stället måste ramsan få en chans att ta. Att vi är trygga och signalerar att vi tänker skjuta vart enda lejon som vi skulle se. och blir det absolut tvärkris så har man tex solfjädern att ta till. Det jag ser som viktigt i en period av många frågor är att göra en snabb utvärdering av svhemat och sen försöka att inte göra för stora förändringar. Att hålla på rutinerna och försöka svara på frågorna.

Sen är det bra att tänka på att kuren kan ta lite längre tid att sätta sig för en lite äldre herre men det hänger mycket på hur ni som föräldrar har er attityd på plats.

Vad gäller schemat så är det en aning mycket sömn en 1åring behöver ungefär 13,5h. Det är också en relativt lång lur sent på em som kan störa sömnen på natten. bara som inspiration så har vi en herre i samma ålder. hans schema är

7,30 frukost

10.45 lunch
11.15-12,45 sova 1,5h

14,30 mellis

16-16,20 sova 20 min

18 kvällsmat

19,15 välling( går precis lika bra med gröt/banan vad man nu vill)

Sen gäller det så klart att se till att liten verkligen får känna sig behövd under dagarna. Låt honom vara med i det ni gör om dagarna och utmana med svårare och svårare saker. Låt honom vara med och plocka ur disken, räcka er saker att hänga upp när ni hänger tvätt, sätta på tvättmaskinen osv. och försök att vara ute en rejäl stund på dagen.
20 natti

Men jag blir lite förvirrad för det låter å ena sidan som att det inte händer så ofta och att när du väl ramsar så lägger han sig och somnar om?

oj vad långt det blev...

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "