Tålamod!?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Irisen

Tålamod!?

Inlägg av Irisen »

Jag undrar hur ni gör när tålamodet rinner ut i sanden? Min dotter är ett år, och det känns fel att bli arg på henne, men det blir jag ju ibland!! Och då bara slinker det ut tråkiga nej osv. Klappa fint och ojsan används utan problem när jag är på bra humör, fast är jag själv trött och sur så funkar det inte riktigt, då orkar jag inte riktigt vara den glade ledsagaren. Får man vara en arg ledsagare också, på så små stora barn?
Sara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är ledsen, men NEJ, det får man inte :cry: Du skrämmer bara slag på henne och gör henne rädd. Du är hennes överlevnadsgarant. Dina vredesutbrott - om och när de alltså är riktade direkt mot henne, inte annars :!: - är ett avståndstagande som för henne, faktiskt, är livshotande.

Minns att lilla barnet behöver vara i fred för dig också, inte bara du för henne. Tar du henne i bruk i två ansträngande tjugominuterspass om dagen, där ni bägge verkligen kämpar med någonting (man behöver inte flina och skratta hela tiden under arbetet, det gör man ju inte normalt så att säga :roll: :lol: ) som absolut måste bli färdigt, hur jobbigt det än är - man får hjälpas åt, sucka och stöna, handen om handen, försöka igen, verkligen framhärda, jobba HÅRT - så försäkrar jag dig att hon kommer att leka som en dröm efteråt, när ni äntligen är klara, och ta "semester" (och slippa dig) och du kan andas ut och göra något du njuter av själv.

Läs gärna "Till skamvrån med expertisen" på Diskussionsforum :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Irisen

Inlägg av Irisen »

Tack för ditt självklara svar! Det var väl det jag redan visste, och kände. Jag mår ju själv illa när jag på öppna förskolan ser hur vissa skäller och fyar på nio- månaders bebisar, vill verkligen inte vara sån själv. Antar att det var mitt dåliga samvete som behövde skriva av sig. Jag var ingen trevlig mamma just den dan jag skrev in om detta. och det visste jag om. Skönt att höra ditt sett att vara med barn. Och jag antar att jag ibland behöver bli påmind då och då. Tack igen!
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Känner igen det...speciellt när man är gravid igen...har inte riktigt det tålamod som krävs alltid..Men man får försöka ta sig i kragen och påminna sig om hur det ska vara. Hjälper att titta sig i spegeln varje morgon och säja "idag blir det en bra dag!" " Idag ska vi ha roligt!" (Låter löjligt, men det funkar!) :D
Sådana dagar är det ganska skönt att låta pappa el, någon ta hand om grynet någon timma medan man samlar ny energi. Om man har den möjligheten.. :)
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Irisen

Inlägg av Irisen »

Tackar Tina-Stina, skönt att läsa! Jag ska satsa på din spegelstund på trista dagar! :D
Kram Sara
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"