Vår snart 2,5åring (född i maj 2011) har varit en säker sovare sedan hon var pytteliten med något litet undantag i korta perioder. Hon blev storasyster i slutet av april i år och i och med det började hon strula lite vid läggningen. Hon verkar tycka det är roligt att ha en lillebror och har aldrig varit särskilt svartsjuk av sig på honom eller någon annan. Emellertid vill hon merparten av nätterna över till vår säng (det sistnämnda har vi haft problem med i perioder sedan långt innan hon blev storasyster o nu senast förstärktes det när vi i slutet av aug bytte dagis och det uppstår alltid när hon någon natt sov borta hos sin mormor/morfar eller farfar och farmor själv en natt - något hon gillar men som a l l t i d när hon sovit borta utan oss så går det jättebra där men i minst en vecka efteråt vaknar hon och vill över till vår säng).
Fråga nummer 1. Läggningproceduren.
Från att vi haft en läggningsprocedur på max 1 minut (där hon har skuttat glatt till sängen och lagt sig och sedan somnat själv på max 15 min) så har hon börjat göra allt för att hålla oss kvar, hon ligger kvar i sin lilla säng och "tappar" täcket, sin snuttefilt etc. Detta kan upprepa sig väldigt många gånger under 30-45 min varje kväll. Hon är hela tiden glad och så men blir ledsen (ibland helt hysterisk) om vi försöker ropa utanför dörren att hon får plocka upp täcket själv och/eller att hon ska sova och/eller när vi ramsar (det sistnämnda har lyckats minst bra - då har hon börjat storgråta och bli superledsen). Hur får vi bäst bort detta?
Fråga nummer 2. Vaknar i natten och ropar in oss i sitt rum för att vi ska bära över henne till vår säng (uppstår alltid när hon sovit hos någon av våra föräldrar någon natt vilket hon gör emellanåt + iom att hon bytte dagis+rätt ofta annars också numer).
Det här är egentligen det som är jobbigt tycker jag då jag har väldigt svårt att somna om + att hon ibland väcker lillebror. Hon vaknar alltså upp på natten, oftast precis vid 24-snåret, någon timme efter att vi har somnat Hon vaknar, är ledsen och ropar in oss i sitt rum och säger gråtandes att hon vill över till vår säng. De gångerna vi har försökt ramsa och/eller sagt att hon ska fortsätta sova i sin säng har det slutat med att hon har storgråtit, hulkat och blivit superduperhysterisk och ledsen.
Finns det någon som har några tips på hur vi kan göra för att försöka komma tillrätta med dessa två saker?
Taaaack snälla på förhand!
mvh
Kira