Har jag missuppfattat snyftfrågorna? (2,5 år)

carin73

Har jag missuppfattat snyftfrågorna? (2,5 år)

Inlägg av carin73 »

Något jag trodde snabbt skulle gå över under julhelgen (bortresta) har blivit mer av rutin och nu börjar jag bli osäker på om jag förstått hans frågor rätt? Hur tolkar andra det? Skulle behöva ett gott råd. :!:

Scenario:
Varje morgon vaknar killen runt 6 (istället för 7) och snyftar lågmält. Han står upp i sängen (det hörs och han har märken på kinden av att luta huvudet mot kanten) och låter som om vi glömt honom. I julas hördes bajs i böjan/mamma/pappa/ja ha sovi kart/lill komma upp. Orden upphörde efter ett par dagars bestämt ramsande. Men snyftandet fortsätter. :cry:

Antingen svarar han på ramsorna med gråt men efter sista ramsan med tystnad, 3-5 minuter senare, börjar han sakta snyfta igen och det tilltar. Eller så blir han tyst direkt, men börjar snyfta igen efter ett par minuter. Så håller det på till 7 oavsett ton i ramsandet och trots min bestämda övertygelse om att alla soooover och klockan är inte 7! :idea:

Har även gått in vid första pip ett par morgnar, lagt honom ner och ramsat ut, som vanligt. Då gråter han och säger sovi kart/dumma. Blir tyst en stund, och så börjar det om igen...

Somnar som en sten på kvällen som vanligt, kl 19. Är glad och längtar till sängen. Sover fortfarande 45 min-1 timme på dagen. Fast i går snyftade han sig igenom hela dagsluren (1h och 15 min! :shock: - trodde in i det sista att han skulle somna :roll: ). Jag pysslade med annat och ramsade bara en enstaka gång eftersom han faktiskt frågade väldigt lågmält och jag inte "hörde". Tänkte att jag kanske var för överkoncentrerad...

Ibland under blöjbytet senare på morgonen har jag påmint honom glatt att "man kan ju ligga ner och sjunga lite om man vaknar tidigt". "Mmmm" säger han då. Och ibland när vi tar upp honom säger han "ja har väntat vid kanten". (Jasså :?: :!: det har vi iiiiiinte märkt :evil: )

När vi "väcker" honom går vi förstås in och säger "god morgon god morgon - äntligen en ny dag - har du sovit gott?" som om vi inte hört ett pip från hans rum.

När vi lyfter ur honom blir han snabbt glad och hämtar en leksak, dock rödgråten.

Är detta några sorts 2,5-årsspöken? Trodde att han frågade - "är det verkligen morgon?", "var är alla?" och har försökt svara "här är vi, vi sover, precis som resten av världen, lägg dig ner du med och sov eller vila en stund till preciiiiiiis som vanligt så kommer vi runt 7".

Men krävs det svar på detta i 3 veckor eller misstolkar jag hans frågor? Det är så tråkigt att höra honom vakna så varje morgon... :cry:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du misstänker nog rätt. Här behövs lite andra bananer, efter så pass lång tid.

Av någon anledning har han fått för sig att det är synd om honom, som står där vid kanten och snyftar... :cry:

Det är inget "vanligt 2,5-årsbeteende" om du frågar mig - men små älsklingar, särskilt herrar, kan lätt få för sig att de har det svåååårt :roll: vilket de strängt taget inte har alls, och får de då det berkäftat på ett eller annat vis av förstående mamma/kvinna, är det kört, om man säger :evil: :lol:

:arrow: Mer skratt-till-go'nattet (utanför rummet) även om han hemskt gärna vill sova - underbart så :!:

:arrow: Ett betydligt hurtigare god-morgon - byt ut "äntligen är det morgon" mot "NU är det morgon, kuuuul va :!:" så han inte får (fortsatt) för sig att han bara har stått ut och väntat och haft ett elände. Mot nya äventyr, alltså :wink: :lol: I stället för hans pysslande med leksak bör en gemenskapens programpunkt stå för dörren :idea:

:arrow: Och inga frågor :shock: Pröva "Har du sovit gott?" på din karl och du kommer att få höra... ja, vadå, hmhm :?: Bara deklarera förtjust att "ÅÅÅÅ vad du har sovit gott HELA natten :!: Tills han tror på det själv (och gör det).

:arrow: Förslag om vad han bör/kan göra, om och när han inte skulle sova - glöm det :shock: :lol: Den sortens "livskriser" får han lösa själv. Du kan och ska inte försöka göra det åt honom :!: Det hjälper honom inte, tvärtom :shock:

Bär dig alltså åt som om allting är alldeles underbart i sin ordning och glöm inte det övergripande budskapet: PÅ NATTEN SOVER MAN.

Beklaganden eller konstateranden över att han "väntat vid kanten" :cry: :cry: bemöter du bara med ett glatt och intresserat OJ DÅ, med den mer eller mindre uttalade undertonen: "Varför i fridens dar då :?: :!: Det är ju mycket skönare att ligga ner och sova så gott :!: "

Så bryt mönstret med en gladare och - just det - Självklar Attityd :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack Anna för klara råd och tydliga förklaringar! :lol: :lol: Det är bara för underbart att få svar från dig. :wink:

Tänk, jag kände på mig att råd om hur han löser sin livskris om han vaknar tidigt var överkurs. :x Nu är det andra takter, raka rör och inte synd om nån! Ännu mer skratt-till-gonatt och hurtig frukostklubb! :D

Bara för att jag fick ändan ur och skrev detta så inleddes även kvällen med snyftande :!: :!: på vers 3 på utramsan. :shock: Nej nu ska det sovas till 7 och det ska grejas de närmsta morgnarna! :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Tack för varma ord :D Rapport emotses :lol:
carin73

Rapport 1

Inlägg av carin73 »

Morgon 1 på miniantisnyftkuren:
Vaknade 06.40 med snyftande. Tyvärr hörde jag (faktiskt) inte detta och stormade istället in 06.45 med ett "hurra vilken härlig morgon vad gott du sovit heeela långa natten :!:". "Snyft, ha bajs i blöjan... :cry: :cry: " vilket besvarade med "Ojdå... har du sett vad mycket snö det är ute :!: " (inte mer än igår men lockade ungen att titta ut och säga "Oj...." och glömma eventuella sorgsna miner) - "Nu ska vi gå och titta var pappa sovit i natt (i gästrummet p g a mindre operation dock heeeemska smärtor - :wink: ).

Kväll 1:
Ännu mer skratt och doktor-Olle-bus. :lol: Sorgsna snyftanden efter glad och trygg utramsa. Varje gång vi passerade dörren faktiskt i nästan 20 min. Pappa ramsar hurtigare än någonsin. Nöjd. Ett par snyftningar och gråtutrop till, somnade sedan.

Kanske dags att återinföra bekräftelseramsan några gånger?

Varma hälsningar
Carin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D ¨Pris och beröm :lol:

:D När nu snyftandet inte får någon snyftig tröst-uppmärksamhet, får vi ju se vad han hittar på... Ha! :lol:

Visst är livet underbart med ständigt nya fräscha utmaningar :?: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Nej, jag tror inte han behöver bekräftelseramsan, gamle mannen. Han vet vad som gäller.
carin73

rapport dygn 2

Inlägg av carin73 »

Ingen bekräftelseramsa alltså. Tack tack. Japp, klart härligt med utmaningar - speciellt när man har verktyg som man är säker på att man använder rätt! 8)

Morgon 2:
Ungefär som morgon 1. Positivt att herrn vaknar först 06.40 och inte 06, vilket han i o f s kanske gör, men bestämt sig för att somna om. :idea: Mamma stormar in 06.44 med friskt humör. Herrn står vid kanten och snyftar - vilket mor tar noll (märkbar) notis om. Upp och hoppa! Ser redan fram emot morgon 3! När ska den sköna morgonsången åter hamna på dagordningen? Längtar! "Håhåjaja, å de båse täna da..." 8)

Kväll 2:
Alla kryper omkring i vardagsrummet på rad och uppför trappan och in i sovrummet - som pappa gör dessa dagar (kryckor - men kryper ibland :roll:) - jättekul! Innan dess äter vi barntår. Godnattsången blir galen med "fel" ord här och där, ändå lyckas man tydligen skaka fram lite snyft till sista versen. Stackars liten. :cry: Not. :evil: Fortsätter ca 5 min efter utramsan medan ma & pa högljutt diskuterar villor på Hemnet, allt är ju alldeles underbart i sin ordning där inne. :wink:
carin73

rapport dygn 3 och 4

Inlägg av carin73 »

Morgon 3:
Nytt trix. När mor öppnar dörren och säger HEJ!!! :lol: höres ett snyftande "STOR HAND..." - för andra morgonen i rad. Första gången "gick jag på det" och sade stackars dig, för den hade tydligen somnat, :cry: oj vad obehagligt det måste kännas, :x jag gick direkt fram och masserade lite och vinkade lite. Men insåg att han fick vatten på sin kvarn genom att mamma kom till undsättning omedelbart. :evil: Så denna morgon när jag möts av ett snyftande "stor hand" svarade jag skolboksenligt "OJDÅ!" :wink: för att istället fokusera på hur roligt det är med en ny dag och "kom ska vi se om det snöat INATT DÅ?" varav han nyfiket trampar till fotänden för att se ut genom fönstret och glömmer stackars handen. 8) SEDAN masserade jag handen lite... mer förbigående. Han verkade undra vad jag sysslade med.. :!:

Kväll 3:
MYCKET framgångsrik. Pratade med nallen efter utramsan och snyftade nada! har poletten trillat ner?

Morgon 4:
Upprepar några ord kl 06.30. Dock inget snyftande. 06.50 börjar dagen enl mor (och herrn utbrister "STOR HAND" :shock: (tricket är gammalt nu, grabben!) men INGET snyft! Han står förvisso upp och verkar ha varit vaken ett tag (hallå? varför? hur skönt är det inte att ligga och dra sig? :?: men det är väl herrns problem) men inget snyft eller gråt!

Men vi ropar inte hej ännu. Dock känns det skönt att slippa höra det eviga snyftandet morgon och kväll.

Hej hej, om någon nu velat följa denna antisnyftminikur... :lol:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vad spännade :!: SÅ bra jobbat :!: Är imponerad av följetongen och läser vidare :D :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig lektyr :lol: Tack vare dig har vi nu en upplyftande snyft-tråd också, att hänvisa andra behövande till :lol: :lol: :lol: Tack för det :wink: :!:

Ja, tänk att jag tror att polletten har trillat ner. En liten anti-snyft-minikur blev det alltså :lol:

Så låt den ligga kvar där den ligger så fint :lol:

Barns nyfikenhet är en guldgruva. Och som jag sagt förr - man ska tacka gudarna, eller rättare sagt de små barnen, för att de är så underbart lättlurade :lol:
carin73

rapport kväll 4 och följande

Inlägg av carin73 »

Hej! (törs vi ropa nu!)

Så verkar trenden vara bruten tack vare förtydliganden och en knuff i rätt riktning av Anna! :lol:

Ett par snyfttrix har vi gått igenom och mamma (som övat mest) har lärt sig att bemöta så gott som alla - mer eller mindre stora trix - med "OJDÅ". Det gäller att tänka efter före, sonen börjar bli smart. :!:

Morgonen börjar fortfarande ibland med småsnyft direkt när han vaknar, men det sker inte längre kl 06.00 - då han förmodligen vaknar till av andras toabesök, krypande i trappen (jo, pappa har fortfarande kryckor :roll:) o dyl men somnar om precis som förr i tiden, utan snarare 06.40-45 vilket är mer ok. Eftersom snyftet ägnas 0,0 uppmärksamhet slutar det i princip samtidigt som det "OJDÅ" som besvarar morgonens världsrapport ("STOR HAND", "BAJSIBÖJAN" men nu även ett snyftande "BATTEJIEJ..." = "fyrverkerier" vilka inte var så populära på nyårsaftonseftermiddagen då han gömde sig i klädkammaren - tänk om han hört 12-slaget! :shock: ). Fyrverkerier - nu? Njae... :wink:

För en dryg vecka sedan hade jag nog fortsatt gått direkt fram, tröstat, kramats och undrat vad han är ledsen för idag då? :cry: (Kanske inte fullt så dramatiskt, men ni förstår inställningen jag haft och som med all säkerhet signalerats utåt? :!: ) Och så hade han snyftat vidare och varit ynklig en längre stund. Inget fel i att trösta, men han har ju inget att vara ledsen över, det vet jag ju. Det är inte synd om honom att sova till runt 7, vakna i en skön och gosig säng, med älsklingsnallen.

Nu är det mera "hej och gomorron vad kul att se dig, och du och nallen måste ha sovit hur gott som helst ni snarkat så mamma och pappa fick ha öronproppar, kom ska vi titta hur mycket det har snöat IDAG DÅ! å titta hur många soptunnor som gått ut på gatan alldeles själva, undrar om sopbilen ska komma idag, vad tror du?".

Snyftandet på kvällen har helt upphört. Istället sjöngs det igår på en härlig Mora Träsk-låt efter en liveföreställning i helgen. :lol:

Mina försök till förklaringar om hur han löser livskrisen, som jag provade några gånger före minisyftkuren (utan resultat) typ: "ligga ner och vänta för vi kommer vid 7 imorgon som vanligt" satte tydligen någon form av spår dock. :evil: Tidigare idag på IKEA, när vi passerade sovavdelningen upprepar lille farbrorn, "nattonatt, sovo gott, mamma kommer halsu". :shock: :shock: Någon sorts blandning av vår ramsa och mamma kommer vid 7.

Vi har hunnit med en febersväng i helgen, där jag föll till föga och smög in med en mugg vatten då han vaknade runt 02 och mer grät än snyftade. Det kändes helt rätt, han svepte nästan hela, viskade "de jäckej nu", lade sig ner och somnade om. Sov sedan till 07.15 då han väcktes - jättevarm - och glad! :D

Varma hälsningar
Carin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, det var det underbaraste på IKEA. Och vattnet :lol:

Bra jobbat, lysande jobbat - tänk så skönt för lilla älsklingen att slippa vara synd om (hemska öde :evil: ) :!:

Pris och beröm :!: :lol:

Och det ska du ha för din glänsande förmåga att skildra hela "dramat" också :wink: :lol:
carin73

ingen framgång utan bakslag?

Inlägg av carin73 »

Bakslag i morse. Farbrorn vaknade kl 6 av ljud i huset och började snyfta igen, så sakteliga. :roll: (Ge upp!)

Mamma ramsar 06.15, tydligt, vänligt men bestämt.
Ramsa 1
Snyft stegras snabbt till gråt 2 sek. Paus (så mamma får ramsa no 2 :wink: )
Ramsa 2
Mer gråt. Paus.
Ramsa 3
Snyft. Paus.
Ramsa 4
Tystnad. (Är det det som kallas punktsättande ramsa? 8) )

Knäpptyst till 06.45 då mor går in. Han måste ju ha lagt sig ner och somnat om? Nix. :x Står upp, hängades mot kanten... sedan 06??? :shock: :shock:

HEEEEEJ! Vad skönt du sovit hela natten, och nalle också, nu ska vi se om dockan sovit klart ja titta! men VEM är det som kommer i trappen, spöket Laban? "Boho" säger pappa. Skratt från sonen, dock tveksamt. Tror jag det, vem vill stå upp nyvaken i 45 min? :?

Inget jag kan göra, tyvärr tyvärr! Grrr... :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D För mycket ramsande :shock: :!:

Två omgångar får du ransonera dig till :!: Annars blir det underhållning och då har ju morgonen verkligen kommit.

(Men vilken härlig morgon - bra jobbat :lol: )
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"