Tog fighten med min snart 18-månaders flicka när hon började sova sämre och ville upp till oss (vilket vi ibland gjort..jag vet [-X ). Blev skrik och mer skrik första natten men ramsade utanför tills gråten avtog och sedan den natten (2 veckor sedan) har hon sovit i sin egen säng och vi har bytt vana och ger morgonvälling i soffan så att vår säng inte längre finns som alternativ. Hon är aldrig svår att lägga och jag försöker se till att hon alltid är vaken/medveten när vi lägger henne (dvs inte somnar med flaska i soffan) och hon somnar lätt och gott i sin säng.
Dock så verkar hon vara i en drömperiod då hon vaknar till (ofta vid 23, 02 och 04) Det brukar räcka med ramsa (tom från min baby monitor då jag är höggravid så tar tid för mig att ta mig till hennes rum) och så somnar hon om i 90% av fallen. Då och då så står eller sitter hon upp (helt sömndrucken) och gnäller. Lägger jag henne ner så somnar hon om meddetsamma. Detta är ofta vid 23 tiden och händer nästan aldrig resten av natten. Gör jag fel.....har ramsat och ramsat, väntat....väntat....men hon lägger sig inte ner själv.....blir bara mer skrik.
Sen har vi det klurigt med att hon vaknar för tidigt men jag försöker lägga henne senare nu...jättesvårt då hon är dödstrött efter dagis. Men vet att pushar jag det några nätter kommer hon nog igenom det och börjar sova lite längre.
Sist men minst är min fråga om jag ska ramsa vid minsta pip? Ofta tror jag hon drömmer och undrar om jag behöver ramsa mitt i natten...vill inte 'vänja henne' vid att höra min röst hela tiden utan att hon ska kunna somna om själv också...?
Behöver lite stöd om jag gör rätt, bör ändra något?
Hon sover 1 timme på dagis sen är det vakentid 6-30/7 (men just nu kl 6) och läggdags 19.15/19.30.
Tack!