När är det dags för ett sömnpass per dag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SC

När är det dags för ett sömnpass per dag

Inlägg av SC »

Vi har en son som nyss fyllde ett år (21/12). Nu undrar jag:
1. När är det dags för honom att bara sova ett pass på dagen?
2 Hur gör man rent praktiskt??

Han har 12 h natt från kl 19-07. Sen sover han 1,5 h på fm och 30 min på em.

Är det bara att sluta lägga honom på fm och lägga in ett nytt pass tex 12.30-14 och fortfarande behålla nattpasset som det är?? :?:
Eller ska man ändå lägga honom på fm men bara låta honom sova i ca 20 min + det nya passet mellan 12.30-14?? :?:

Hur har ni andra gjort??

Hoppas ngn vill hjälpa mig med mina frågor! :D
Mamma till en son f?dd dec-03
P?b?rjade kuren i augusti- 04 och det har funkat v?ldigt bra. Tog tre n?tter och sen dess har han sovit ca 12h per natt!! :-)
Danii

Inlägg av Danii »

:lol:

Jag ställde precis samma fråga för TRE( :!: ) minuter sen!!!

Lite komiskt :!: :D

Hoppas vi får lite svar.
Danii
har en son p? ett
SC

Inlägg av SC »

Ojdå, såg inte det! :oops:

Då får vi vänta och se om vi får något svar!! :lol:
P?b?rjade kuren i augusti- 04 och det har funkat v?ldigt bra. Tog tre n?tter och sen dess har han sovit ca 12h per natt!! :-)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

När vår tjej var ca 11 månader började vi ta bort fm passet. Innan dess såg shcemat ut så här.
Vakna 8.00
Sov 10.00-10.30
Sov 13.30-15.00
Sova natt 20.00

Vi bestämde oss för att flytta lunch från 12 till 11.30, ta bort morgonmellis samt flytta em passet till 12.30-14.30. Vi ändrade inte allt på en gång :D
I början var det ganska svårt att hålla henne vaken till 12.30. En vilsam tur i barnvagnen kunde hjälpa. Ibland fick man ge henne mat en kvart tidigare för att hon annars kunde vara för trött att äta.
Hon är nu snart 14 månader.
Lycka till!
Pia-Lotta
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Genom att iaktta barnets tendenser - som inte ska vara sporadiska utan stadigt återkommande under åtminstone en vecka - kan man se varåt det barkar: lilla ungen kanske sover för mycket på dagen numera, nattsömnen börjar bli sönderhackad (i regel rumphuggen på morgonen) eller det blir säkrskilt besvärligt för lilla älsklingen att komma till ro under någon av dagslurarna, som då behöver kortas ner akternativt tas bort. Vad man får ha för ögonen är att det sammanlagda sömnbehovet per dygn (se verktygslådan) bör tillfredsställas. Utifrån det barnen "berättar" för oss allteftersom de växer och utvecklas upprättar vi sedan rutiner som svarar mot deras förändrade behov.

En tumregel för ettåringar (hela andra levnadsåret) är 12 tim natt och 1,5 tim dagslur, men de både behöver och behöver inte en fm-lur dessutom. Tillämpar man ensamlek, tar de sig den luren själva vid behov mitt i leken. Och det är förstås praktiskt :D Annars får man vara där och spana och spionera och känna av - och då och då, vissa dagar, stoppa in en tjugominuters :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SC

Inlägg av SC »

Pia-Lotta och Anna Wahlgren, tackar så mkt för svaren! :D

Då vet jag hur vi ska göra när det börjar bli dags. För än så länge är det inga problem med varken natt- eller dagsömnen.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Precis som Anna säger så kommer du verkligen märka det! Under två veckor tog det 20 min att lägga Caisa när det var dags för em luren.

lycka till!
Pia-Lotta
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej!
Min tjej började hoppa över em sömnen da och da, det blev sen mer ofta. Hon var da lite mer än 1 ar. Jag har ocksa sovtider fran 19-07 och la ett sovpass kl. 12-14 och det var inga problem. Kör fortfarande med de tiderna (hon är snart 18 man)

Kram fran oss :D
Anki & Annelie
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"