45-minuter
-
Piggelin
45-minuter
Hej,
min lilla tjej är ingen dagsovare. Oftast vaknar hon innan 45-minuterspassen är slut, jag brukar då ignorera henne om hon är nöjd, men hur ska jag göra när hon INTE är det? Vad är viktigast att 1) att ta upp henne lugn eller 2) att det blir exakt 45 minuters vila?
Någon som har bra tips på att komma tillrätta med detta?
/P
min lilla tjej är ingen dagsovare. Oftast vaknar hon innan 45-minuterspassen är slut, jag brukar då ignorera henne om hon är nöjd, men hur ska jag göra när hon INTE är det? Vad är viktigast att 1) att ta upp henne lugn eller 2) att det blir exakt 45 minuters vila?
Någon som har bra tips på att komma tillrätta med detta?
/P
hoppas det kan vara till hjälp.
*kram och lycka till med sovandet*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
1) att ta upp henne lugn. Med glädje.
Men inom marginalkvarten, om inte schemat ska rubbas.
Ramsa gärna glatt och högt x4 om hon vaknar alltför tidigt för din smak, helt upplysnngsvis, så hon förstår att det är meningen att hon ska sova lite till. På så vis kan du få till ett omsomnande, om du har tur - och låter henne då sova över tiden, dvs fram till (högst) en kvart senare.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Piggelin
Tack Anna!
Men alltså, du skriver:
"1) att ta upp henne lugn. Med glädje.
Men inom marginalkvarten, om inte schemat ska rubbas."
Jag förstår inte riktigt. Det är ju alltid inom marginalkvarten, åt minushållet, eftersom hon har sovit för kort. Eller menar du att jag får ta upp henne lugn inom 45 minuter minus marginalkvart?
Kan tillägga att de senaste två dagarna har jag tagit upp henne på 45 minuter prick, vaken och GLAD. Härligt!
/Piggelin
Men alltså, du skriver:
"1) att ta upp henne lugn. Med glädje.
Men inom marginalkvarten, om inte schemat ska rubbas."
Jag förstår inte riktigt. Det är ju alltid inom marginalkvarten, åt minushållet, eftersom hon har sovit för kort. Eller menar du att jag får ta upp henne lugn inom 45 minuter minus marginalkvart?
Kan tillägga att de senaste två dagarna har jag tagit upp henne på 45 minuter prick, vaken och GLAD. Härligt!
/Piggelin
-
Nancy
Dristar mig att svara även om jag inte är AnnaW
Du kan alltså ta upp lugn och glad om barnet sovit minst 30 min eftersom det då är inom marginalkvart.
Att vakna för tidigt innebär ju inte alltid att det är inom marginalerna
Härligt att det funkat så bra de sista dagarna
Gissar att det går åt rätt håll men om det kommer en dag med krångel så vet du ju hur du skall hantera det.
Du kan alltså ta upp lugn och glad om barnet sovit minst 30 min eftersom det då är inom marginalkvart.
Att vakna för tidigt innebär ju inte alltid att det är inom marginalerna
Härligt att det funkat så bra de sista dagarna
-
Piggelin
Tack NancyDrew! Vill absolut av svar från dej, här kryllar ju av kloka människor.
Nu ska vi bara kolla så att jag har förstått detta:
* marginalkvart kan användas på 45-minuterslurar på så sätt att om barnet vaknar mellan 30-45 minuter är det OK, men barnet ska inte sova mer än max 45 minuter?
* om barnet vaknar och somnar om är det OK om sovtiden totalt sett är mindre än 45 minuter och luren ryms inom bortre marginalkvarten?
Svårtsvårt...
/P
Nu ska vi bara kolla så att jag har förstått detta:
* marginalkvart kan användas på 45-minuterslurar på så sätt att om barnet vaknar mellan 30-45 minuter är det OK, men barnet ska inte sova mer än max 45 minuter?
* om barnet vaknar och somnar om är det OK om sovtiden totalt sett är mindre än 45 minuter och luren ryms inom bortre marginalkvarten?
Svårtsvårt...
/P
-
Nancy
Hej Piggelin
Åh jag önskar att jag kunde svara tvärsäkert på dina frågor men jag har själv aldrig riktigt greppat detta med marginalkvartar till 100%
Gör ett försök:
1. Ja, 30-45 min är inom marginalkvart.
Däremot vet jag inte om det är ok att sova MER än 45 min.
2. Ja, luren skall rymmas inom bortre kvarten. Tex 15.30 om sovtiden är till 15.15.
Hoppas du kan få bättre svar på dina frågor
Åh jag önskar att jag kunde svara tvärsäkert på dina frågor men jag har själv aldrig riktigt greppat detta med marginalkvartar till 100%
Gör ett försök:
1. Ja, 30-45 min är inom marginalkvart.
2. Ja, luren skall rymmas inom bortre kvarten. Tex 15.30 om sovtiden är till 15.15.
Hoppas du kan få bättre svar på dina frågor
-
annawahlgren
Marginalkvarten ska alltså INTE användas på (20- eller) 45-minuterslurar. Sover barnet snyggt och prydligt, ska hon väckas efter exakt (20 resp.) 45 minuter och kommer snart att vakna själv exakt då, eftersom det är naturliga s k sömnrytmspass. (Det är däremot inte 30 min.)
Jag fick intrycket att du ställde din fråga efter att hon INTE var nöjd, dvs vaknade tidigare än hon skulle och var missnöjd, och jag menade att det viktigaste var att hon var lugn när du tog upp henne, inte att du då skulle gå efter exakta tiden och ta upp henne olycklig. För det får man bara inte göra - då "räddar" man ju barnet och bekräftar all världens vargars läbbiga närvaro. Hon ska lugnas där hon ligger.
Men i NancyDrews svar om 2) håller jag fullkomligt med. Där har vi alltså fått till ett omsomnade efter viss vakentid, dvs det blev aldrig någon 45-min-lur. Då siktar man på en efterföljande 20-minuters i stället och kan få ihop den med hjälp av marginalkvarten, som alltså inte behöver vara just 15 min utan lika gärna 5 eller 10, så resultatet blir just 20!
Klarare eller ännu värre
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Piggelin
-
annawahlgren