kura ut napp och kura in ramsa....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!
Det blir en liten tråd här i alla fall.
Lillebror är nu 6 månader och är en SOL, nöjd och glad över livet. Ålar/hasar sig genom tillvaron på jakt efter storebröderna och deras leksaker. Hade vi inte våra fasta mat och sovtider skulle jag nästan glömma bort honom ibland tror jag. :wink:

Men vi har börjat strula nattetid. Dumma jag införde napp vid 4 månaders ålder för att ena handen var formligen fastväxt i munnen dag som natt och jag upplevde det som ett hinder i hans försök att ta sig framåt i livet. Nu ska det ursliga saken stoppas in 711 gånger på natten istället, ja jag vet dumt, dumt, dumt. Men åla kan han i alla fall nu.... :wink:

Nu ska den bort i alla fall. Han tycks mest bli irriterad på natten när jag försöker stoppa in den men han kommer inte i ro utan den heller, ond cirkel.... storebror vaknar och säger mamma han är ledsen och hungrig, ge honom mat! 8)

Jag tänkte köra igång en minikur i kväll. Ska jag tänka kur från natt 2, han är ju sm:ad från början. Tänkte ta till vagnen och gästrummet för lite avskildhet i natt. Buff i säng tycks inte ta lika bra och jag tänkte slippa släpa ner sängen på nedervåningen. Samtidigt vill jag jobba in ramsan.

Tips på tillvägagångssätt?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SusanD »

Hej vännen, nu har du väl redan satt igång och förhoppningsvis även rett ut problemet med nappen. Men jag vill bara inflika att du tänker helt rätt, från natt 2 och sen framåt.

Vagna så lite som möjligt och låt ramsan ta över och göra jobbet.

Nu vill jag höra hur det gick också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Det är klart! :-) fick vagna första natten 2 gånger, andra natten betydligt kortare, avslutade alltid med ramsan. 3e natten flyttade vi tillbaka till brorsorna och lillebror lades i sängen. Ja sen har väl allt rullat på bra. :D ingennapp och ingen fingersugare. 8) ramsan sitter väl hyfsat :roll: har lite uppvak i vargtimmen ibland, han babblar och gymmar för fullt, har dragit ner dagsömnen till 20, 2h, 20. Mat i stora lass, ålar och klättrar sig fram genom tillvaron. :shock: :mrgreen:

Ger en ramsa vid uppvak, musik om han protesterar för vilt. Skulle kanske jobba bättre med ramsan..... :roll: Den gångna nattens gymövningar somnade jag i från och det gjorde lillebror oxå tydligen. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Men nu är attityden ute genom dörren. :-( 3e natten som han vaknar och är jätteledsen, han fastnar liksom direkt. Jaaaag kaaaaan inte soooova!! Han är hela tiden nyanserad men liksom ändå jätteledsen och kommer inte vidarw in i sömnen. Jag lyckas inte lugna honom så pass att han somnar varken med ramsa eller solfjäder trots att jag står läääääänge tills han i stort sett sover. Igår flyttade jag över honom till vagnen till slut och vagnade till sömns. Storebröderna kan inte heller sova. När det blir så här utdraget.

Fy nu känner jag mig värdelös som inte fixar det här. På dagarna är han en sol som vanligt.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SaraMilana »

Ja du, svårt att råda ett kurproffs. :wink: Allt det uppenbara har du väl redan koll på! Becksvart, massa frisk luft och fysiska utmaningar dagtid, lagom med sömn på schemat etc etc. Är det dags för vändningscirkus eller annat som bör övas på dagtid istället?

Vi har aldrig gjort några åtgärder nattetid, på natten sover man ju och det har mer stört än varit till nytta. Men ledsen får man ju absolut inte vara, det är klart du måste ingripa då.

Kanske kan du ha honom i vagn några nätter för att kunna vagna vid kris?

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Hahaha kurproffs vet jag väl inte... :-)

Jodå jag har koll på dagarna mat och sömn. Han ålar som ett proffs och är alltid med utomhus oxå inte i vagn utan på marken med full rörelsefrihet.

Han vänder sig utan problem åt alla håll. Han sover nog inte så bra en hel natt i vagn. Stor kille. Dessutom reser han sig till stående så jag är rädd att han ska ramla ur vagnen när jag inte är där... sele vill jag absolut inte ha.

Vi jobbar på med pangramsa och musik ett tag och hoppas på överseende från storebröderna.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Sarisparis »

Ni kan inte lâta lillabror sova nâgon annanstans under "kuren"? Typ ett gästrum, kontor, badrum? Resesäng är ju ett alternativ om ni inte vill kânka runt pâ spjälsängen. :wink:

Sâ att du inte känner att du stör storebrorsorna menar jag, sânt kan ju störa in pâ attityden tänker jag.

Lycka till!

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Jo så kan vi absolut göra. Men mörkläggningen är lite halvtaskig i de andra rummen..... jag funderar och återkommer. :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Sarisparis »

Aluminiumfolie 8)

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Folie är toppen. Men jag har gått och blivit bekväm... nu sover han i en resesäng i ett litet täkt i vårt sovrum. Mörkt har vi det. I natt blev det ingen kris ramsade två gånger men både klappade ich vaggade till sömbs vid sänggåendet..... nu är stackaren dundersnorig ich får kippa efter luft med öppen mun. :-( i kväll somnade han utan problem själv. Får se vad natten har att bjuda på.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Tutan »

Ja, är man förkyld kan det ju vara skönt att bli klappad lite extra... Här bjussar vi på service med vatten, snortorkning och en omgång nässpray på natten nu när dottern är förkyld och vaknar och beklagar sig på natten. Bara man vet att man kommer på banan när förkylningen är borta.

Jättebra att han somnade själv ikväll! =D> :D Hoppas inte förkylningen blir långvarig.

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Natten har gått bra. Lite ömk ich MYCKET snor men gan fixade allt sjäkv. Men de tidiga mornarna sitter i. 6.15 vaknade han i dag.....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Men herregud. Jag skriver som en kratta på telefonen!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Hur går det med förkylningen, kuren och tidiga mornar?

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Förkylningen är på upphällningen. De tidiga mornarna envisas han med. Han har väntat till 6-6.30 med att vakna de senaste dagarna men idag klämde han i med 5.30. :(

Likadant varje gång. Vaknar och pratar och bryter sen ihop. Jag kör pangramsa och musik. Han har flyttat in till bröderna igen och vargtimmen klarar vi oss från men dessa tidiga mornar. Grrrr :evil: :evil: :evil:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"