jag gör fel men vad är rätt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessinell

jag gör fel men vad är rätt

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Nu är allt alldeles galet. Vi kan inte hjälpa Joar att komma till ro längre :oops: . Han är är alldeles till sig vid läggning och vargtimme (8-månader :!: )

Inför läggning badar vi och nattslurkar och allt är precis så glatt och skoj som det ska vara :D . Vi lägger tillrätta och går ut med ramsa. Från sängen hörs ingenting förrän efter ett par minuter. Då Lilleman ger signal. I mistlurston. Han har rest sig upp och det tar inte lång stund innan han arbetat upp sig rejält. Hostskrikattacker där rösten hans skär sig i strupen.

Vi går in och lägger tillrätta eftersom vi inte tror att han kan sätta sig ner, solfjäder och ramsar ut. Och samma procedur upprepar sig. Igen och igen. Fem-sex gånger går vi in och lägger honom ner och de två senaste kvällarna har jag efter 40 minuter inte klarat av att ramsa utanför längre utan satt mig vid sängen och nynnat :oops: .

Jag anar att jag gör fel som går in och lägger honom ner så fort han reser sig upp istället för att ramsa utanför men de gånger jag ramsar tycks han inte höra mig annat. Han lugnar sig bara när vi går in.

Hur gör ni andra när barnen ställer sig upp så väl vid läggning som under vargtimme?
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, den här trafiken blir dessvärre bara mer och mer utdragen om inte NI bryter mönstret. Nu hamnade du sittandes och nynnandes, och det hjälpte (kanske) för stunden - men OM det vore "rätt" (för den goda sömnen) skulle det ju inte hända nästa natt igen och nästa och nästa, eller hur? Och fler och fler gånger... längre och längre...

Så detta lugnar honom tyvärr inte och gör honom inte trygg nog i sig själv avv (våga) sova och somna om själv. Tväretom lär du honom nu att det är farligt att vara ensam därinne och att ditt fysiska beskydd behövs där och då (och i evigheten :cry: ) för Vargen. Vilket ju faktiskt inte ens är sant.

Så lär honom inte det. Det är inte snällt.

Han kan säkerligen både sätta sig ner (om inte annat så med hjälp av spälorna) och med det också lägga sig. Men han gör det inte så länge ni gör det åt honom.

Läs i Tips på vägen om små barn som ställer sig upp :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS När han alltså somnat, i vilken ställning det nu blir, på ramsan och ingenting annat, går ni in efter tio minuter (inte tjugo) och lägger honom rätt. Då kan ni t o m lyfta honom rätt utan att han märker det.

Svalt, för att inte säga kallt, i rummet :!: :wink:
Jessinell

.

Inlägg av Jessinell »

Jag ÄLSKAR dig, Anna! :heart:

Dina råd och ditt tankesätt är numera ovärderliga rättesnören, jag hade stått mig slätt utan SHN och den här sidan :D . Mot tidigare 40 minuter tog det bara 10 minuter i kväll. Ramsan bet!!! :sleep:

Och det enda jag behövde göra var att ta av mig mesproppskostymen, som jag bara sätter på mig när det handlar om Joar och ikläda mig min vanliga dräkt, ATTITYDEN, som jag ju använder i allsköns andra vardagliga sammanhang för att nå mina mål.

Det knäppa är egentligen att jag VISSTE vad du skulle svara på min fråga, jag tycker mig känna metoden och verktygen så pass bra, men likväl, inte förrän man får det skrivet på näsan inser man vad man har att göra. :oops:

Än en gång, stort tack!
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härliga människa :lol: TACK :lol: :lol: :lol:

Ja, häng undan mesproppskostymen. Eller varför inte ge den till Vargen :wink: Han kan behöva den i kylan... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"