Vi har med stor framgång kört standardmodellen o SHN med vår stora tjej som nu är 2,5 år o sover perfekt. Med vår lilla kille på snart 7 månader så har vi också kört standardmodellen sen han var 8 veckor o sen kurat bort sista nattmålet vid dryga 5 månader. Han har hela tiden sovit bra om dagarna o om nätterna tills i ottan. Ända sedan han var 3,5-4 månader har vi haft problem med att han har vaknat för tidigt (då vid 4-5-snåret o sen varit klarvaken i mörkret i 2h), han somnade inte om trots att han var mätt (han fick då nattmat fortfarande) då fick vi tipset att ändra eftermiddagsluren till 20 min i stället för 45 min vilket hade god effekt i ca 1,5 vecka sen var vi tillbaks till tidiga uppvaknanden så därför bestämde vi oss vid dryga 5 månader för att ta bort sista nattmålet men det hade tyvärr inte heller någon effekt på de tidiga morgnarna.
Det som händer är att han vaknar till fast det är kolmörkt (ibland lägger jag en hand på hans rygg o han lyckas somna om i 10 min), jag har testat att ramsa, buffa samt göra ingenting - oftast kör vi det sistnämnda men ingenting får honom att somna om. Han är pigg och glad verkar liksom vilja starta sin dag då. Jag brukar ta upp honom vid 06:30 då han börjar bil lite otålig o kinkig (förut väntade jag till 06:45/07 men han somnade inte om då heller.
Av olika anledningar skulle vi egentligen vilja ha kvar tre dagslurar men jag börjar fundera på om det för hans nattsömn skulle bli bättre att ändra till två lurar - är det någon som har erfarenhet av det redan vid 6,5-7 månader?
Vi kör fn schemat (totalt sover han fn 14h 45 min per dygn)
Nattsömn 19:20 -- 07:00 (innan la han sig 19:00 men vi tycker 19:20 passar bättre faktiskt så det vill vi gärna ha kvar).
Vaken 07-09 (men han vaknar alltid runt 05:20/06:00 som sagt). Morgonmat: han ammar+får lite gröt om han inte redan är för mätt.
Förmiddagslur 09-09:45
Vaken 09:45-12:00 (lunch 10:30 först mat+fruktpuré o sen ammar han ca 20/30 min efter att han har ätit)
Lunchvila 12-14
Vaken 14-16 (gröt kl 14:10 o ibland ammar han 20 min efter det
Eftermiddagslur 16-16:20
Vaken 16:20-19:20 (middag vid ca 16:45 ), gröt 18:20 o sen ammar han vid 19:00.
Skulle bli s u p e r g l a d om jag skulle få några tips här. Börjar nästan betvivla att SHN verkligen funkar helt på alla barn trots mina tidigare övertygelser om det.
///Kira