Ur Barnaboken (2004, sid 402-3):
"Hade jag en liten - eller inte så liten - sängvätare, skulle jag först och främst se till att barnet självt kunde göra någonting åt eländet så att andra slapp befatta sig med det.
Jag skulle ta det på den praktiska bogen: 'Vi gör så här - OM du skulle kissa i sängen.'
Jag skulle instruera sakligt och konkret. 'Du lägger det som är vått i tvättmaskinen. Så passar jag på att lägga dit lite mer i morgon, för jag ska ändå tvätta. Och sedan bäddar du med någon handduk och ett lakan, det vet du var det finns. Ska vi säga så? Bra.'
Jag skulle visa att jag begriper att det inte är särskilt kul. Å andra sidan skulle jag framhålla att det finns annat som inte heller är så kul. För mig till exempel - och så berätta målande om något trist som hänt (underförstått: man får stå ut ändå, tills det blir bättre).
Och jag skulle berätta, i nödfall till och med komponera, liknande upplevelse ur egen fatabur. Och jag blev ju en hyfsad vuxen ändå, eller hur? 'Så det går över, det vet jag.' Men roligt var det inte, och så vidare.
Jag skulle inte finkänsligt låtsas som ingenting.
Jag skulle inte heller föra väsen om kissandet (och naturligtvis INTE berätta för andra om saken).
Däremot skulle jag föra väsen om nu ungen inte skötte det praktiska, så som det var sagt - även om det var jag som hittat på det - och se det hela som någon sorts städningsuppgift. - -
Och jag skulle vidare systematiskt se till att barnet fick sig MINST ETT GOTT SKRATT OM DAGEN, speciellt då till kvällen."