Nu är det dags för oss att kurs vår snart 16 mån gamla dotter.
Hon har sedan fem månader sovit dåligt på nätterna. Nu ser de oftast ut så att vi sitter med henne tills hon somnar. Sedan vaknar hon, för att vi inte är där tror jag, det är så självklart för så fort vi visar oss somnar hon nästan om. Sedan börjar de hela om ganska direkt efter någon timme igen. Sen en tid tillbaka har hon fått sova mellan oss, orkar inte springa, det blir bättre sömn för henne men inte för oss. Framförallt inte för mig då hon nästan ligger på mig och vrider och vänder mycket. Små skrik lite då och då och allt mer när det närmar sig vargtimmarna.
Nu känner jag att vi behöver göra något, och vad passar inte bättre då än shn!
Hon sover i spjälsäng i eget rum.
Här är hennes tänkta schema. (tiderna är anpassade efter dagmamman hon börjar hos om 2 månader.)
615 vakna
630 välling
8 frukost
1045 ordentligt mellanmål
1130-1330 sova
14 lunch
17 middag
1830 välling
19.00 sova
Nu till mina frågor:
Vi funderar på att köra natt 1 x 2nätter natt 2 x 2 nätter osv. Är det dumt? Eller om vi provar som vanligt och det inte funkar, blir det fel att starta om vid natt 1 direkt?
Hur ofta kan man använda marginalkvarten, 2 dgr i rad på morgonen? Tex vissa dagar så kan hon lämnas lite senare till dagmamman då kan man låta henne sova den lilla extra stunden så hon får den kvarten som saknas i schemat?
Dagslur- hon kommer att sova i vagnen, jag har förstått att hon helst ska somna stillastående. De är nog inga problem och hon gillar att sova ute så det brukar bli 2 timmar, MEN om hon vaknar ska vi då ramsa dagsramsan och sedan gå eller hur går man tillväga på dagen ute?
Jag vet att ni förespråkar att ta bort nappen, men förstör det mycket att behålla och tar alla som kurar bort den? Hon kan ju sätta in nappen själv, men vet inte om hon gör det på natten. Hittills ropar hon ju alltid på oss men det är nog inte för nappen utan för att hon vill ha oss där.
Meja har bara nappen när hon sover så egentligen kanske det inte blir något problem att ta bort den, men jag känner att den är bra att ha ibland!
Är det bra om båda gå med in till sängen, men inget måste? Och något man bara ska göra i starten i så fall? Jag ska bort 3:dje dagen, men om man inte är där när kvällsrutinerna börjar, då kanske hon inte behöver ora sig över mig?
Hon gillar att somna på sidan, Solfjädrar man då på sidan med tryck sedan?
Hoppas det finns någon med svar på mina frågor...
Nu är vi taggade, på onsdag kväll kör vi!.