Diskussion om förskolan

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
mari

Diskussion om förskolan

Inlägg av mari »

Obs Denna tråd är delad och början på diskussionen finns i den här tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... Mvh Admin

Toppen att läsa detta. :D
Om man ska arbeta eller studera behöver man veta till mer än 100 procent att barnen har det bra på dagarna.
Det borde finnas ett referenssystem. Ingen ska behöva lämna sitt barn till en dålig förskola.

Jag ser det dock inte som ett problem att man inte är så förskolevänlig på det här forumet.
Man hittar fullt med positivt om förskolan på andra sidor på nätet och man hittar till och med forskning på att det är bra från mycket späd ålder. De tär inte ovanligt.

Jag tycker om att läsa här om föräldrar till exempel Susanne D som också har en supermysig blogg och är hemma med sina barn och där det finns en självklar attityd till att hemmet, syskonen och föräldrar kan ge barnet det de behöver sina första år.

Det är ´så pass sällsynt att vi behöver läsa mer om det. Det ger alla föräldrar råg i ryggen
Manfred10

Re: En hyllning till vår förskola!

Inlägg av Manfred10 »

Härlig förskola Saramilana! :mrgreen: =D> :D

Jag vill inte göra detta till en diskussion om förskolan heller, men... vill bara säga att jag tror inte att man per automatik ogillar förskolan för att man har Barnaboken i handen. Jag tycker förskolan är bra!
mari skrev:Jag ser det dock inte som ett problem att man inte är så förskolevänlig på det här forumet.
Man hittar fullt med positivt om förskolan på andra sidor på nätet och man hittar till och med forskning på att det är bra från mycket späd ålder. De tär inte ovanligt.
Vad jag ogillar är hur samhället ser ut, som mer eller mindre tvingar föräldrar att "lämna bort" sina barn (i mina ögon allt för tidigt). Förskolan ska genom ett trollslag tillgodose alla behov som det lilla barnet har. Det tråkiga med förskolan, eller inte förskolan i sig, men med idén om förskolan är övertron på den och den misstro den leder till hos föräldrarna och deras tilltro till sig själva.

http://op.se/nyheter/2.6785/lordag/1.57 ... map=%5B%5D

Forskningen om hur förskola är positivt för barn redan i späd ålder skulle jag vilja se. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mari

Re: En hyllning till vår förskola!

Inlägg av mari »

Manfred10 skrev:Härlig förskola Saramilana! :mrgreen: =D> :D

Forskningen om hur förskola är positivt för barn redan i späd ålder skulle jag vilja se. :wink:
Det är tråkigt att jag inte lyckas vara tydlig. Det jag ville säga är att jag tycker att det är roligt att läsa på det här forumet därför att det finns föräldrar här som är hemma och som förmedlar att de tycker om att vara det.
Jag tycker att Susanne D s blogg är fantastiskt bra. :D

Ledsen om jag varit otydlig i det jag uppskattar.

Ledsen att forskare som bekräftar att förskolan är bra för späda barn efterfrågas.
Jag tror på den vanliga människan. Det har gått troll i forskningen och i människors tilltro till den.
Hur tror ni att forskning finansieras?

Jag letade upp en länk
http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartikla ... -sma-barn/
Läs den sorgliga smörjan.
Jag har en vän som läser pedagogik. Finns hela böcker om hur bra förskolan är för barn från ett år. Kan leta reda på titlarna om någon är intresserad. Men det kan dröja.

Jag har älskat det här forumet och grundtonen i det. :heart:
Älskar Anna Wahlgrens filosofi och Barnabok mycket. :D
mari

Re: Diskussion om förskolan

Inlägg av mari »

Jag är inte emot förskolan.

Jag tycker bara om att läsa om familjer som valt att vara hemma.

Men jag tycker att bra förskolor är en självklarhet. Ingen ska behöva acceptera en dålig förskola.
Alla barn har rätt att ha det bra oavsett om de vistas hemma eller på förskolan.

Nu är det inte alltid så. Det är beklagligt. :(
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Som jag skrev någonsnnanstans på forumet så är det sjukaste att man måste försvara varför man inte sätter barnen på fsk. Andra tycker typ att det är taskigt att man håller barnen hemma.
Ja, föräldrarna har tappar tilltron till sig själva som uppfostrare och barnens bästa sällskap.. Så tråkigt.. Och ack så skönt att detta forum finns så man själv behåller sin tilltro till att man är bäst för sitt barn i ett samhälle som ifrågasätter.. ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag är inte heller emot förskolan. Bara övertron på den och att många föräldrar oavsett om de behöver jobba eller inte ser förskolan som en bättre plats för barnet att vara på än hemma.

Jag var kanske otydlig i mitt ironiska inlägg där jag bad om att få se forskning som visar på positiva effekter av att ha barn i förskola i tidig ålder för jag har svårt att tro att det finns några positiva effekter, i alla fall som överväger de negativa.

Å jag läser gärna om föräldrar som väljer att vara hemma oxå. När jag var liten på 80-talet gick jag på "lekis" 3 dagar i veckan från 5 års ålder. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"