Kurad sen två månader har börjat gråta vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madderajsa

Kurad sen två månader har börjat gråta vid läggning

Inlägg av Madderajsa »

Hej alla!
Som rubriken lyder så har min dotter helt plötsligt blivit väldigt ängslig och ledsen direkt efter kvällsslurken. Hon är snart 7,5mån o blev kurad vid 4,5mån. Nattningarna har nästan alltid gått alldeles utmärkt, förutom när hon fick första tanden för ungefär en månad sen. Då strulade några dagar, och så gick det bra tills för tre kvällar sen. Jag har som rutin att efter sista dagsluren så leker vi på golvet, sen tar jag henne i bärselen ett varv på stan, sen kommer vi hem o så badar vi och sen är dett kvällsslurk o sen mycket skratt innan jag lägger henne.

Vad kan det bero på att hon helt plötsligt blir så ledsen? Jag gör allt för att förmedla lugn o säkerhet och håller hela tiden ett gott humör trots att hon är ledsen! Kan det ha med 8mån ångest att göra? Dock så räcker det med att jag står och pratar utanför dörren några minuter, så tystnar hon och somnar. I förrgår var ett undantag när hon gråtit i nästan 45min så gick jag in o höll solfjäder. Då hade jag haft hushållsljud men inget funkade (ska jag gå in tidigare? För 45min kändes jättelänge).

Tacksam för tips o råd :)

Mvh, Madelene
Alva 24.04.2013. Kurad vid 4,5 månad.
Madderajsa

Re: Kurad sen två månader har börjat gråta vid läggning

Inlägg av Madderajsa »

Mitt sov schema ser ut såhär:
19.45-07.45
9.45-10.30
12.30-14
16-16.45

Dock strular alltid sista luren, så jag funderar att jag måste ändra lite snart.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag ser att du har dubbla trådar men jag svarar i denna så får admin plocka bort den andra.

Det kan vara lite begynnande 8-månadersångest som spökar, eller inte... 8) Men bra att du har samma rutiner som alltid och att du behåller lugnet. Det kan komma fnurror ibland, men detta har du ju löst på bra sätt med verktygen, husljud och vid kris solfjäder. :mrgreen: Lite varningsflagg för att hon kan vara övertrött nu oxå, så det kan hjälpa att lägga henne 15 minuter tidigare.

Du ligger lite på + på sömnen, behovet nu är ca 14,5 h och du ligger på 15 vad jag kan se. Börja med att dra ner em-luren till 20 minuter. 16.20-16.45.

Hur äter hon under dagen? Utevistelse osv, hur ser dagarna ut? :D
19.45-07.45
9.45-10.30
12.30-14
16-16.45
Jag gör allt för att förmedla lugn o säkerhet och håller hela tiden ett gott humör trots att hon är ledsen!

Överarbetar du? Huvudsaken du är som vanligt lugn och trygg och glad, men inget överbeskyddande...

I förrgår var ett undantag när hon gråtit i nästan 45min så gick jag in o höll solfjäder. Då hade jag haft hushållsljud men inget funkade (ska jag gå in tidigare? För 45min kändes jättelänge).

Hur går det med ramsan, märkte du att hon lyssnade på ramsan? Så länge hon är nyanserad i sin gråt och du märker att hon lyssnar är det ingen kris, men märker du att hon fastnar och inte kommer vidare är det helt rätt att gå in.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Madderajsa

Inlägg av Madderajsa »

Hej och tack för snabbt svar!

Hennes matvanor ser ut som följande:
08.15 1,5dl ersättning
09.15 1 portion gröt
12.00 kött/fisk/eller fågel + ersättning + lite frukpure
15.00 fruktpure + ersättning
17.00 mellanmål (kan vara frukpure, alt. grönsakspure)
19.15 2,5dl välling

Iochmed att tänderna är på gång så har hon börjat äta mindre och det är lite kämpigt att få henne att äta alla gånger (förutom vällingen).

På dagarna så går vi alltid ut efter hon har sovit första luren, vi är ute ungefär 45 minuter och sen får hon leka på golvet medan jag värmer mat åt henne. Mellan klockan 14-16 är vi inne och gör olika sysslor. Efter sista luren går vi också ut och träffar vänner eller så på stan. Sen badar vi runt 18.30 och så får hon välling.

Imorgon ska jag prova lägga henne en kvart tidigare, men skall jag då ta upp henne 7.30 på morgonen? När hon har somnat på nätterna så vaknar hon väldigt sällan innan jag gå och väcker henne (peppar peppar) ;). Ska också korta av sista viloturen eventuellt ändra till två lurar. Är bara rädd att nätterna skall sluta funka om jag ändrar något på dagen!

Jag tror att jag kanske har varit lite för "överglad" på kvällen, så jag måste få det mera naturligt. Ramsan bet inte alls den kvällen jag var in och solfjädrade, jag måste som du säger bara känna av.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Schemat ser bra ut och matintaget helt ok, försök alltid öka på portionerna så länge hon vill ha. Tillsätt extra fett i maten när du tycker att hon äter sämre, så håller hon sig ändå mätt, funkar även i vällingen. Kokosolja är toppen och ett nyttigt fett med smak av kokos. Jag saknar dock middag på schemat. Klockan 17 står det bara mellanmål?

Daterna på stan på eftermiddagarna, brukar de hålla på till strax innan badet eller är ni hemma igen till klockan 17? Blir det väldigt mycket aktiviteter precis innan läggning kan ju detta oxå göra henne full av intryck och leda till att hon har svårt att komma till ro. Fullt ös på hemmaplan innan läggning är helt ok men för mycket uttryck utifrån stora världen kanske kan göra henne "stissig" inför natten. Obs! jag förbjuder inte turerna med vännerna. :wink: Men bra att se till att hon har tid att landa lite i hemmiljön innan det blir natt.

Du tar upp henne vanlig tid, 7.45 om det är vad ni har bestämt. Även om du lägger henne 15 minuter tidigare.

Behåll 3 lurar ett tag till, men korta ner eftermiddagsluren.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Madderajsa

Inlägg av Madderajsa »

Jag har egentligen haft klockan 12 målet som dagens största mål, men idag skall jag ge gröt klockan 17 för det gillar hon jättemycket. Mera fett i maten skall jag också börja ge :)

Jo det har blivit så att vi kommer hem till ungefär 18.30, så då blir det badet med en gång o sen vällingen. Idag skall jag också gå ut nångång mellan 14-16 och så stannar vi inne efter klockan 17 istället. Jag tror också att det har blivit alldeles för mycket för henne de sista timmarna nu när du säger det. Kan träffa människor tidigare på dagen istället :)

Ikväll skall jag se om jag lägger henne en kvart tidigare, jag hör av mig hur det gick :) Tack!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har egentligen haft klockan 12 målet som dagens största mål, men idag skall jag ge gröt klockan 17 för det gillar hon jättemycket. Mera fett i maten skall jag också börja ge :)

:thumbsup:

Jo det har blivit så att vi kommer hem till ungefär 18.30, så då blir det badet med en gång o sen vällingen. Idag skall jag också gå ut nångång mellan 14-16 och så stannar vi inne efter klockan 17 istället. Jag tror också att det har blivit alldeles för mycket för henne de sista timmarna nu när du säger det. Kan träffa människor tidigare på dagen istället :)

Bra beslut! :thumbsup: Nu när hon närmar sig 8-månadersångesten kan hon oxå börja bli känslig/rädd för att träffa andra människor, det hör till, hon börjar upptäcka att det finns mer där ute i världen än bara närmaste familjen och det kan vara lite skrämmande och omvälvande.

Ikväll skall jag se om jag lägger henne en kvart tidigare, jag hör av mig hur det gick :) Tack!

:thumbsup: \:D/ :sleep:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

här är supernyttiga lästips!
scrollar du längst ner på sidan hittar du flera länkar om just 8-månadersångesten, läs på så vet du hur du ska förhålla dig framöver. 8)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Madderajsa

Inlägg av Madderajsa »

Hej igen! Ikväll lade jag henne 19.30 och det blev lite bättre än de senaste kvällarna. Hon blev ledsen när jag lade ner henne i sängen, men jag ramsade mig ut och sen hade jag lite husljud utanför och körde med en ramsa till så somnade hon efter mindre än fem minuter. Det var arga höga skrik.

Vi var inne efter sista luren och det var verkligen bra, hon var glad hela tiden och for omkring som en groda på golvet tills det var dags för badet :) Jag märkte att hon var jääättetrött efter hon fått välling (dock åt hon mindre välling när jag gett gröt klockan 17, men hon klarar säkert sig bra).

Tack för tråd-tipset, jag ska läsa på så jag är förberedd på vad som kommer :) roligt att man kan fråga här också, känner sig mycket säkrare och lugnare när man fått svar :)

Madelene
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat! =D> :mrgreen:

Somna på 5 minuter är ju supertoppen. LÄGGNINGAR på 2 minuter är just läggningar på 2 minuter=stoppa om och säga go natt. Att somna kan ju ta lite längre tid. Men 5 minuter är ju ingen tid att tala om. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"