Hjälp, sömnen funkar inte som den ska!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ingela

Hjälp, sömnen funkar inte som den ska!!!!

Inlägg av Ingela »

Hej jag har tidigare skrivit på baruppfostran, fick inga svar, kanske hamnade fel.
Joel ett år har sovit 11 h varje natt tills nu för ca två månader sedan. Förr funkade allt jättebra, han somnade lugnt och fint själv på kvällen sov nästan alltid hela natten och sov även bra på dagarna. Men sedan började tänder komma och han sov oroligt, men vi fortsatte i samma spår och höll tider men ramsorna och buffningen slutade fungera. Det som funkar är att lägga handen på hans rumpa och ha den där och när han blir orolig så klappar jag honom försiktigt. Det har funkat jättebra i lugningssyfte. Men problemet är att han vaknar minst en gång i timmen. Vi mår inte bra någon av oss pojke och mamma behöver sin sömn. Jag behöver hjälp, vad ska jag göra, var får jag tag på info om hur jag får kontrollen igen. Nu känns det som jag tappat all kontroll som jag innan hade. Vi ska ha barn igen om ca 3 månader och vi behöver ladda..Sedan en vecka tillbaka har vi kaos hemma, jag är orolig en så länge är han fortfarande en solstråle på dagen konstigt nog. Vi har kört standardmodellen och följt tipsen från barnaboken sedan joel var fyra månader.....Hjälp
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Börja om från början - börja om på nytt; du vet den gamla dängan :wink: !

:D För precis som du säger så har du tappat spåret helt. Då behöver du hjälp att komma upp på banan igen och det får du om du kör en regelrätt kur! Back to basic liksom! För alla!

:idea: Spika schema och öva upp ramsan. Buffa ska du inte behöva göra längre utan använd tillrättaläggande och ev solfjädern vid verkig kris.

:idea: Ramsan är universalverktyget. Men rätt tryck i ramsan kan du både lägga till rätta, buffa och solfjädra med trycket och attityden i ramsan. Det är inte den fysiska närvaron vid buffning som är grejen - utan det handlar om att förmedla lugn. Det ska du nu göra med ramsan. Om man inte kan "se" det så lyckas man heller inte med ramsan. Så TRO på ramsan - då gör barnet det också!

:idea: Att han lugnar sig med klapp i rumpan är ju mycket förståeligt. Jag hade själv velat bli masserad nätterna igenom om jag fick välja :P :lol: ! Ska bli katt i mitt nästa liv.... Hur som helst - det funkar ju inte så varför då hålla på med det? HAde det fungerat som en lugnande lösning så hade ju frekvensen i antalet klappanden minskat från natt till natt. Om det isället ökar så vittnar det om att barnet blir än mer oroligt av att sova. Dina klappar är en kortsiktig lösning - att verktyga enligt kuren är en långsiktig lösning. För båda!

:idea: Läs på om kuren igen och börja från början. Höj dig över situationen och tuta och kör. Ramsan ska alltid följa barnets ljudvolym :wink: och ligga ett par tonarter högre. Så som barnet fråga får det svar med ramsan. Häng med i svängarna. Backa mer och mer på verktygandet för varje dag. Han kan och du kan - make it happen :thumbsup: !
Ingela

Första kvällen

Inlägg av Ingela »

Jag tryckte ut alla papper från nätet och nu har jag börjat igen, jag tror jag behövde höra någon säga än en gång detta funkar.. Började väl tvivla...jag känner mig trött men peppad...upptäckte också några fel vi har gjort, som nu känns ganska osmarta...Tack för peppningen...Ingela
Ingela

Re: Första kvällen

Inlägg av Ingela »

:shock: måste bara tillägga att vi började igår med nya schemat och vi införde extra tupplur på em och bara den verkar ha gjort susen..Kl är 4:30 på morgonen och min lilla älskling sover fortfarande. Han somnade även till ramsan igår :P :P Nu ger jag mig aldrig, känns fint att han får sova ordentligt.... :P :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra! Barn VILL sova ostört - precis som vi själva. Att barn sover ostört på nätterna är en win/win-situation :thumbsup: !

:idea: Ofta är det så att när man väl bestämt sig för att agera så funkar saker och ting helt plötsligt :shock: . Det säger en hel del om vilken stor roll attityden har :D !
Ingela

Inlägg av Ingela »

:P :P Nu sover han så fint varje natt...11 timmar och mamma och pappa är också utvilade, efter två månaders helvete rent ut sagt....Fjärde eller femte lugna natten hemma.....min pojke är en liten solstråle igen....Tack Mamma Mammut
Jag har lärt mig en sak..en viktig en att inte underskatta Annas metoder... :roll: [/b]
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt - jag blir så glad för er skull! Bra gjort :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"