Flämtandningen svår!!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Tina-Stina

Flämtandningen svår!!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har tränat Lamaze profylaxen ett bra tag nu, men sedan magen blev större och barnet trycker mot lungorna har jag haft svårt att klara av att andas så länge som jag gjorde innan.. :?
Någon som har erfarenhet av det? Hoppas på bättring när magen sjunker. ( Är i vecka 35)
( klarar bara 30 sek nu!) :shock:

Har även sett Signekursen på nätet och undrar vad skillnaden är mellan den och Lamaze.
Någon som vet?
Tycker själv att Signekursen verkar vara en enklare variant av Lamaze...Har jag fel?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Vad duktigt du jobbar på med profylaxen!! =D> BRA! :D

Jag kommer ihåg att det var likadant för mig...Magen växte och det var svårare att hålla ut med flämtandningen.
Men jag övade så gott och länge jag kunde, och det blev bra i sista änden när förlossningen var.
Jag upplevde som du känner, att det blev bättre när magen sjönk i slutet.
Man "ska" ju öva och klara 2 minuter, eller minns jag fel? :shock:
Det är bara för att vara garderad, för så lång är inte en värk i verkligheten.

In genom näsan, pust-ut genom munnen, och så flämta, gör du så?

Signekursen känner jag inte till, jag gick Anna Wilsbys profylaxkurs.

Lycka till, och flämta på nu! Kör flera pass om dagen med flämtandningen, så blir det extra träning!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Signekursen är en utvecklad metod ur profylaxen, dock förenklad som handlar om avslappning. Andningen tas knappt upp. Fick ett ex. av min BM, men läste igenom och insåg snabbt att det inte räcker. Nej, hela kittet ska det vara.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Tack för svaren!
Skönt att höra att det var fler än mig som kände av att luften tog slut när magen växte! Då är det bara att köra på så gott det går.. in genom näsan och pust ut, visste jag inte! Har haft lite problem att börja flämtandningen..provade och fungerade perfekt!! :D

Tyckte med att Signekursen var förenklad, nästan bara avslappning såg det ut som..
Sedan står det att det gör mycket ont ändå.
:( Lamaze står det att smärtan ska försvinna...gör den det ni som fött med metoden? :?
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Det är så många som jag skickat info om profylax till, så jag kommer inte ihåg :oops: om du var en av dem?
I annat fall kan jag skicka det jag har och vet till dig via mail.

Den där pusten ut - den ska vara med halvöppen mun och avslappnade läppar. Läpparna liksom fladdrar lite vid utandningen, när man andats ut, tar flämtandningen vid, snabbt, snabbt in genom näsan.
Så fick vi lära oss på kursen, som är byggd efter Lamaze-metoden.

Smärtan försvinna, nej det tyckte jag inte helt.
Men det var en sådan MILSVID skillnad mot första förlossningen som slutade med sugklocka och operation av moderkaka :shock: :shock: att jämfört med det VAR det utan smärta.
Visst kändes det, men genom andningen blev alltihop FULLT hanterbart!
Man hade KONTROLL, visste vad man skulle göra, arbetade MED sin kropp, istället för att spjärna emot med allt vad jag hade, som jag gjorde första gången... :cry: Då visste jag tyvärr inte om profylax... :cry:

Svåraste biten är väl att slappna av, öva mycket på det!

kram anna
Renee

Inlägg av Renee »

Smärtan försvinna, nej det tyckte jag inte helt.
Men det var en sådan MILSVID skillnad mot första förlossningen som slutade med sugklocka och operation av moderkaka att jämfört med det VAR det utan smärta.
Visst kändes det, men genom andningen blev alltihop FULLT hanterbart!
Man hade KONTROLL, visste vad man skulle göra, arbetade MED sin kropp, istället för att spjärna emot med allt vad jag hade, som jag gjorde första gången... Då visste jag tyvärr inte om profylax...
Precis så upplevde jag det också! Jag gick också Profylaxgruppens kurs (Anna Wilsby) men övade inte så mkt som man egentligen borde gjort. Trots det gick det fantastiskt bra och jag behövde inte ens lustgas! Varmt bad gjorde det hela ännu lättare. Det enda jag saknade var en bm som kunde stötta mig i tekniken och framför allt guida mig under utdrivningsskedet. Lycka till med träningen och förlossningen!!!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jo, Renee...en stöttande barnmorska hade ju varit perfekt!
Men dom växer ju inte på träd precis... :cry:
Man KAN ju ha tur och få en äldre BM, som varit i branchen sedan 70-talet
Det som störde MIG mest vara att min BM konstant vägrade uppge hur öppen jag var (p.g.a infektionsrisk.)
Träningen bygger ju på att man andas, och ändrar andning allteftersom man öppnar sig, 3 olika stadier + flämtandningen.
Men hur skulle jag kunna VETA att jag andades rätt när jag inte visste hur öppen jag var. :?
Det fascinerande med det hela var att KROPPEN visste det!! :D
Jag kände att jag inte höll ut med den långsamma andningen, då kopplade jag på den snabbare o.s.v. När jag tagit till den sista, snabbaste, och visste att jag inte hade mer att ta till - ja då undersökte hon mig äntligen, och jag var då helt öppen!!! :D Kroppen fixade det! :D
Helt fantastiskt! :D

kram anna
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag hade samma bekymmer, det fanns liksom inte tillräckligt med luft ett tag (förutom min envetna luftrörskatarr...). Men mot slutet redde det upp sig och det gick lätt att komma upp i två minuter flämtandning.

Sedan vill jag bara trycka lite extra på att träna avslappning, precis som Anna säger. För min del så kan jag ärligt säga att det var en smärtfri förlossning, och jag tror att lika mycket berodde på att jag övat extra på att slappna av i underlivet. Den vanliga avslappningen hade jag s.a.s. gratis, eftersom jag tränat det i många år tidigare.

Rent praktiskt så hade jag nytta av att ha stöd för fötterna under utdrivningsskedet, för att kunna koncentrera mig på att slappna av på rätt ställe (låg på sidan). Och det enda dumma förslaget BMen kom med var att jag skulle själv hålla benet lyft när bebben skulle ut. Lite svårt att slappna av då...

Jag hade jättetur, som ramlade på en BM och BM-studerande som både förstod och trodde på andningen - och som gav maken en snabb uppfräschningskurs när det dragit igång. Men den som hade absolut mest betydelse var just maken. Han stod jämte och andades med mig genom värkarna, och det hjälpte oerhört mycket. En okunnig BM kan man ignorera, om man har stöd från sin partner.

Och som Anna skriver, så vet kroppen vilken andning som är aktuell. Eftersom hon sagt det, så brydde jag mig inte om hur öppen jag var och det funkade så bra så. :heart:

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej och tack för alla svar!
Jag har funderat en del över om man får någon typ av vägledning av bm.
Kan nog inte räkna med att få stöttning i metoden...
Intalar mig dock att allt kommer att gå bra. Klarade jag det sist efter 22 timmars förlossning med eda blockad o div, så ska det nog gå bättre nu! :D
Hade tänkt föda denna gång..inte förlösas.
Tack igen! :heart:
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Renee

Inlägg av Renee »

Tips: om du inte har möjlighet att gå någon kurs (se http://www.profylaxgruppen.com/index.php) kanske Anna Wilsbys nya bok Innan du föder vara bra hjälp att öva på egen hand?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Profylaxgruppen utbildar även s.k "doulas" En "doula" är en stödperson som övar med en innan förlossningen, och även följer med när det bär av.
Du kan ju söka på doula på nätet, coh se om du hittar någon i din närhet.

Räkna med 1/3 av tiden du födde första vändan, det brukar vara så :wink: Och då känns det genast mer överkomligt va?

Låter suveränt med att du tänker som du gör du har helt rätt attityd!! :D

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Undrar bara hur det går för dig med flämtandningen?
Går det bättre?

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :D Omedelbar succé för vårt nya forum, visst :?: :!: :lol:

:D Två minuters flämtandning är överkurs. En sammandragning tar sällan mer än en minut. En och en halv minut är vad Velly rekommenderar och det körde jag. Jag tränade två pass på tio minuter om dagen, ett på morgonen, ett på kvällen (båda i sängen). Jag la fem minuter på flämtandningen och tre på blåsa-på-ljuset och två på avslappning (och somnade som en gris :oops: ).

Jag glodde på sekundvisaren. Andades in, blåste ut (kraftigt genom munnen), andades in igen och ut genom näsan à la vanlig utandning, och startade sedan från nolläge med flämtandningen, så lätt och ytlig som möjligt, och lät den kulminera efter 45 sekunder - än snabbare, än ytligare - för att sedan lugna ner sig en liten aning "neråt" mot slutet av den inbillade kontraktionen.

Jag födde verkligen utan smärta. Dock inte utan arbete :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jodå, det verkar som det lossnat en hel del med flämtandningen nu. Klarar mellan 1.5 - 2 minuter.så det känns jättebra! :thumbsup:
Köpte även Anna wilsbys bok. Sambon gillar den skarpt! Han tycker att han fått mer koll på läget efter att ha läst den. :D
Hoppas man nu får föda normalt så att jag får användning av all träning bara.. :?
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lysande :D

:D LYCKA TILL :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022