Vår dotter är 7 veckor och har sedan dryga 2 v ålder haft svårare och svårare att somna på kvällen. Nu somnar hon ca kl 22.30 och sover i någon timma, sedan vaknar hon och gnäller. Detta gnäll brukar stegras till skrik och det enda som hjälper är att amma. Hon vill gärna ligga och småtutta, men jag sover inte bra då. Nappen kan hjälpa, tills den åker ut.
Oftast somnar vi runt småtimmarna, kl 3-4 på morgoonen och sedan brukar jag och dottern ligga och sova till 12- 12.30 med aminingsuppehåll. Dels för att hon sover bra då och ej är vaken som på natten, men ockå för att jag ej fått många timmars sömn när klockan är 7-8 på morgonen. Värre är det för min man som går upp 6.30. BVC säger att det inte alls kan påverka dotterns nattsömn att hon sover så länge på förmiddagen och själv behöver jag ju sova nån gång. De säger att det ej går att vända på hennes dygn vid hennes ålder. HUR ska vi göra? SHN-kuren är hon väl för ung för? Jag har tänkt införa standardmodellen och har läst om den i Barnaboken. Men min grötiga hjärna, påverkad av amning och total sömnbrist, kan ej få till ett bra schema.... Men kan standardmodellen hjälpa oss?? Kan tilläggas att hon ligger i egen korg och inte går att lugnas genom att ligga i min säng, förutom om hon får suga på bröstet. På dagen sover hon rätt mkt, är vaken en stund på sen em/kväll, upp till 3-4 h i sträck om vi har tur. Jag är desperat efter hjälp och kanske kan Anna ge oss råd? Mitt sista hopp!
HJÄLP!! Hur får vi vår 7-veckors flicka att
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vad bvc säger här är, om du (eller de) ursäktar, rena rappakaljan. Det går alldeles utmärkt att vända på dygnet
Jag föreslår att du noga tar del av "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som finns både i Barnaboken ("Bekymmer? Sömn" i femte delen) och här på forumet under "SHN - så här kan det gå till".
Satsa, tuta och kör
Vi finns här för dig.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!
Tack för svaret! Jag ska läsa om Samuel igen, har läst det en gång innan.
Dock har vi inget andningslarm och vi vill ej lägga Ida på magen. Kan det funka även om hon ligger på rygg? Hon är inte helt förtjust i att ligga på mage heller.
Igår tog vi upp henne kl 9, mot innan då hon sovit till 12-12.30. Resultat: Blev jättetrött kl 12 och sov i 5 timmar. Omöjlig att väcka och svår att få att äta. Inatt var hon dock orolig och hade klarvakna ögon kl 2.20 och framåt.
Det känns så himla svårt att veta var vi ska börja. Är det helt enkelt så att man får börja med standardmodellen och själv gå upp vid 7 och amma och försöka hålla henne vaken 2 timmar? Är det så man startar, även om hon kommer bli kanontrött? Vi vill ju inte bränna ut henne, så hon sover illa både dag och natt.
Hälsningar
Maja B
Tack för svaret! Jag ska läsa om Samuel igen, har läst det en gång innan.
Dock har vi inget andningslarm och vi vill ej lägga Ida på magen. Kan det funka även om hon ligger på rygg? Hon är inte helt förtjust i att ligga på mage heller.
Igår tog vi upp henne kl 9, mot innan då hon sovit till 12-12.30. Resultat: Blev jättetrött kl 12 och sov i 5 timmar. Omöjlig att väcka och svår att få att äta. Inatt var hon dock orolig och hade klarvakna ögon kl 2.20 och framåt.
Det känns så himla svårt att veta var vi ska börja. Är det helt enkelt så att man får börja med standardmodellen och själv gå upp vid 7 och amma och försöka hålla henne vaken 2 timmar? Är det så man startar, även om hon kommer bli kanontrött? Vi vill ju inte bränna ut henne, så hon sover illa både dag och natt.
Hälsningar
Maja B
MAJA B
-
Nancy
Hej Maja
Du har ju svaret själv -starta på morgonen precis så som du beskriver
Tips för att hålla vaken finns i "Marie och Samuel". Själv tillbringade jag timtals varje dag i badrummet med dottern på skötbordet. Vi har en tjusig mobil med glittrande stjärnor över skötbordet och den var det enda som kunde hålla henne vaken
Släpp tanken på exakt schema någon vecka eller två och se till att få in standardmodellen istället. Däremot är det klokt att starta sista matningen vid ungefär samma tid varje dag. Fick själv detta råd på forumet. Visst vill man ha ALLT och helst på en gång men om man (som vi) inte använt Annas filosofi från start så behöver man nog få tid att landa lite. Standardmodellen tar några dagar/veckor att få till men det är mödan värt
Du kommer att märka vilken fin inverkan det har på nattsömnen och du märker även vilka tider på dagen som Ida vill sova lite längre. Notera noga hennes rytm och använd då du framöver gör ett mat- och sovschema.
Investera i ett larm och lägg henne på mage. Precis som du trodde jag inte heller att Leia "ville" sova på mage men jag upptäckte att hon sov så mycket bättre, lugnare och längre redan första natten på mage. Visst, det var lite gnäll/bök innan hon förstod att det faktiskt var helt i sin ordning att sova så men det gick snabbt över. Det berodde säkert också på att vi tidigare nattat henne då hon redan halvsov och då är det lätt att feltolka barnets frågor vid magläget och tro att det handlar om ovilja.
Gällande din oro att "bränna ut"
henne så är bästa medicinen att INTE göra detta att ta ledningen och visa henne hur trevligt det är att vara vaken och hur skönt det är att sova så gott
Lycka till
Släpp tanken på exakt schema någon vecka eller två och se till att få in standardmodellen istället. Däremot är det klokt att starta sista matningen vid ungefär samma tid varje dag. Fick själv detta råd på forumet. Visst vill man ha ALLT och helst på en gång men om man (som vi) inte använt Annas filosofi från start så behöver man nog få tid att landa lite. Standardmodellen tar några dagar/veckor att få till men det är mödan värt
Du kommer att märka vilken fin inverkan det har på nattsömnen och du märker även vilka tider på dagen som Ida vill sova lite längre. Notera noga hennes rytm och använd då du framöver gör ett mat- och sovschema.
Gällande din oro att "bränna ut"
Lycka till
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man kan förstås också strunta i det och låta det vara som det är, men vad du/ni än bestämmer er för måste ni, för lilla barnets skull, stå för det helhjärtat
Det är viktigt att hon ligger på mage av andra orsaker också än att hon högst sannolikt sover bättre så - se februarikrönikan 2005. Och jag skulle definitivt skaffa larm. Ryggläget är på inget vis någon garanti för någonting. (Se till exempel Läkartidningen - debatt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Jeanette R
Hej hej!
Vill bara tillägga att jag var i precis samma situation som du är i nu för 10 månader sedan. Min lille kille hade vänt på dygnet och sov praktiskt taget större delen av dagen och var vaken på natten och skulle småkäka vart annan timme. Jag vet att du inte vill lägga din lilla på mage, men från natten då Erik blev placerad på mage sov han 7 timmar i sträck
. Han var då 7 veckor gammal.
Jag införde standardmodellen vid 6 veckor och visst var det jobbigt att försöka hålla honom vaken samt sova regelbundet. Men alla strävanden lönade sig i längden. Sedan 4 månaders ålder, då 12 timmarsnatt infördes, tar läggningen på kvällen 1 minut 8) .
Magläge, vagning även nattetid och riktigt mycket mat enligt standardmodellen ger er bästa förutsättningen för att lyckas, vilket ni kommer att göra!
Lycka till!
Vill bara tillägga att jag var i precis samma situation som du är i nu för 10 månader sedan. Min lille kille hade vänt på dygnet och sov praktiskt taget större delen av dagen och var vaken på natten och skulle småkäka vart annan timme. Jag vet att du inte vill lägga din lilla på mage, men från natten då Erik blev placerad på mage sov han 7 timmar i sträck
Jag införde standardmodellen vid 6 veckor och visst var det jobbigt att försöka hålla honom vaken samt sova regelbundet. Men alla strävanden lönade sig i längden. Sedan 4 månaders ålder, då 12 timmarsnatt infördes, tar läggningen på kvällen 1 minut 8) .
Magläge, vagning även nattetid och riktigt mycket mat enligt standardmodellen ger er bästa förutsättningen för att lyckas, vilket ni kommer att göra!
Lycka till!
Erik 0503
Elise 0709
Elise 0709