Lillebror håller storebror vaken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Vi har ett läggningsproblem. Lillebror somnar oftast väldigt bra kl 19. Under tiden läser vi för storebror i rummet bredvid och försöker ha som hålltid att hans lampa ska släckas runt 19.15-19.20. Storebror är i en extrem trotsfas just nu så vanligtvis blir det först en del tjafs innan han tillslut lägger sig och försöker somna. Problemet är då att lillebror ALLTID vaknar efter 30 min. Inser att det bästa på lång sikt vore att låta honom vara med ramsa men han blir ofta hysterisk och storebror vaknar till allt mer. Så det slutar ofta med att vi tar upp lillebror tills storebror har somnat då inte ens buffning fungerar. Han blir som en pinne (ligger på sidan). Fattar förstås att detta får följdeffekter. Problemet är att jag inte vill att lillebror ska ha läggdags senare utifall storebror blir avundsjuk att lillebror får vara uppe längre än honom (vill inte skapa något nytt nu när den värsta svartsjukan äntligen har lagt sig). Någon som har tips på lösning? Vet inte om nappen är en del av problemet. Vi har tänkt ta bort den ett tag nu. Men det fördröjdes först av att vi misstänkte att tänder var på väg (var väldigt grinig hela dagen och hysterisk vid läggning) och nu har han precis blivit frisk efter en veckas magsjuka. Tänkte att vi skulle satsa på det i helgen. Vi har nu följande schema:

06.50 Storebror vaknar och får lite morgongos
07.00 Lillebror vaknar och får mat (ersättning)
08.45 Sova 45 min
10.00 Mat (ersättning + grönsakspuré om intresse finns)
11.45 Sova 90 min
13.45 Mat (ersättning)
15.30 Sova 45 min
17.30 Mat (gröt)
18.30 Göra i ordning båda för sängen (storebror krånglar ofta mycket och blir ofta klar sent)
18.45 Mat (ersättning eller välling). Läsa bok för storebror (börjar ofta inte förrän 19 pga krångel)
19.00 God natt lillebror
19.15 God natt storebror
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Fasen nu orkade jag inget mer. Nu gick jag in och tog nappen och lade honom på magen. Det märktes att han mest blev förvånad. Sedan buffade jag honom tills han var helt lugn och så ramsade jag ut. Får se hur detta går. Hade tänkt vänta med magläget tills han lärt sig att vända sig tillbaka själv för jag tänkte att han annars bara skulle vakna upp och va arg över det istället. Minns att magläget gjorde under på storebror när vi kurade honom. Men han var lite större då och kunde vända sig själv.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Krasst så har ni ju talat om för lillebror att han inte kan somna om själv där på kvällskvisten, eftersom ni rätt så konsekvent tagit upp honom i det här läget. Nu måste ni förmedla att han lugnt kan sova vidare i sängen. Alla verktygen har ni ju redan från kurningen av storebror, det är bara att plocka fram manualen och använda! För att fundera på varför lillebror skarvar efter 30 min så tycker jag att det luktar övertrötthet...

Om ni inte kan behålla attityden med herrarna i rummen bredvid varandra kanske någon av dem kan flytta någon annan stans tillfälligt tills fnurran är löst?

Med trotsande storasyskon är min egen erfarenhet att det är bäst att hålla läggningsproceduren så kort det bara går. Skala bort alla onödiga rutiner som kan ge upphov till ifrågasättande! Bara tjoff in i ett mörkt rum, ner i sängen, på med täcket och ramsa ut. Punkt. :)
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Vi skulle kunna testa att lägga lillebror i gästrummet på nedervåningen ett tag. Har tänkt tanken men aldrig genomfört.

Gällande övertrötthet så hade vi kortare vakentid innan läggning tidigare men det var samma sak då. Och så tycker jag att han borde ha svårt att somna första svängen då också. Han somnar alltid bra först.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Det som också känns konstigt är att det är bara på kvällen han strular. När man väl fått honom att somna ordentligt andra gången (vilken kan ta en timme med småuppvak hela tiden) så sover han natten igenom. Inget strul i vargtimmen. Vaknar ibland till men somnar oftast lätt om.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av SaraMilana »

Fast det är just så som du beskriver som mina barn reagerar vid övertrötthet. Somnar som en sten först och vaknar sen till i de klassiska skarvarna, typ efter 45 min eller 1,5 h. Ibland kan det skarvas en eller flera gånger efter det. Sen sover de vidare hela natten. Men det kan ju förstås bero på nåt annat också.

Hur har det gått senaste dagarna?

:heart:
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Vi har testat nu några dagar att lägga lillebror senare trots allt. Det har gått rätt så bra. Några kvällar har det gått riktigt bra och jag har fått honom att somna om för resten av natten bara genom att stoppa i nappen och ramsa ut. Testade igår kväll att ge honom några extra nappar att hålla i så att han skulle låta den i munnen vara och det funkade super. Dock inte lika bra ikväll :( Men om han är övertrött så förstår jag inte varför det inte fungerar bättre när sista vakenpasset bara är 2 timmar. Skulle han då behöva ännu kortare? Hade under en period när han genomgick någon fas fyra tupplurer och kortare mellan men tillslut gick inte det längre. Han blev inte tillräckligt trött mellan under dagen. Vet inte om det kan hänga ihop med att han inte blir tillräckligt mätt. Har försökt med smakportioner men det enda han inte spottar ut är gröt och fruktpuréer. Tror att han skulle behöva få i sig lite mer riktig mat. Senaste dagarna har han ätit 1,5 portion gröt ca 1,5 timme innan läggdags samt en flaska ersättning precis innan läggdags. Tycker väl att det borde göra honom tillräckligt mätt för att somna gott i alla fall. Sen om han vaknar och äter på natten är ju en helt annan sak. Har också funderat på det kan vara rap som stör honom när han vaknar. Ikväll tog jag upp honom och han fick ut en rap. Trodde då att han skulle lugna ner sig men det gjorde han inte. Så det kanske inte var det som störde honom trots allt.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av SaraMilana »

Kanske dags att ta bort nappen? ;)
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Jag vet. Tog bort den helgen som var. Och när han fortfarande var hysterisk efter tre dygn så blev jag fundersam om sugbehovet verkligen var borta. Så han fick tillbaka den. Veligt jag vet. Med storebror hade han glömt den efter en natt. Läste nånstans att sugbehovet avtar när allt mer mat kommer via annat än bröst/flaska. Och lilleman är ju inte så peppad på annat än gröt och fruktpuréer som sagt. Storebror var ett matvrak som åt allt som jag gav honom. Men jag vet inte om det stämmer. Har försökt med smakportioner i en och en halv månad nu och man tappar ju lite motivationen när allt spottas upp och munnen knips igen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Läs gärna igenom din tråd och se om du får några "uppenbarelser" :) Jag känner igen mig själv just i den där osäkerheten över om det är nåt som behöver justeras och vad som kan lösa problemen. Det som hjälpte här var att jag insåg hur jag velade och då helt sonika bestämde mig för ett schema och en strategi för uppvak och sen körde på det. Då fick jag tillslut den attityd jag behövde och småttingarna fick äntligen veta exakt vad som gällde och slapp fråga om jag verkligen visste vad jag gjorde. Mitt råd är alltså att bestämma dig för hur du vill göra och sedan hålla dig till det så liten kan slappna av och fokusera på att äta och sova ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Maja! :D

Hur gammal är lillebror nu? Skriv gärna in det längst ner i din profil, som signatur! Jag har för mig att han är lite äldre än min kille, som fyller 5 månader på måndag, stämmer det? Min son äter mkt gröt, rotsaksmos och lite fruktpuréer ibland + bröstmjölk. Har du glest mellan måltiderna så aptiten hinner komma? Du kan också pröva att lägga maten så nära inpå luren som det bara går, mest för din egen attityds skull, tror jag! :D

Jag kan bara instämma med Frida om hur mycket som faktiskt handlar om Attityden! De små känner direkt när mamma velar och vädrar Allvarlig Fara lika direkt eftersom du ju är garanten för Säkerheten. När det gäller nappen tyckte jag också att det tog lite mer än EN natt att glömma den men här började tummen användas i stället (dock inte alltid) och många gånger tror jag skriket efter nappen är ett misstolkat rop på hjälp pga just mammas plötsliga osäkerhet! (Jag märkte själv att jag tänkte: hjälp, han kommer skrika efter nappen, hu, vad jobbigt! medan jag borde ha tänkt att det är klart han ska få sova och det gör han ju bättre utan propp som trillar ut hela tiden... :wink: ).

Vi slängde ALLA nappar dagen före 4 månadersdagen och trots att det tog några minuter längre att lägga i början så gick det väldigt bra och OJ VAD SKÖNT för oss alla att slippa den!!! Jag tänker också på alla de som SHN-kurar lite äldre barn som också slänger nappen första natten, det måste vara mycket värre med låt säga en ettåring som VERKLIGEN gjorts beroende av napp och ÄNDÅ funkar det utan problem för alla kurare! Nappen ÄR helt enkelt inte problemet, utan Vargarna som bara mamma kan skydda liten från :idea: . Sugbehovet löser de på egen hand (ibland bokstavligt talat! :lol: ) när de är så stora som våra gossar, det behöver du inte ta hand om längre, tycker jag.

Nu är jag ingen expert för den bästa experten på din lilla gosse är DU själv! Så läs din tråd och försök se objektivt och lite "utan mammahjärta" på problemen (OCH på det som funkar förstås!!) så kanske du själv kommer på något som funkar?!

Kram!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av Ylvispylvis »

:shock:

Jag måste vara BLIND, du HAR ju lagt in åldern... :oops: :lol: #-o

:lol:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!


Hur ser ert schema ut? Hur ser matupplägget ut?
Har ni välling som kvällsslurk? Välling kan man ge från 4 mån, går alldeles utmärkt :D
Och jag skulle vilja peppa peppa järnet för att slänga alla nappar, verkligen. Visst blir det ledset till en början, men då får man ta till buffning eller en solfjäder för att lugna barnet vid insomning, och det går fint det med, det hänger inte på nappen; att kunna somna gott, utan av vi ömma föräldrar förmedlar ett lugn o tillit till barnet.

Kram Linda 8) på solig ö
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av MajaD »

Jag vet att nappen är ett problem. Men jag känner mig också osäker på om det är rätt tidpunkt pga att vi ska på utlandsresa om ett par veckor och då ska han kunna somna på planet och jag inbillar mig att det kommer gå lättare med nappen. Funderar på att ta krafttag med detta när vi kommer tillbaka.

Schemat just nu är som i första inlägget men jag har flyttat fram sista tuppluren 15 min. Han är väldigt trött på kvällen och gnuggar sig ordentligt i ögonen. Men om jag ska åtgärda det så måste jag nästan klämma in en tupplur till. Men då känns det istället tveksamt om han hinner bli trött mellan tupplurerna. Men jag skulle förstås kunna testa. Men då måste det väl nästan bli 45-90-45-45 och sedan natt i 11 timmar och 15 min istället? Eller är det smartare att ha en som är 20 min och ha 12 timmar natt istället? För att bevara 12-timmarsnatten.

Angående välling så har jag testat majsvälling som han inte alls gillade. Även testat risvälling. Den gillade han men jag tyckte inte att han blev så mycket mättare på den. Jag försöker följa råden om gluten och introducera det långsamt. Så jag blandar i lite havregröt i hans risgröt varje gång. Vet inte om det är överdrivet. Minns inte att jag gjorde det med storebror. Men jag vill ju inte att han ska riskera att bli glutenallergiker.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror håller storebror vaken

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Har han inte hittat tummen än? Vi har flugit både med och utan napp, ville lillen suga när vi inte hade napp stoppade vi in ett rent lillfinger i munnen på honom (men då var han mindre). Men lär ni honom somna utan napp (med verktygen) borde det inte vara något problem var ni än är! Ett så stort barn som han kommer själv att stoppa in valfritt tillbehör eller finger i munnen om han har lust att suga på något, tror jag. Pepp, pepp!!!

Angående gluten så innehåller havre väldigt lite gluten i sig själv så jag hade nog blandat i lite vete eller något om jag hade velat introducera gluten...bara en tanke. Havregrynsgröt äter vår son som den är, det är i princip glutenfritt (kan innehålla liiite gluten, dock innehåller det väl något slags "havregluten" men det är inte samma sak som man menar med gluten i dagligt tal).

Godnatt!

:sleep:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"