Tänder som förstör

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MajaD

Tänder som förstör

Inlägg av MajaD »

Vi har kört SM sedan födsel och det kändes om att allt verkligen hade börjat falla på plats och lillen sov sina första hela nätter utan mat när han började få i sig lite gröt på kvällen. Detta var för kanske knappt två veckor sedan. Han kunde vakna upp ett par gånger på kvällen men inget större. Och så plötsligt såg det ut att vara tänder på gång. Nu gråter han sig igenom de flesta måltider och ger upp efter hälften. Första 50 ml går dock bra. På dagarna sover han dock rätt så bra. Körde en dryg vecka då han fick sova fyra pass på dagen istället för tre för han blev så trött och grinig mellan. Idag har vi dock testat att gå tillbaka till det gamla då han känts lite piggare, vilket ändå gick rätt så bra. Det största problemet de senaste veckorna har dock varit insomningen på kvällen. Han har oerhört svårt att komma till ro. Vi har gett honom alvedon några kvällar och då har det gått bättre. Men man vill ju inte överdriva med alvedon. Vi vet ju inte hur länge det här kommer att hålla på. Vi hade ju dessutom tänkt ta bort nappen nu när han blivit 4 månader men det känns ju helt fel nu mitt i det här med tänderna. Någon om har nåt tips?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Re: Tänder som förstör

Inlägg av MajaD »

Kan tillägga att han förutom insomningsproblem vaknar väldigt mycket under kvällen kanske de första tre timmarna. Med alvedon går insomningen bättre men han vaknar fortfarande mycket under kvällen. En nedkyld napp gör honom lugnare men det varar ju inte så jättelänge. Tyvärr har jag fått ta till en hel del buffande vilket jag inte brukar behöva i vanliga fall. Vet inte om detta är dumt.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad härligt att det har gått så fint hittills! Jag har tyvärr inga bra tand-tips. Dock har mina tjejer varit lite som du beskriver det i nån månad ungefär. Skrik och protester vid matning, äter sämre, oroliga kvällar och nätter. Jag har dock inte tolkat det som tänder på g eftersom storebror hade symptom på tandsprickning i över ett halvår innan första tanden tittade fram ;) Kanske försöka ge mer riktig mat och se om det blir bättre? Det och införandet av ramsan som verktyg har iaf gjort det bättre här. Någon annan har kanske bättre råd?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag har heller inga bra tandtips, mer än precis det som lgh140 skriver, att det kanske inte är säkert att det handlar om tänderna... :shock: Jag tror mest på mer mat och mer attityd (och ramsa) när det gäller de flesta fnurror... :P 8)

Hur ser schemat ut?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MajaD

Inlägg av MajaD »

Ledsen att jag inte svarat. Får inga mail från forumet längre så jag visste inte att jag fått svar och det har varit så mycket annat nu med vår äldre son som fått väldigt jobbiga eksem runt ögonen.

Hur som helst så kan jag se under tandköttsytan att det är tänder på väg men de tar verkligen otroligt lång tid på sig att spricka fram. Och min svägerska som bor i Norge har köpt nåt åt mig som finns på deras apotek som är till för just tandsprickning och det gör det faktiskt bra mycket bättre. Problemet med maten är att han inte är så intresserad av riktig mat heller. Gröten gick rätt så bra innan problemen med tänderna dök upp men nu är han supergrinig när man matar honom med gröt igen. Har upptäckt att han på kvällen äter lugnast om han får ligga i sängen på sidan. Ska försöka igen med vanlig mat men som sagt har det varit mycket annat här hemma som tagit upp min tid.

Gällande schemat så körde vi när han var som mest gnälligt med 4 tupplurer:

7.00 Vakna + mat
8.30 Sova 45 min
10.00 Mat
11.00 Sova 90 min
13.15 Mat
14.15 Sova 45 min
16.15 Mat
16.30 Sova 45 min
18.40 Mat
19.00 Sova natt

Sen blev det lite bättre och då gick vi tillbaka till 3:

7.00 Vakna + mat
8.30 Sova 90 min
10.00 Mat
12.15 Sova 90 min
13.45 Mat
16.00 Sova 45 min
16.45 Mat
18.40 Mat
19.00 Sova natt

Men nu har han börjat ligga vaken och prata på nätterna så jag inser att jag måste korta ner. Så från igår kortade jag ner första tuppluren. Tyvärr har han dock blivit förkyld nu och vaknar hysterisk av tät näsa istället :(
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"