En hyllning till vår förskola!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SaraMilana

En hyllning till vår förskola!

Inlägg av SaraMilana »

Diskussionen om förskolans vara eller icke vara känns ibland väldigt svart eller vit här på forumet. Jag vill inte göra det här till någon diskussion om hur och när barn bör börja på förskolan, utan snarare ge en nyans till det hela och visa på att det finns alternativ som är riktigt, riktigt bra! Det här är alltså precis det som står i rubriken: en hyllning till vår förskola!

Vår äldsta tjej går på ett litet föräldrakooperativ här i närheten. Just nu är de 16 barn i blandade åldrar och barngruppen delas upp efter intresse och behov när det behövs, inte efter ålder. Stämningen är väldigt familjär, de stora barnen tar verkligen hand om de små och de små lär sig massor av de stora.

Föräldrakooperativet drivs i privat regi och det är vi föräldrar som är arbetsgivare åt personalen. Det ger oss en fantastisk insyn och vi kan verkligen påverka barnens situation! Förskolechefen är otroligt driven och engagerad och dialogen mellan föräldrar och personal fungerar jättebra.

Något jag verkligen uppskattar är att varje barn får sina behov tillgodosedda, personalen är inte rädda att tänka utanför gängse ramar utan vill hellre få det att fungera för barnen. Behöver någon vila avskilt eller om någon behöver extra tid på morgonen i lugn och ro, ja då får de det. När det var dags att sluta med blöja mailade jag över ett utdrag ur Barnaboken för att vi skulle göra på samma sätt och det var inga frågetecken där.

De små barnen sover utomhus i vagn, oavsett årstid. Det är vi föräldrar som avgör hur länge.

Maten lagas från grunden med ekologiska råvaror av en egen kokerska och barnen äter massor! Tyvärr finns det strikta hygienregler, så barnen får inte vara med i köket tråkigt nog.

Hela verksamheten genomsyras av något personalen kallar EQ, jag kallar det Barnaboksfilosofi. Allt finns där; attityden av självklarhet, det positiva förhållningssättet och de hjälper och leder barnen på ett imponerande sätt. De jobbar även mycket med känslor och problemlösning.

De är ute minst en gång per dag, ofta flera. Vissa dagar är inte syftet att faktiskt komma ut utan att klä på sig själv och då kommer de kanske inte så långt. Andra dagar tar de en tur med bussen och tillbaka, går och handlar något i affären eller postar brev.

Som kooperatör får man jobba en del. Vi föräldrar tar hand om all städning och inhandling av mat. Vi har även schemalagda arbetsdagar då vi är med och jobbar som personal. Istället för att stänga förskolan för personalens planeringsmöten går ett par föräldrar in och jobbar med barnen. Ett par gånger per år har vi gemensamma arbetsdagar då hela familjen är med och storstäder, sätter upp hyllor och målar väggar. En del tid tar det, men de pengar vi sparar på det här får vi igen i den lilla barngruppen med hög personaltäthet och stora fina lokaler! Vi är så nöjda!
videunge

Re: En hyllning till vår förskola!

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag håller med. Det finns fantastiska förskolor. Våran är en sån. Mellankillen (snart3) och hans kompisar får hjälpa till och får ett tack så klart. Pedagogen kommenterade att vår son " nog tror att de inte skulle klara sig utan honom". =D>

Allt drivs i en attityd av självklarhet och i samma lokaler håller pensionärer till. När det är lunch får några av barnen duka till dom och hälsa välkomna. Ibland har de också några pensionärer som kommer och bakar tex med barnen och de har även fått vara med i köket vid ngt tillfälle. Ute är dom varje dag och har skogen aldeldes brevid.

Där jobbar personal som jag tycker är fantastiskt duktiga och jag tycker mycket om dom och det gör barnen med. Dom har verkligen gått in för att lära känna varenda liten unge. När jag sa att vår son sover på mage så var det inge konstigheter ( njåja nästan, att knäppa selen bakfram tog lite tid att vänja sig vid :lol: ) enda kommentaren var, vad mysigt han ser ut att ha det! :D När jag behöver kan jag inte tänka mig något bättre ställe att ha barnen på när jag arbetar. Vi har även testat ett annat ställe och det är det bästa jag gjort att våga byta. Så jag tror att man skall lita på magkänslan och se hur pedagogerna bemöter barnen när man letar bra förskola.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Jag har gått in och delat tråden. Ni som vill diskutera förskolans vara eller inte vara är hjärtligt välkomna till tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=50514 :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Den andra tråden ser jättekonstig ut.
Uppfattade aldrig att det fanns någon debatt. Alla var ganska överens om att det är viktigt att förskolan är bra och att det finns barn som trivs.

Det är väl roligt med lite kackel högt och lågt och inget man behöver dela trådarna för.

Kunde förstått om det skett i barnafostran och såvidare där man ju vill ha ett ämne i en tråd.
Men här heter det kackel av en anledning. Nu blir det flera trådar om förskola.
Kackelforumet är väl tänkt också för annat än diskussioner runt barn.
Nu är jag ju inte så aktiv längre men kunde bara inte låta bli att reagera/tycka lite.

Ha en bra kväll! :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Jag delade tråden eftersom den startade med en tydlig önskan om att INTE göra det till en diskussion om förskolans vara eller icke vara utan endast visa på goda exempel på att det trots allt FINNS bra förskolor när man behöver dom. :wink: Alla diskussioner i ämnet går bra i den andra tråden, både positiva och negativa.

Mvh Admin.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Har också övervägande positiva erfarenheter från förskolan.
Upplever att de flesta har det faktiskt.
Det är ett komplement till hemmet i bästa fall.
Jag hade nog också hyllat dem när jag hade barn i den åldern.

Gick själv på lekis på 70-talet 3 timmar om dagen.
Det var inget vidare. Flickorna skulle leka i dockrummet och pojkarna i bilrummet(det är sant och jäg är ingen stenåldersmänniska). Fröknarna var i hundraårsåldern som jag upplevde det. Man skulle sitta i ring och dra i almanackan samt uppge vilken veckodag det var. Inte så kul.

Synen på barn och vad som är kunskap har förändrats. Det ska vi vara glada för. :D
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Ok förstår intentionen och då kanske mitt inlägg ovan hamnade fel.
Stryk bort det i så fall. Så viktigt inlägg i "debatten" ser jag det inte som.
Två underbara tonåringar

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vill bara säga TACK :P SaraMilana :heart:

Bortsett från "hygienkravet" - helt absurd förordning att inte barnen ska få vara med i köket #-o - blir man ju bara lycklig av att se, i din vackra skildring, hur bra barnen har det. Och föräldrarna. Och personalen ("pedagoger" eller ej. Medmänniskor!).

Så nära en storfamilj man kan komma.

Människor ska tas om hand av människor som håller av dem.

I min drömvision finns sådana här föräldrakooperativ i omedelbar anslutning till, eller direkt på, själva arbetsplatserna [-o<

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"