Förberedelse för kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Hej!

Vi står i startgroparna för kurning av lillebror född i augusti 13. Vi har startat med att upprätta ett schema för mat och sovtider och hoppas förståss att det ska räcka för en god nattsömn, vilket det gjorde för storasyster:-)!

Jag har nu några funderingar! Vad gäller maten så har han senaste tiden börjat matkrångla. Han vrider och vänder sig när han ska amma och kastar sig bakåt. På kvällen innan läggning när jag ska ge han kvällsslurken så vägrar han ta bröstet. Jag har även provat med flaska men inte! Så han får inte i sig mer mat efter kl 17-17.30 och somnar vid 19. Förslag på vad jag ska göra och vad det kan bero på? Han vaknar ofta redan vi 22-23 och vill äta.

Jag söver honom i vagnen och ofta vaknar han under kvällen vid ett par tillfällen och gråter så man får gå in och vagna och då somnar han om. Jag funderar hur jag ska hantera detta den dagen han sover i sängen? Hur ska jag få honom att somna om i sängen utan att ta upp? En annan fundering är hur ni fick dem att somna i sängen? Vi söver alltid i vagnen då det är enda som fungerat hittills men snart måste han somna i sängen då han börjar bli för stor för vagnen. Tips mottages gärna på hur jag kan göra för att söva i sängen.

Med vänlig hälsning,

K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen hit! :heart:

Kan du skriva ner ert schema så kan vi titta på det tillsammans? :) Hans krångel kan bero på övertrötthet eller att han inte är hungrig just då - men med lite schemajustering så kan vi kanske komma underfund med var skon klämmer.

Äter han fast mat redan och hur mycket??

Kör ni kuren som i boken så lär ju sig barnet att somna i egen säng utan att man ingriper med verktyg som buffring eller vagning. Det är bara att börja med kuren från dag 1 ;)
Om han sover dagsvilorna i vagn är det viktigt att även där ha samma strategi som på natten! Inget vaggande för att söva!!! vagning är till för att LUGNA vid kris, inte för att söva. Så småningom skall ramsan ta över.

Så din uppgift blir ny: Från att ha varit den som SÖVER är du den som GER BESKED till barnet om att det är tryggt att sova. Somna får de göra själv och i egen takt - ingen mänska somnar på sekunden de lägger sig så barnet ges ett privatliv där de rår själv om sin sömn :)

När tänkte ni börja?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Tack för ditt svar! Jag ska skriva in schemat under kvällen när jag får lite tid över:-)!

Jag tänker börja kuren så snart jag känner mig tillräckligt påläst vilket jag jobbar på att bli.

Återkommer som sagt!

Med vänlig hälsning,
K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Hej!

Här kommer schemat:

07.00 Vakna, amma x 2 (men ibland blir det bara ett bröst,trots TRUGANDE)
08.30-09.30 sova i vagnen
10.30 lunch, amma x 2 + halv portion gröt hittills
11.30-13.00 sova
13.30 mellis bröst x 2 och lite banan
15-15.45 sova i vagnen
17.00 middag, amma x 2
18.30 nattslurk
19.00 God natt!

Ännu har vi bara gett gröt och då på för eller eftermiddag. Jag har tagit det lite lugnt med införandet av mat pga de nya rekommendationerna. Men nu är han ju snart 5 månader så då tänker jag ösa på lite mer så det blir ett helt gröt mål. Har det betydelse om jag lägger det till lunch eller middag tro? Och som sagt blir det ofta bara ett bröst vid mattillfällena även om ambitionen är båda. Men trots trugande så vill han inte och kastar sig bakåt, sparkar otåligt med benen och ålar i famnen.

Tacksam för alla synpunkter!

Med vänlig hälsning,

K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av Manfred10 »

07.00 Vakna, amma x 2 (men ibland blir det bara ett bröst,trots TRUGANDE)
08.30-09.30 sova i vagnen
10.30 lunch, amma x 2 + halv portion gröt hittills
11.30-13.00 sova
13.30 mellis bröst x 2 och lite banan
15-15.45 sova i vagnen
17.00 middag, amma x 2
18.30 nattslurk
19.00 God natt!
Sömnbehovet ligger på 15 h. Ni ligger på liiite plus nu. Jag skulle försöka skjuta på sömnen lite under dagen så att sista luren hamnar klockan 16-16.20, kan bero på att han är övertrött när han inte vill ha någon nattslurk, eftersom han har sin em lur lite tidigare. Och MAT, MAT, MERA MAT skulle jag oxå säga innan/parallellt med kuren. 8)

Vårt schema vid 5 månader såg ut så här
7.00 godmorgon, mat
9.00 sova 45 minuter
11.00 lunch
12-14 sova 2 h
14.00 mellis
16.00 sova 20 min
17.00 middag
18.00 bad
18.30 nattslurk
19.00 sova

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Hej!

Tack! Jag trodde jag skulle räkna med 15,5h sömn. Ditt förslag ser bra ut och jag har idag flyttat på lunch vilan o han sov gott 2 h!! Dessutom somna han själv:-)! Vad gäller vilan på em så har den lagts så pga dagishämtning då han oftast somnar. Men kanske kan han hålla sig vaken trots att han åker vagn om han sovit lunchvilan senare. Jag ska testa nästa vecka!

Med vänlig hälsning,
K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av Manfred10 »

Vad gäller vilan på em så har den lagts så pga dagishämtning då han oftast somnar.
Aha! jag förstår. men prova annars att lägga in extra mycket frisk luft, delaktighet och skoj på eftermiddagen, bad exempelvis så att han håller sig alert till kvällen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av matstrul? Jag jobbar på att föra in mer mat under dagen men vad gäller amning så går det inte så bra. Som jag skrivit tidigare så ålar han och bökar vid bröstet och är inte intresserad av mat. Det sker även när han är pigg och utvilad och efter middag är det helt omöjligt att få han att ta bröstet eller flaska.

Med vänlig hälsning,
K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Min erfarenhet är att så fort jag börjat med fast föda till mina killar så har de ganska omgående ratat bröstet. De vill ha riktig mat helt enkelt! 8)

Jag har gjort så här, ammat direkt på morgonen i mörkt sovrum så det inte finns så mycket annat intressant att titta på och så har jag försökt amma till natten med lite gos i soffan. Övriga måltider har det blivit fast föda och ev BM eller ersättning i flaska.

Men som sagt den fasta födan tenderar att intressera mer. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Hej igen!
Är i behov av synpunkter!

Vi har inte påbörjat kuren ännu utan jag har jobbat på att få in ett bra schema med mat och sömn. Idag ser det ut så här:

07.00 vakna, amma
07.30 gröt, går ned lite,lite
09.00-09.45 sova
10.00 amma
10.30 lunch med en portion gröt eller en portion rotfrukter + lite banan eller frukpure
12.00-14.00 sova (sover ca 1h 30 min)
14.00 amma
14.30 frukt så mkt som går ned
16.00-16.20 sova
16.30 amma
17.00 gröt en portion + frukt
18.00 försökt att amma
19.00 sova

Han somnar själv i sängen inom 10-minuter utan problem. Sedan vaknar han varje kväll vid 22-tiden och gallskriker. Jag upplever att han inte riktigt är vaken initialt men väcker sig själv inom kort. Jag avvaktar så länge jag kan och i bland somnar han om för att vakna igen om några minuter. Det slutar ofta med att han får mat och då somnar han om gott och utan problem. Min fundering är, tror ni att han är hungrig?? Jag känner mig osäker här och har svårt att påbörja kuren innan jag kan lita på att han inte är hungrig. Han sista måltid innan säng är ofta vid 17. Jag trugar som bara den men det går inte att få ner mer därefter och fram till läggdags. Jag försöker amma och provat med flaska och välling men han vägrar. Vad tror ni?

Under natten gör han ytterligare ett par uppvak men då inte lika panikartat skrik. Jag jobbar på att få in verktygen men tycker jag har svårt att lugna honom med solfjädern eller buffning. Vad tros om att lägga han i vagnen under kuren?

Tack på förhand!

K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle satsa på att strukturera upp ert schema lite grann. som det är nu äter ni lite hela tiden så inte undra på att han krånglar ;)

Börja med att erbjuda fasta maten och amma som efterrätt.
Förslag:

07.00 vakna, amma
08:00 gröt
09.00-09.45 sova
11 lunch med en portion gröt eller en portion rotfrukter + lite banan eller frukpure, amma som efterrätt innan långa luren så han är rejält mätt!
12.00-14.00 sova
14.00 frukt+ amma direkt efter.
16.00-16.20 sova
17.00 samma som lunch!
18.30 kvällsslurk, amning
19.00 sova

Satsa i alla fall på att få lunch o middag stadiga så börja att erbjuda fast mat på dem. puréer med mycket smör eller olja i! ;) Till mellisen kan du kanske amma först om han skulle amma bättre då han just vaknat. Det kan du pröva lite på.

Du kan visst kura i vagn, men jag personligen skulle rekommendera sängen eftersom du då inte är frestad att vagna till sömns. Redan efter andra natten skall ramsan ta över och då behövs inte buffning eller solfjäder eller vagning annat än vid kris.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Tack för svar! Jag har erbjudit amning och mat under ca halvtimma så som jag tolkat är ok. Tänker jag fel?? Alltså jag har först ammat och sedan fyllt på med mer mat inom 30 min och sett det som ett mål. Är det fel? Orsaken till att jag ammat först är att jag inte ville sluta amma redan. Tror att han inte skulle vara så intresserad om det blir efterrätt men när jag är beredd att sluta amma kommer jag göra så.

Med vänlig hälsning,
K
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av Manfred10 »

Det är ok. Så mycket mat det bara går på 30 (45) minuter.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
krisva
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 10:36

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av krisva »

Vår älskade kille sover nu sina 12 timmar/ natt utan mat men med ramsa! Men nu är han såååå trött så igår fick vi väcka och bara några,timmar senare innan sovtid somna han på badrumsgolvet. Är detta normalt eller kan han vara sjuk?
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Förberedelse för kurning

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det är fullkomligt normalt att han blir jättetrött efter kuren - precis som vuxna också blir som zombies då man äntligen får sova. Det är som om kroppen slappnar av och man verkligen fattar hur trött man varit.

Så kan det ju också vara att han håller på o blir förkyld vilket också är ett typiskt fenomen då man fått börja sova som folk.. Sjukdomar som legat o väntat lite på lur får en chans att bryta ut då kroppen orkar ta fajten så att säga..

Så lugna puckar och låt honom sova. Eventuellt kan ni bjuda på en extra marginalkvart under långluren eller på kvällen om han verkar jätte trött. Men slira inte alldeles för mycket på schemat marginalkvarter vid varje lur blir tillsammans ganska mycket sömntid som kanske resulterar i väldigt tidiga mornar eller annat trassel ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"