2-åring och lunchvila

Skriv svar
hannah

2-åring och lunchvila

Inlägg av hannah »

Hej,

Min tvååring har sen en tid tillbaka tagit sjukt lång tid på sig att somna på dagen. Han är varken arg eller ledsen utan ligger bara och pratar och grejar och jag har väl snuddat vid tanken att han inte behöver sova middag längre. Han sover minst 12 timmar på natten aldrig någonsin med uppvaktning under den tiden. Men jag har också märkt att han tar tid på sig att somna oavsett hur mycket han sovit på natten eller hur trött han är. Enda gångerna han somnar snabbt är de väldigt få tillfällena då vi går med vagnen och kan ha ett skynke för utan att han river ner det. Han somnar också om man "hjälper" honom att ligga still med ben och armar. Det verkar helt enkelt som att han behöver bli sövd nu för tiden. Skulle ni tolka det som att han inte är tillräckligt trött eller att det är en övergående fas? Vi har aldrig tidigare behövt söva vare sig honom eller hans storasyrra. Han sover alltid, utan undantag, i sin vagn på dagen. Alltid stillastående på altanen. Om vi struntar i vad han håller på kastar han direkt av filten och försöker demontera vagnen från sitt fastspända läge och somnar inte.

Ska vi strunta i honom och låta honom ligga där så länge han är nöjd, eller ska vi kapitulera och börja hjälpa honom mer. Mer sövning alltså?

Med vänlig hälsning,
/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tin
Rådgivare/advisor

Re: 2-åring och lunchvila

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen,
ja många är de små som piggar på sig väldans runt 2 års strecket, för att sedan blir döds trötta igen när stora trotsen rullar in. Hur ser schemat ut?

Man kan dra ner långa luren till 45 min om man bedömer att de klarar det. Men om din lilla går på fsk behöver han nog 1.5 tim vila. Hela 3:e levnadsåret brukar man säga att sömnbehovet är ca. 13 tim/dygn.

Jag skulla låta honom ligga där och filosofera, början man "hjälpa" ställer man så mycket på ändå för liten. Det vi ser som hjälpa ser dom som om nåt är på tok, mamma är konstig, att liten inte kan somna själv och att det minsann är farligt att vara själv. Risken att falla i alla möjliga träsk är stor.

Så låt liten hålla på, ge honom ordentligt med tid att somna, nu har jag inte sett ert schema men kanske en senareläggning av luren en 30 minuter. Han är ju inte ledsen säger ni och han vilar även om han inte somnar. Och om vagnen ger mer underhållning än vila - byt till spjälisen på dagtid också, mörklägg och dra på lite mozart.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
hannah

Inlägg av hannah »

Hej Tin ochvtack för svar,

Schemat är så här:

19.30-8.00 natt
8.30 frukost
12.00 lunch
13.00 sova
Mellanmål
18.00 middag

Eftersom han tar 30 min på sig att somna på kvällen blir de bara 12h natt. På morgonen får vi alltid väcka.
De senaste dagarna, innan jag läste ditt inlägg, har vi låtit honom vara under lunchvilan. 2 dagar somnade han inte alls under 1,5h, och två dagar somnade han efter en dryg timme. Igår var han så övertrött att han somnade gråtande och vaknade gråtande. På kvällen tog det sen 1.5 timme för honom att somna. En typiskt övertrött kille kan man säga, så jag kör inte vidare på det spåret.

Eftersom han sover så bra på natten och vi kan förlänga den vid behov så tror jag inte att lunchvilan kommer att vara nödvändig så länge till. Tills han orkar hela dagen utan vila får vi helt enkelt se till att han somnar så länge vi har den kvar. När vi tar bort den kommer vi också förlänga natten. Som det är nu väcker vi på morgonen för att han ska sova lite av sin totala sömntid på dagen, men kanske vi ska väcka ännu tidigare?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej där,
hur går det?

Tänker på er.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"